Bukefalos 28 år!

Vildsvin i min naturhage=/

Sv: Vildsvin i min naturhage=/

Fast om man göder svinen ökar de ju mer än vad man hinner skjuta av eller? Det här med vildsvin har debatterats kraftigt i LRF och det är tal om att utfodringen måste begränsas eftersom vildsvinsstammen har ökat så i antal. I alla fall i södra Sverige verkar de flesta vilja helt stoppa utfodringen

Kan inte scan eller någon annan köttproducent anställa ett par rutinerade jägare på heltid så slipper Sverige importera kött från Danmark tex? Jag vet att min granne gärna skulle vilja skjuta fler men han har ju en stor gård att sköta också och orkar inte sitta på pass varenda natt.
 
Sv: Vildsvin i min naturhage=/

Jag trodde du menade stallen kring e18 vid grillby. ;)

Snowball Jag tror att de lyckas hålla stammen i schack. Jag är uppväxt bara några km från skogarna där de håller till och har aldrig upplevt att det funnits mycket vildsvin. De håller sig där och stör ingen. Det är ju nån form utav markägare som göder svinen och också tjänar pengar på att låta folk komma och skjuta av dem. Förmodligen skjuter de även själva av vid behov.

Håller med om att vi inte borde importera köttet. När du säger det kanske man borde slå en signal och be om att få köpa lite "närproducerat".. Har aldrig ätit vildsvin.
 
Sv: Vildsvin i min naturhage=/

För här är problemet att det finns två jaktlag. Min granne och ett par bönder till från grannbyn som alltså bor här och äger mycket mark. De lägger ut en liten mängd mat typ en hink vid ett speciellt jakttorn.

Sen finns det ett danskt jaktlag som arrenderar jakträtten, vem som äger denna mark vet jag inte riktigt men det är ingen som bor här. Dessa danskar är inte jättepopulära då de vi ett par tillfällen faktiskt öppnat grindar för att passera genom hagar och lämnat grindarna öppna varav djuren naturligtvis traskat ut. Det är mycket möjligt att djuren inte var synliga just vid det tillfället danskarna öppnar grinden eftersom många hagar här är stora men för mig är det obegripligt att man inte stänger efter sig. en stängd grind är ju stängd av en anledning

Dessa danskar fullkomligt vräker ut mat, kommer hit en eller ett par helger efter det och hoppas skjuta ett vildsvin vilket de hittills inte lyckats med. Eftersom deras jaktmark gränsar till grannens jaktmark sprider sig ju vildsvinen okontrollerat åt alla håll. Vilt överhuvudtaget har ju inte så mycket begrepp om gränser. Sen åker de hem till Köpenhamn och har ingen susning om vad som händer här upp i skogarna.

Det var ingen utav oss bofasta som såg när maten vräktes ut men nu har vi hittat högar med rester och spår efter bland annat majs som ingen härifrån har lagt ut. Det låg ganska mycket rester kvar vilket tyder på att det inte direkt var någon liten mängd som hälldes ut från början. Och ingen vet hur många högar som vräkts ut totalt

Hittade bland annat detta på LRFs sida

"Däremot är det viktigt att öka trycket mot markägare och jägare som inte tar till sig kraven på måttfullhet i utfodringen eller på andra sätt missköter hanteringen av vildsvinsstammen." hela dokumentet här http://www.lrf.se/pagefiles/6987/25%20vildsvin.pdf

Men ännu har de nog inte beslutat hur detta ska göras
 
Sv: Vildsvin i min naturhage=/

Jag vet som sagt inte hur det fungerar här. Vad jag har hört så underhåller markägarna som är inblandade (det kanske bara är en?) vildsvinen och kammar också in förtjänsten på dem.
 
Sv: Vildsvin i min naturhage=/

Håller med om att vi inte borde importera köttet. När du säger det kanske man borde slå en signal och be om att få köpa lite "närproducerat".. Har aldrig ätit vildsvin.

Det är en jättebra idé. Följande är också taget från LRF samma dokument jag länkade till tidigare.
"att Livsmedelsverket får i uppdrag att se över möjligheterna att förenkla försäljningen av vildsvinskött"

Om fler efterfrågar "närproducerat vildsvin" så blir ju förhoppningsvis fler intresserade av att jaga och sälja. Bra för miljön och ekonomin då import av kött alltid innebär långa och ibland (tydligen ganska ofta) plågsamma transporter
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 158
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I och med att jag bytte jobb fick jag väldigt mycket längre resväg till jobbet. Vägen går dock nästan hela vägen genom skogen, och min...
Svar
0
· Visningar
444
K
Hundhälsa Halloj! känner bara att jag måste få dela med mig de här, känns bara så fruktansvärt hemskt och onödigt... :cry: vi tar de från början...
2
Svar
28
· Visningar
4 436
Senast: em-pirre
·
G
Hästvård Jag har en nära bekant som jag just nu är hästvakt åt pga att h*n har åkt utomlands .Jag har påpekat brister upprepade gånger för...
Svar
8
· Visningar
1 317

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp