Bukefalos 28 år!

Vilja galoppera

E

Eccu

hur skall jag få min häst att tycka det är roligt att galoppera?:confused: hon har inga problem med att trava och är inte heller halt. Är det så att hon bara tycker att galopp är tråkigt. Man måste driva på henne ordentligt för att hon inte skall sakta av till trav. Tips på en galoppträning?:confused: :smirk:
Tack på förhand!
 
Sv: Vilja galoppera

Vad har hästen för bakgrund? Finns det någon speciell anledning till att hon inte tycker det är kul att galoppera? Har hon fått en ordentlig inridning som ung? Förstår hon galopphjälperna och går hästen i balans i galoppen?
 
Sv: Vilja galoppera

Många hästar är också lata av naturen...har den inga fysiska skador och den förstår vad det är du vill...så fortsätt och driv.
 
Sv: Vilja galoppera

Hon var ju travare innan, till 7 år, sedan var hon hos de ägarna som vi sedan köpte henne av och där blev hon både riden och körd. I början då vi hade henne älskade hon att galloppera men verkar lixom mist intresset av att galoppera.
 
Sv: Vilja galoppera

Förstår hon galoppskänkeln då?

Det kan ju vara så att det var jätteskoj att springa så (galoppera) i början, och nu vet hon inte riktigt vad ni menar med galoppskänkel.
 
Sv: Vilja galoppera

Är hästen ordentligt omskolad? Rids i balans vid fattningen? Ges galoppimpulsen i rätt ögonblick? (när galoppsidans bakben är i luften). Förstår hästen galoppkommandot?
 
Sv: Vilja galoppera

Hmmm. Travare innan...

Förresten är hon rätt musklad? Det är svårt att hålla balansen med500 kg, i full fart sitter det dessutom en ryttare på och ni är i en "liten" paddock så kanske hon inte vågar gallopera, ur balanssynpunkt. Ge er ut i skogen och ta med lite draghjälp...
 
Sv: Vilja galoppera

Mitt sto ville inte heller galoppera förut, hon ville bara trava, trava, trava, hur fort som helst. Fast hon kunde inte galoppskänkel då, hon hade nog nästan inte galopperats alls,
men hon ville inte galoppera även om man lät henne springa in i galoppen och hade en annan häst som draghjälp.
Jag har bara ridit några få gånger i paddock med henne, och då har det inte varit gaopp öht.

Men ju mer vi galopperade desto bättre tyckte hon om det, och fick bättre galoppmuskler och nu vill hon hellre galoppera än trava. Hon kom nog på att det är roligare.

Fast det är en fjording, men hon trodde nog hon var en travare förut!
 
Sv: Vilja galoppera

raderat....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilja galoppera

galopperar hon inte utomhus heller? om ni har draghjälp?
hon kanke inte förstår galoppskänkeln?
eller så ligger det nånting i det som tenesie skrev..
 
Sv: Vilja galoppera

om det är så att hon förstår vad du menar och bara har mist lusten så prova att busa lite med henne ute i skogen på en äng eller något. ta gärna med en kompis och har roligt tillsammans! förhoppningsvis smittar det av sig på din häst också
 
Sv: Vilja galoppera

har din häst muskler så hon orkar bära sig själv i galoppen? krävs lite andra muskler än vad som krävs för att trava.. ge gärna lite med info så är det lättare att försöka hjälpa dig. har själv en travare som nu kan galoppera
 
Sv: Vilja galoppera

håller med de andra

Prova att galoppera i skogen eller på fält, brukar hä'star gilla.
 
Sv: Vilja galoppera

Jag har en såkallad latmask till häst .. :rofl:

Min häst hade nästan helt och hållet tappat framåtbjudningen i galoppen och nästan de enda man gjorde i galoppen var att driva. Min tränare sa åt mej att bara "ha kul" med hästen i några veckor. Och när jag galopperade Skulle jag bara rejsa runt i ponnyfart för att visa henne att man behöver inte alltid jobba och ha tråkigt när man galopperarar. Och när hon ökade på bra och gjorde rätt saktade jag ner till skritt på en gång och gav henne långa tyglar.

Det märks att det hjälpte med en "ha kul vecka", för hon är mera frammåt i galoppen även fast man känner att hon är lite utav en latmsk.. ;)
Men det gäller ju att man fortsätter att busa runt emellanåt, annars tröttnad ju hästen helt, speciellt latmaskar .. :rofl:

Håller också med wippi att hästen självklart måste ha tillräckligt med muskler för att bära sig ordentilg.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilja galoppera

jag lovar.. min häst ger gärna bort lite av sin enegi och sin galoppfart till en bättre behövande :angel:
 
Sv: Vilja galoppera

Har du låtit en vetrinär eller liknande kolla på benen? h*n kanske har en låsning som gör att h*n inte vill gallopera : /
 
Sv: Vilja galoppera

tack för alla tips!:D:heart vi har tränat tränat ochg tränat och nu lyder hon hur duktigt som helst! hon måste tydligenbara ha tröttnat på det ett tag.:)
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 568
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag vet inte om detta är en jättedum fråga för er som är lite mer rutinerade – men galopperar ni ute även under vintern? Jag har nyligen...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 993
Senast: Sar
·
Ridning Har hamnat i en ond cirkel med min nya häst sedan 8 månader. Såldes som vaken och det gillade dom då hon inte var reaktiv. Och vaken är...
2
Svar
32
· Visningar
4 320
Senast: Skrämd
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
401
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp