Bukefalos 28 år!

Viljan att lyckas

Olika utbildningar har olika mängd uppgifter man gör, och det är ofta stor skillnad i hur mycket energi man behöver lägga på en kurs för att bli godkänd gentemot att få höga betyg. (Som ofta inte spelar så stor roll ändå i arbetslivet när det gått en tid)

Att studera är inte alltid "kul" och motiverande även om man läser ämnen man är intresserad av. Det får man helt enkelt vara beredd på. Vissa kurser känns säkert tuffare än andra, och man behöver en hel del självdisciplin för att inte behöva stressa mot slutet av kurserna. :) Men du låter motiverad.

Det fina med att vara student gentemot att jobba är att man utöver föreläsningarna kan styra över sin egen tid. Vilket säkert kan vara en fördel för dig. 100% studier betyder väl att det beräknas att man lägger 40h/v. Du kan sprida ut de timmarna som du vill. Tex plugga 4h på morgonen och 4h på kvällen. Eller använda helgerna också om du vill lägga färre timmar/dag.

Kanske kan du hitta några som gått de utbildningar du funderar på att gå som kan säga hur de upplevde tempot och arbetsbördan?
 
Tack för alla tips i den här tråden. Jag har mailat flera av dom högskolor som jag sökt program till och efter mycket väntan har jag fått svar från alla. Stockholms universitet svarade:
"Hej
Om du ansöker och kommer in på en utbildning som ges 100% förväntas du studera 100%.
För att få sänka studietakten kräver institutionen mycket speciella skäl.
Dels vill de att du ska prövat att studera på 100%, dels att du, om du har en funktionsnedsättning,
prövat att studera med det stöd du kan få via universitetet.
Jag tycker du ska prata med studievägledaren på utbildningen så att du får veta mer exakt hur
utbildningen är upplagd så att du vet vad som krävs av dig för att klara den.
Distansutbildningar kan vara väldigt olika upplagda och det påverkar också vilken form av stöd du kan få.
När du vet mer är du välkommen med fler frågor.
Mvh
Anne Jansson"

Jag skrev då till ansvarig studievägledare på utbildningen och fick då detta svar:
"Hej det kan vara möjligt att läsa programmet i långsammare takt, om du har intyg på en funktionsnedsättning som gör att du inte kan följa helfarts studier. En sådan planering görs när en är antagen till och ska påbörja programmet och då brukar vi träffa studenten strax innan, eller i samband med, terminsstart.
Med vänlig hälsning
Eva Ahlzén
Studievägledare"

Hur ska jag tolka detta? Den första skriver att institutionen kräver att man testat att studera 100% först, men min hälsa är ju nedsatt redan. Konstaterat liksom.
Och den andra personer låter det mer som att man träffas vid terminsstart och bestämmer det?

En annan högskola jag skrev till fick jag detta svar av:
"Tack för din fråga! Jag har gjort lite research och varit i kontakt med programansvarig för ”personal och arbetsliv” och träffat programansvariga för socionomprogrammet.
För att besvara din första fråga det finns ingen generell rättighet att göra anpassningar i program, högskolorna har enligt diskrimineringslagen en skyldighet att göra rimliga och skäliga anpassningar i studiesituationen. Detta görs genom att erbjuda pedagogiska stödinsatser som ser ganska liknade ut på många högskolor, ex. tentamensanpassningar, mentorer, anteckningsstödjare och tillgång till talböcker.
Att erbjuda anpassad studiegång eller deltidsstudier blir en kostnad för högskolan, då högskolor ersätts ekonomiskt när studenter tar poäng/sin examen. Olika högskolor har olika policys gällande hur generösa man är med att erbjuda anpassad studiegång. Genom samtal med chefen för Enheten Vägledning och Stöd så har jag fått information om att Högskolan Dalarna generellt inte beviljar anpassade studiegångar."

Jag blir så himla nedslagen.. tydligen finns det inga regler utan högskolorna får göra som dom vill i frågan och det är en kostnadsfråga.
I den mån det finns regler på området, så är det de personer som arbetar med att underlätta för funktionshindrade att studera som kan något om de reglerna. Jag föreslår att du vänder dig till dem. De kallas för lite olika saker på olika lärosäten, ibland tex "särskilt pedagogiskt stöd".

Sen skulle jag väl vilja "varna" lite för att studera på distans. Det är mycket vanligare att studenter på distanskurser inte klarar av att slutföra sina studier, jämfört med studenter på campusstudier. Det gäller inte minst studieovana studenter. Det är lätt att tro att distansstudier passar just en själv så mycket bättre, men erfarenheten visar att många misstar sig på den punkten.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
1 009
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 138
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Idag har jag träffat både rehabkoordinatorn och haft möte med fk och af. Mötet med rehabkoordinatorn var bra. Han tyckte jag var tydlig...
Svar
7
· Visningar
1 253
Senast: Nox
·
Skola & Jobb Jag vet att det finns en tråd för de som redan studerar men jag tänkte att det kanske finns intresse för en för oss som fortfarande...
Svar
12
· Visningar
1 193
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ta studenten
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Var vill jag bo?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp