Bukefalos 28 år!

vilka är era favoritnamn??

Casper

Trådstartare
Ni som väntar smått, har ni några namn som ni känner mer för än andra?
Finns det något namn som har någon speciell "betydelse" för valet? typ släktnamn osv.
 
Sv: vilka är era favoritnamn??

Vi är båda överens om Willy, sen lite inne på Rasmus.

Jag är stormförtjust i Wilma, men inte sambon, han vill ha en Jessica eller Emelie, blä tråkiga namn tycker jag ;)

Inga namn som betyder något eller har med släkten att göra osv.
 
Sv: vilka är era favoritnamn??

Vi är båda överens om Willy, sen lite inne på Rasmus.

Jag är stormförtjust i Wilma, men inte sambon, han vill ha en Jessica eller Emelie, blä tråkiga namn tycker jag ;)

Inga namn som betyder något eller har med släkten att göra osv.

Rasmus e så gulligt! Jag har alltid velat ha en wilma.. fast i hundformat:o men det har inte sambon gillat..

Men precis som du säger så är jessika och emelie ganska vanliga och lite halvtråkiga (enligt mig:angel:)..

vi har i andra namn "marie" som "släktnamn" och jag e väl inte speciellt förtjust i det.. så vi får väl se hur man gr om vi någongång i tiden får knodd..

Men min lillasyster har verkligen ett av världens finaste namn (enligt mig) hon heter Yenna:love: jag tycker dte är sååå vackert!:love:

det skulle jag gärna ta som andra namn till min tös om jag skulle få någon..
 
Sv: vilka är era favoritnamn??

Pappan är helt inne på Alfonso, det är inte jag ;) Jag har väl egentligen inte ett enda vettigt förslag, innan jag var gravid hade jag full koll på tänkbara namn, men nu är det helt blankt.
 
Sv: vilka är era favoritnamn??

Min sambo tycker oxå Wilma är ett hundnamn :P

Jag vet inte om vi har några släktnamn, lillebor heter Ingemar efter farfar i alla fall, pappa heter Folke efter sin farfar. Jag heter Maria och syrran Katarina i 2a namn, men vart ifrån de kommer vet jag faktiskt inte.

Sambon å hans bror heter Stefan, efter deras pappa, skittrist :p


Nova är oxå fint, mest för både jag och sambon älskar bilen :love: men det är så himla vanligt nu för tiden.
 
Sv: vilka är era favoritnamn??

Alice - Min mormor heter det och jag har alltid gillat detta namn.

Amanda - Det tilltalar mig på nåt konstigt sätt. Jag har alltid känt att jag skulle kunnat vara en Amanda.

Peter - Min första stora kärlek men det skulle aldrig sambon gå med på :D Och jag förstår honom!
 
Sv: vilka är era favoritnamn??

...det är så himla vanligt nu för tiden.

Wilma är på topp-tiolistan på plats 7 på väg ännu mer uppåt, det har varit supervanligt ända sedan Skärgårdsdoktorn dök upp i rutan.

Jessica är inte med på topp-hundralistan.

Emelie är på plats 41 och sjunker snabbt.

Nova är på plats 36 och stiger.

Många föräldrar vill ha ovanliga namn och väljer sedan samma som ju blir jättevanliga. :crazy:

Ett bra tips är att kolla upp på www.scb.se och www.svenskanamn.se så får man en bättre överblick om hur stor risk det är för att det ska bli flera barn med namnet i samma klass.

Noterar just att Vidar som var helt bortglömt för 6 år sedan precis tagit sig in på topp-hundralistan :D :p
 
Sv: vilka är era favoritnamn??

Vår dotter heter Heldi i andranamn. Mig veterligen så är det bara 4 personer i landet som bär det namnet. Dottern är inte släkt med övriga.

För mig har detta namnet stor betydelse. Min dagmamma hette det. Eftersom mamma var ensamstående med mig och måst jobba mer än heltid så tillbringade jag nästan all min vakna tid på vardagarna hos denna familj, där jag kom att bli som en lillasyster. I nästan 6 år var jag dagbarn där.

Tyvärr ryktes hon ifrån oss tidigt pga cancer. Men känner att detta är ett fint sätt att hedra henne.....


Gira :banana:

vars barn för övrigt heter:

Jonathan Björn Ulrik (Björn är nyskapat släktnamn, Ulrik gammalt dito)

Linus Björn Johannes (Björn nytt, Johannes är gammalt släktnamn, fast det visste vi inte då vi valde namnet)

Gabriel Björn Elliot (Björn nytt och tja, Jag var fräslt på Elliot -fast inte maken)

Smilla Heldi Josefin (Inga släktnamn alls, men namn som kändes rätt)
 
Sv: vilka är era favoritnamn??

Wilma är på topp-tiolistan på plats 7 på väg ännu mer uppåt, det har varit supervanligt ända sedan Skärgårdsdoktorn dök upp i rutan.

Jessica är inte med på topp-hundralistan.

Emelie är på plats 41 och sjunker snabbt.

Nova är på plats 36 och stiger.

Många föräldrar vill ha ovanliga namn och väljer sedan samma som ju blir jättevanliga. :crazy:

Ett bra tips är att kolla upp på www.scb.se och www.svenskanamn.se så får man en bättre överblick om hur stor risk det är för att det ska bli flera barn med namnet i samma klass.

Noterar just att Vidar som var helt bortglömt för 6 år sedan precis tagit sig in på topp-hundralistan :D :p

Lukas som pojknamn har väl oxå blivit vanligare väl? det skulle jag kunna tänka mig.. trots att det är "hästvarning":o men det skulle sambon aldrig gå me på..:smirk:
 
Sv: vilka är era favoritnamn??

Jasså, jag tycker alla döper sina döttrar till Nova men har inte sett en enda Wilma ;) Det kanske är "läns-indelat" :p

Vi hade 3 Andreas i min mellanstadieklass, och i gymnasiet hade vi 3 Jessica!! Sen har jag en massa kompisar som heter Emeli, men de naämnan kanske mer hör till 85-86orna än nu.
 
Sv: vilka är era favoritnamn??

Exakt, de namn som är vanliga i din generation är det sällan nu.

Vad gäller Nova så är det ett sådant där modenamn som främst väldigt unga föräldrar tar till sig, så därför kanske du som är ung känner fler ? Wilma slår bredare för även äldre föräldrar såg väl på skärgårdsdoktorn :p

Man kan söka på länsstatistik också, när jag gjorde efterforskning såg man ner på kommunnivå. Glenn är tex VÄLDIGT mycket vanligare i Göteborg än någon annanstans, och många trender startar i Stockholm.
 
Sv: vilka är era favoritnamn??

Om det finns fina namn i släkten är det ju lite extra roligt, tycker jag. Men annars går jag bara på vad som är fint. Helst ska det inte vara för vanligt.

Sen har jag tydligen någon slags gräns för hur "exotiskt" det får vara. Vår son har ett osvenskt namn, men det är vanligt i Europa. Jag vet några arabiska namn som jag tycker är jättefina, men det känns för vågat att döpa bebben i magen till något av dem. I alla fall än.

Det känns som om de flesta väntar sig att vi ska ha någon slags koppling till den arabiska världen/kulturen ifall vi döper vår nästa son till exempelvis Rashid.

Vågar ni plocka ett namn från vilket land som helst, bara för att det är fint?
 
Sv: vilka är era favoritnamn??

Sen har jag en massa kompisar som heter Emeli, men de naämnan kanske mer hör till 85-86orna än nu.

Jobbigt många av mina elever (högstadiet) heter Emeli, Emilia, Emelina och liknande namn. De heter olika men ändå nästan likadant. Jättesvårt att hålla reda på!
 
Sv: vilka är era favoritnamn??

Får vi en pojke ska han heta Ailo. Ett samiskt namn, efter sambons samiska påbrå.

Flicknamn har vi många på lager. Men vi har funderat en del på Aíli som är den feminina versionen av Ailo.
Eller nåt så vanligt som Engla eller Tindra. :D
 
Sv: vilka är era favoritnamn??

Får vi en pojke ska han heta Ailo. Ett samiskt namn, efter sambons samiska påbrå.

Flicknamn har vi många på lager. Men vi har funderat en del på Aíli som är den feminina versionen av Ailo.
Eller nåt så vanligt som Engla eller Tindra. :D

Tindra är läckert! intressant me dom andre namnen ni hade på förslag som går tillbaka på din sambos påbrå!:idea:
 
Sv: vilka är era favoritnamn??

Det är lustigt det där med namn, Elin hade vi en massa olika förslag innan hon föddes, men Elin fanns inte med där. Men när hon väl var född så dök namnet Elin upp och det var liksom hon! Att det sedan råkade bli ett av de vanligaste namnen, ja det var inte riktigt med i beräkningen...:crazy: Sen heter hon även Anna, vilket både jag och svärmor heter så det kändes bra, och Josefine för det tjatade min mamma om så att jag till och med drömde om det innan hon föddes...

Fredrik var svårare att hitta ett tilltalsnamn på, jag ville att han skulle heta Oscar, men det gillade inte karln som tilltalsnamn, och efter mycket funderande blev det Fredrik, men det tog ett tag innan det kändes helt perfekt. Sen har han Carl, det heter de ganska så långt tillbaka på karlns sida och så fick jag in mitt Oscar som andra namn. ;)
 
Sv: vilka är era favoritnamn??

kl

Tänkte också som många andra tidigare att vi ville ha ett namn som inte var så vanligt. Fast om vi tex skulle döpa vår dotter till Vilma så blir det ju VÅR Vilma.

Nu har vi Elivia om det blir en tjej och jag har äntligen lyckats övertala mannen om att Noah ÄR ett fint pojknamn
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Försöker hitta namnförslag till mini men hittills har jag inte hittat några som känns bra. Ebba fick sitt namn efter en vecka i livet så...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 233
Senast: Kilauea
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 726
Senast: MML
·
Anläggning Hej! Finns det några sådana typ nyckelfärdiga byggnader som är flyttbara och helst isolerat? Jag skulle behöva 2 boxplatser, stallgång...
2
Svar
22
· Visningar
2 086
Senast: Blyger
·
Ugn
Hemmet Vi behöver köpa en ny ugn (blir ny micro också i vår) och IKEA är det självklara valet för oss. Men, jag förstår mig inte på skillnaden...
Svar
10
· Visningar
747
Senast: Luzzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp