Bukefalos 28 år!

vilka är era favoritnamn??

Sv: vilka är era favoritnamn??

Och jag trodde jag var typ den enda som döpt min son till Elis :angel: Snopen jag blev när månaderna efter han föddes kollade på svenska namn.se. Men det var för att jag själv aldrig hade hört det namnet förr, jag trodde det var jätteovanligt.

Alvin är väl heller inte så väldigt vanligt, men numer ser jag många födelseannonser där barnen heter Alvin, och det klättrar ju också uppåt på topplistan.
 
Sv: vilka är era favoritnamn??

Nu är ju inte jag gravid,och det kommer dröja flera år,men när det väl blir,och om det blir en flicka,så ska den heta Thilde Elisabeth och sen efternamnet då...

Elisabeth har vi hafft i släkten läänge!
 
Sv: vilka är era favoritnamn??

Nu har jag ju inte några barn ännu och kommer nog inte skaffa några heller. Men om jag skulle få barn nån gång i framtiden så skulle jag vilja ha med Tim, Tom eller Christopher till en kille samt Margareta, Cecilia, Miranda eller Anna till en tjej. Inte som tilltalsnamn då utan som mellannamn då det ligger i "släkten".

Annars älskar jag bibliska namn så som Isak, Elias, Eliakim, Gabriel, Johannes, Levi och Nathanael men skulle inte döpa mina barn till det iallafall av ren princip. Övriga namn som jag gillar är; Astrid, Idun, Nåmi/Noomi, Edvard, Edvin, Hillevi, Ivar (också ett släktnamn) och Oskar.
 
Sv: vilka är era favoritnamn??

Tack, alla planeter är välkommna som förslag!

kusinvitamin: Sirius låter lite svårbestämt bara, "är det en pojk el flicka"?

Jag tycker det låter som en pojke, men det är kanske pga Harry Potter-böckerna. ;) Sedan kanske det inte är så roligt att två av barnen heter likadant som två karaktärer i en för tiden väldigt populär bok heller, även om ni döpt dom efter helt andra skäl. En fd lärare till mig ville väldigt gärna att hennes barn skulle heta Adolf om det blev en pojke, eftersom hon tyckte det var så fint, men kände att det kanske inte var läge att döpa någon till det inom dom närmsta 50 åren kanske... :cool: Fast det blev en flicka så hon fick fundera ut ett annat namn ändå.
Det är svårt med namn, och om man väl hittat ett man tycker fungerar på alla sätt så kanske det ploppar ut en helt annan liten krabat ändå! ;) (Jag har problem med hundnamn, och då behöver man ju inte ens ta hänsyn till att hunden ska tycka om det. :o :D )
 
Sv: vilka är era favoritnamn??

Annars älskar jag bibliska namn så som Isak, Elias, Eliakim, Gabriel, Johannes, Levi och Nathanael men skulle inte döpa mina barn till det iallafall av ren princip.

Inga "religiösa namn" överhuvudtaget?
 
Sv: vilka är era favoritnamn??

Får jag en pojke ska han heta René i andranamn (efter min morfar)
Andra namn som vi har i släkten som skulle vara kul att använda (men kanske inte för barnen.:angel: Får bli andranamn isf.) är: Ottolina, Axelina och Björnisia.
Innan min dotter föddes hade vi pratat om Erika, Matilda, Emma och Olivia, men det blev en Frida Madeleine. Frida efter min mormorsmor, Madeleine bara för att hon såg ut som en Madeleine.
Lite kul annars, kollade på släktträdet idag, och min morfarsmor hette Matilda Olivia...

Killnamn vi har pratat om är Simon, Mattias och Malte. Jag (och mina 2 helsystrar) har alla hetat Ernst Albin innan vi föddes, Ernst efter pappa och farfar, Albin bara för att mina föräldrar tyckte det var ovanligt och fint (det var i mitten/slutet av 70-talet, nu kryllar det av Albin.)

Jag vill inte använda modenamn, utan kollar lite mer på klassiska, tidlösa namn.
 
Sv: vilka är era favoritnamn??

Det finns så många fina namn, min lilla tös på fyra år heter Engla. Ja hade inte bestämt de innan hon föddes men så tog de 25 tim o med snitt, så hon var verkligen en ängel som kom ut:) Då blev de Engla Astrid Paulina....:banana:
 
Sv: vilka är era favoritnamn??

Jag ville att mitt andra barn skulle heta Levi, men pappan tyckte inte det.
Han är nämligen tillverkad i Levi i Finland :)
 
Sv: vilka är era favoritnamn??

Jag har inte läst nån H-P bok å bara sett första filmen... vilket av de andra två namnen är med i nån av böckerna? Hoppas att det är en snäll typ:rofl:
 
Sv: vilka är era favoritnamn??

Luna är namnet på en karaktär i Harry Potter... visserligen spelar inte hon någon större roll i serien. Men är absolut inte elak :D

Sirius är ju också god.
 
Sv: vilka är era favoritnamn??

Å va bra! Den enda Luna jag har kommit i kontakt me från TV är Luna i "Nalle har ett stort blått hus" å de va ju oxå först efter hon va född... Men jag tror faktiskt inte att det är den typen av namn de skulle sätta på en skurk, det är helt enkelt för mjukt på nåt sätt:)
 
Sv: vilka är era favoritnamn??

Har en liten fundering om varför folk väljer att ge sina barn flera namn?
Alltså inte dubbelnamn utan 'mellannamn' eller vad det kallas..

Tycker det är helt onödigt, det är ju inte namn som används, står på dokument och id bara..
 
Sv: vilka är era favoritnamn??

Egentligen behövs det ju inte.
Det är ju ändå en sorts tradition att ge barnen fler namn, tex släktnamn.
Dessutom så kan barnen välja ngt av de andra namnen som tilltalsnamn utan att behöva krångla med skattemyndigheter och sånt.
 
Sv: vilka är era favoritnamn??

Egentligen behövs det ju inte.
Det är ju ändå en sorts tradition att ge barnen fler namn, tex släktnamn.
Dessutom så kan barnen välja ngt av de andra namnen som tilltalsnamn utan att behöva krångla med skattemyndigheter och sånt.

Ok, tack för svar.

Hur vanligt/ovanligt är det att barn väljer att byta namn när de blir äldre, någon som vet det?

Själv vet jag ingen som gjort det.
 
Sv: vilka är era favoritnamn??

Hur vanligt/ovanligt är det att barn väljer att byta namn när de blir äldre, någon som vet det?

Själv vet jag ingen som gjort det.

Jag känner till några som gjort det. En del har tagit något av de andra namnen (ibland bara tillfälligt). Andra har bytt till ett helt nytt namn. Fast det verkar inte vara lika vanligt.

Vi ger oxå våra barn flera namn av den anledningen. De namn vi gillar är ganska ovanliga, så därför försöker vi välja ett vanligt namn oxå, så barnet kan använda det om h*n vill smälta in mer i mängden.
 
Sv: vilka är era favoritnamn??

Mina favoritnamn pa flickor ar;

Astrid
Ingrid
Marion
Freja
Ronja
Marjorie
Elsa
Sigrid
Greta
Vera
Idun
Svea
Erin
Birgit
Lis

och massa mer. Pa pojkar ar det;

Birk
Aaron
Benjamin
Joakim
Jack
Tor
Arvid
Ludvig
Nils
Sven
Ian
Troy
Erik
Robin

Jag foredrar nordiska namn. Forut har alltid amerikanska, engelska och skotska namn varit mina favoriter, men sen jag tva manader sen bor i Canada sa har Skandinavien blivit nagot av en besatthet, och jag har insett hur bra Skandinavien ar i jamforelse med resten av varlden, inkluderande Canada, och hur fina namn vi har, hihi. Sen sa har Marjorie, Marion, Robin, Jack, Aaron, Benjamin, Ian och Troy hangt med sen innan. Jag uttalar de alla dock med svensk dialekt utom Marjorie och Troy.
 
Sv: vilka är era favoritnamn??

Kl
Jag är gravid och funderar över namn då och då. Mina favoritnamn har varit Filip och Filippa. Men Filip heter en kille nästgårds så det namnet har vi nästan valt bort eller tänkte ha som mellannamn. Det killnamn som ligger närmast att det blir är Aron. Det tycker vi båda är fint och sedan så kallades min B-ponny det när jag var liten så jag har lite extra känslor för det namnet. Sen får vi se vad vi känner när bebbe tittar ut i januari :-)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Försöker hitta namnförslag till mini men hittills har jag inte hittat några som känns bra. Ebba fick sitt namn efter en vecka i livet så...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 129
Senast: Kilauea
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 698
Senast: MML
·
Anläggning Hej! Finns det några sådana typ nyckelfärdiga byggnader som är flyttbara och helst isolerat? Jag skulle behöva 2 boxplatser, stallgång...
2
Svar
22
· Visningar
2 073
Senast: Blyger
·
Ugn
Hemmet Vi behöver köpa en ny ugn (blir ny micro också i vår) och IKEA är det självklara valet för oss. Men, jag förstår mig inte på skillnaden...
Svar
10
· Visningar
736
Senast: Luzzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp