Vilka är ni? Bildtråd

Jag är 25 och bor numera i norrland men kommer ursprungligen från västra götaland. Här bor jag med man och 2 barn i ett renoveringshus med lite smådjur på gården förutom hundarna.

Först ut är min bearded collie Sigge, snart 5 år. Han kom hit som 1 årig omplacering, och visade sig rätt snabbt ha bekymmer med frambenen och sen dess har ham tyvärr varit mer eller mindre dålig och vi börjar snart nå vägens ände är jag rädd.

Eftersom att Sigge var skruttig bestämde vi oss förra året för att köpa valp för första gången. Har tidigare endast haft omplaceringar (cairnterrier, pudel och beardisen) men kände mig redo för valp. Så då flyttade bedlingtonterriern Olle in (på halvfoder) och han har nu precis blivit ett. Tanken var lite utställning och tävling i rallylydnad, men då han har lite bekymmer och är röd i pälsen och ska utredas så har det inte blivit någon utställning än, och jag har varit/är sjuk så orken har inte riktigt funnits tyvärr.

Tanken är väl att när den stora är borta så småningom gå tillbaka till cairnterrier, men det får vänta ett tag.
 
Hm.. Då kanske vi bor jättenära :confused: har ungefär lika långt till Ljungskile som lilla edet (hade nog blandat ihop avståndet till kommungränsen, har nästan 2 mil till lilla edet centrum)
Det måste vi ju! Vi bor vid fyrvägkrysset mot Hjärtum/Lilla Edet/Ucklum/Backamo.

Hasteröd/Uxås
 
Jag är dryga 40 och bor landet vid Roslagskusten med man och tre barn. Utflyttad stockholmare. Jag är lärare i botten men jobbar nu som frilansande skribent varvat med vik på bibblan.

Vi har ganska mycket djur. Hästar, katter, kaniner, höns, getter på ingång och så min kompis, Lipton som är en 18 månader gammal airedaleterrier. Han är min första hund. Jag måste nog erkänna att en airedale inte är förstahundsvalet nummer ett men jag kunde helt enkelt inte tänka mig någon annan ras.

När det gäller träning sysslar vi inte med något särskilt. Vi går allmänlydnadskurser, tränar hundmöten med hjälp av tränare. Vi började springa i skogen tillsammans men nu vill jag vänta med det tills jag träffat fysioterapeut eftersom han fick en tvåa på armbågarna vid röntgen. Vi har spårat en del.

Annars jobbar jag hela tiden på att bygga en positiv och jämlik relation. Vi är nästan alltid tillsammans och för att kunna träna en airedaleterrier så är det min övertygelse att relationen mellan förare och hund måste vara lite extra stark. De har i princip ingen will to please, är avlade för självständigt arbete och blir fort uttråkade.
Men han vill följa med på princip allt. I alla väder, utom för varmt men även då försöker han. Han älskar människor, barn och är världens gladaste, roligaste och mest entusiastiska kompis.

IMG_4039.jpg

IMG_3804.jpg

IMG_4077.JPG
 
Hej! Har följt Buke länge men inte förrän nu fått tummen ur och blivit medlem. Jag bor i Torslanda utanför Göteborg. Har en flattekille på 5,5 år, Rasmus, och i morgon hämtar vi nästa flattekille, Dumle. Med Rasmus tävlar jag i lydnad, bruks (spår), och när andan faller på även rally. Har gjort godkänt doftprov i nosework men inte kommit ut och tävlat ännu. Har i vår gått en nybörjarkurs i agility, vilket både Rasmus och jag tyckte var riktigt kul. Har väl tänkt att köra samma saker med Dumle när han växt till sig. Foton kommer när jag har luskat ut hur man gör...
 
Hej! Har följt Buke länge men inte förrän nu fått tummen ur och blivit medlem. Jag bor i Torslanda utanför Göteborg. Har en flattekille på 5,5 år, Rasmus, och i morgon hämtar vi nästa flattekille, Dumle. Med Rasmus tävlar jag i lydnad, bruks (spår), och när andan faller på även rally. Har gjort godkänt doftprov i nosework men inte kommit ut och tävlat ännu. Har i vår gått en nybörjarkurs i agility, vilket både Rasmus och jag tyckte var riktigt kul. Har väl tänkt att köra samma saker med Dumle när han växt till sig. Foton kommer när jag har luskat ut hur man gör...
Välkommen till Buke :)

Ingen av vovvarna som kommer från Lars Nilsson på Inspirations?
 
Så då flyttade bedlingtonterriern Olle in (på halvfoder) och han har nu precis blivit ett. Tanken var lite utställning och tävling i rallylydnad, men då han har lite bekymmer och är röd i pälsen och ska utredas så har det inte blivit någon utställning än, och jag har varit/är sjuk så orken har inte riktigt funnits tyvärr.
Vad intressant att din beddlis också är röd och har bekymmer. Min vän som har beddlis har liknande problem med sin. Framförallt med öronen och att hon slickar på sina tassar så att de blir röda.
 
Vad intressant att din beddlis också är röd och har bekymmer. Min vän som har beddlis har liknande problem med sin. Framförallt med öronen och att hon slickar på sina tassar så att de blir röda.

Här är det också öronen, men tassarna är jättefina. Däremot så är han på och slickar hela magen och även insida frambenen ibland. Verkar inte vara jättevanligt men jag ser en del röda tassar och det är för mycket "då blir det" attityd än vad som känns ok. Min är dessutom köpt på avelsrätt men det verkar inte hindra än, vi får väl se. Men jag är så less på det röda så just nu blir det ingen mer bedlis iaf.
 
Du glömde även otroligt vacker :love: Jag blir så himla himla glad varje gång jag ser Lipton på bild för han är så vacker och ser så otroligt charmig ut.
I :heart@Killaloe !!!
Jag blir så himla glad. Tack!
Och du, jag hade ingen aning om att Svansson heter Rufus. Ett himla fint namn som klär honom, tycker jag. Jag gillar såna lite klassiska namn. Det var nära att Lipton blev en Buster.
 
Här är det också öronen, men tassarna är jättefina. Däremot så är han på och slickar hela magen och även insida frambenen ibland. Verkar inte vara jättevanligt men jag ser en del röda tassar och det är för mycket "då blir det" attityd än vad som känns ok. Min är dessutom köpt på avelsrätt men det verkar inte hindra än, vi får väl se. Men jag är så less på det röda så just nu blir det ingen mer bedlis iaf.
Väldigt trist, just eftersom jag förstått att ett vanligt uppfödarargument är att det är en så frisk ras...
 
Ny medlem men long-time lurker. Jag är en 27-årig Stockholmare som mötte kärleken på internet och flyttade upp till Skellefteå. Snart 10 år med sambon varav vi delat 7 med ett par katter. När gammeltanten inte klarade sista flytten för 2 och ett halvt år sedan fick hon somna in och vi hade ställt in oss på att vara husdjurslösa ett tag.

Men jag har alltid ansett mig vara hundmänniska även om jag aldrig ägt nån hund själv förut, och det började verkligen klia i fingrarna efter ett tag. Så i början av förra året flyttade Havanaisen Professor Moriarty hem till oss!

Tyvärr har vi haft en väldans otur med professor hundplutt för redan förra sommaren började han visa tecken på rejäla magproblem, speciellt smärta. Efter många turer till veterinären (det krävdes tyvärr en tur till en annan stad tillslut) så har vi äntligen fått en ordentlig diagnos (gastrit och möjlig allergi), vettiga mediciner och en rejäl behandlingsplan. Nu ska det väl äntligen få bli bra så att vi kan komma igång med något roligt!
Eftersom magproblemen varit ett stort hinder för all form av träning gör vi inte så mycket speciellt ihop ännu. Han är för tillfället främst en underbar motivation för mig att ta mig ut ur lägenheten som jag annars inte hade lämnat speciellt ofta. Dessutom en perfekt terapikompis. Vet inte vart jag skulle varit idag utan honom faktiskt. Han hatar egentligen att vara nära, gosa och kela men när jag har ångest kommer han och vilar eller sover i min famn. Låter mig klappa och gosa precis hur mycket jag vill. :heart

Bästaste bästa professorn! :love:
Juni
O6VfjWE.jpg

Februari
549CfBl.png
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
779
Senast: Rosett
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag känner och tänker allt som man inte får känna eller tänka. Eller inte ska iallafall. Tillexempel så vill jag så jävla gärna kunna ha...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
5 187
Senast: Luff
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 440
L
  • Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 490
Senast: karl_h
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp