Bukefalos 28 år!

Vilka betättar man för?

sussantuss

Trådstartare
Jag funderar lite.. När man blir gravid och det är dags att börja berätta, vilka berättar man för? Alltså hur många berättar man för och vilka låter man få reda på det ryktesvägen/ låter dem fatta själva när det syns?
 
Sv: Vilka betättar man för?

Jag funderar lite.. När man blir gravid och det är dags att börja berätta, vilka berättar man för? Alltså hur många berättar man för och vilka låter man få reda på det ryktesvägen/ låter dem fatta själva när det syns?

Min åsikt (som vi gjorde):
Berätta för era föräldrar först, sen syskon och andra nära och kära (vänner och andra). Sen för chefen (och ev kollegor om man tycker de är bra kompisar). Därefter när det känns relevant för en själv!
 
Sv: Vilka betättar man för?

Det bestämmer du själv.
Jag har fortfarande inte berättat för alla mina kompisar och inte för släkten heller och nu har jag gått över tiden en vecka.
Jag tycker det är viktigast att man berättar på jobbet först så att de vet varför man t.ex inte klarar vissa arbetsuppgifter och att det eventuellt blir läge att stanna hemma några månader när barnet är fött.
Resten av bekantskapskretsen kommer nog att märka att du är gravid/har fött barn förr eller senare.
 
Sv: Vilka betättar man för?

Jag tycker det är viktigast att man berättar på jobbet först så att de vet varför man t.ex inte klarar vissa arbetsuppgifter och att det eventuellt blir läge att stanna hemma några månader när barnet är fött.

Håller inte helt med här. Ser inte varför de skulle behöva veta det så många månader innan. Chefen kan man berätta för om man vill vara snäll, men jag ser inte någon anledning till att man ska berätta för kollegor etc innan det blivit säkert sas. Detta gäller såklart inte om man har ett jobb som är extremt riskfyllt, men för ett normalt arbete ser jag inte varför man ska berätta på jobbet först. Eventuellt för chefen, som ändå inte får säga det till någon på arbetsplatsen.
 
Sv: Vilka betättar man för?

Jag jobbar med utåtagerande människor.
Sparkar och slag mot magen är vardag.
För min del var det viktigare att berätta på jobbet först ;).
Men det beror ju såklart på vad man jobbar med...
 
Sv: Vilka betättar man för?

vi berättade för våra föräldrar först, sen övriga familj o vännerna listade ut det själva när jag inte ville ha några alkohlhaltiga drycker när vi hade fest hemma hos oss, svårt att skylla på att jag skulle köra...;)

Sen skötte djungeltelegrafen resten..

Vi jobbar båda två i famijeföretag så den frågan var enkel att lösa för oss...;)
 
Sv: Vilka betättar man för?

Jag berättade för syskon, mamma och pappa och svärföräldrarna typ samma dag jag plussade :D
Jobbet fick veta i typ vecka 6-7 (projektledaren, chefen och utvald kollega) för att jag mådde rätt dåligt och fick då ringa på morgonen och ta semester till exempel, om jag inte orkade gå just den dagen. Lite så. Och OM det skulle gå illa skulle det kännas ganska bra att kunna skicka ett sms om att 'jag är hemma några dagar pga missfall' eller nåt, utan vidare förklaringar. Men det där är så individuellt hur man är som person! Jag KUNDE inte hålla tyst helt ekelt, jag var så lycklig :D.

Men som sagt så finns det inget rätt eller fel, alla gör som man vill. Jobbet vill veta 2 månader innan man skall vara föräldraledig ;)
 
Sv: Vilka betättar man för?

Jag jobbar med utåtagerande människor.
Sparkar och slag mot magen är vardag.
För min del var det viktigare att berätta på jobbet först ;).
Men det beror ju såklart på vad man jobbar med...

Ja, då är det en annan sak, då är det givetvis viktigt. Men i de fall där man jobbar utan risk för hot och våld är det annorlunda tyker jag. :)
 
Sv: Vilka betättar man för?

*kl*
Vi berättade för våra föräldrar och sambons syskon först.
Sen fick de i sin tur sprida till resten av släkten om de ville ;)
Sambon berättade rätt tidigt för sina närmsta vänner, och vi berättade för våra resp. arbetskompisar runt v 12-13. Då började jag även nämna det för vänner och bekanta.

Men sånt bestämmer man ju själv så klart, vad som känns bäst :idea:
 

Liknande trådar

Fordon Jag och min man funderar lite på om vi ska köpa en mopedbil som komplement till våran bil (minibuss så ingen man gärna kör i stan med)...
Svar
5
· Visningar
616
Senast: Fetaost
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 228
Senast: LiviaFilippa
·
Småbarn Vår 2-åring har börjat säga "fan" ibland. 😩 Är nog sambons fel, han svär lite ibland tyvärr. Eller om det är från förskolan. Låter så...
Svar
3
· Visningar
710
Tjatter Det är ju halloween så tänkte att det kan vara kul med en tråd med spökhistorier/saker vi inte kan förklara. Kan börja med en...
Svar
4
· Visningar
408
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp