Bukefalos 28 år!

Vilka hingstar ger avkommor m bra psyke?

Piffpuffen

Trådstartare
Som rubriken lyder-vilka hingstar ger avkommer med bra psyke? Dvs lätthanterliga och trevliga.
Ska betäcka båda mina ston i vår för att få fram egna hästar för start i galopp som amatörtränare. Blir ju även "vanliga" ridhästar också.
Båda stona är trevliga utan några direkta dumheter och jag vill ju så klart ha avkommer som är trevliga att hantera.
Givetvis ska dom ju springa fort;) men eftersom jag är amatör och har det som hobby ska dom ju framför allt vara "pussvänliga":p

Tips mottages tacksamt, det får fort till det är dags:)
 
Sv: Vilka hingstar ger avkommor m bra psyke?

Sharp Matt! :love:

Jag är ganska övertygad om att Shawdon kommer att göra det. Han är själv den perfekte gentlemannen!

Terroir är jag lite tveksam till. Han har haft några avkommor som varit lite "annorlunda" men andra verkar väldigt vettiga. Dom har ju en mamma också!:devil:
 
Sv: Vilka hingstar ger avkommor m bra psyke?

Heart of Oak-avkommorna tycker jag också om. Och Songline, Most Welcome och Melmac.
 
Sv: Vilka hingstar ger avkommor m bra psyke?

Har funderat på Heart of Oak till lilla damen. Han ser så snygg ut:d Har bara läst bra saker om honom, men springer dom bra? Det är ju i första hand en galoppis det ska bli, i andra hand en ridhäst;) Men som sagt, viktigt med temperamentet!

Shawdon verkar också trevlig men dom är efter samma hingst.

Även Sharp Matt verkar ju OK.
 
Sv: Vilka hingstar ger avkommor m bra psyke?

Heart of Oak har flera avkommor som har sprungit bra på banan. Några jag kommer att tänka på är Fidelity, Kawa Heart, White Oak, Queen of Hearts, Lucky Heart och Lacelle. Har inte ridit nån av dem, men flera andra av hans avkommor och de har varit riktiga tigrar på banan.
 
Sv: Vilka hingstar ger avkommor m bra psyke?

Ok, låter ju bra. Är ju så jäkla svårt att bestämma sig.
 
Sv: Vilka hingstar ger avkommor m bra psyke?

Heart of Oak har flera avkommor som har sprungit bra på banan. Några jag kommer att tänka på är Fidelity, Kawa Heart, White Oak, Queen of Hearts, Lucky Heart och Lacelle. Har inte ridit nån av dem, men flera andra av hans avkommor och de har varit riktiga tigrar på banan.

Hej! Jag äger numera White Oak som ridhäst. En härligt gosig kille som alltid är glad och trevlig. Kan dock tända till rejält, mycket "pulver" i grabben, men lugnar sig också snabbt. Snäll med andra hästar, lätt att lasta och sko. Ambitiös, hoppglad och lättlärd. Fina rejäla ben och bra hovar. :)
 
Sv: Vilka hingstar ger avkommor m bra psyke?

:rofl: Ps White Oak är också väldigt snygg att se på - fux med jämn fin bläs och fyra höga vita strumpor..... Men visst, jag är ju part i målet :rofl:
 
Sv: Vilka hingstar ger avkommor m bra psyke?

:rofl: Ps White Oak är också väldigt snygg att se på - fux med jämn fin bläs och fyra höga vita strumpor..... Men visst, jag är ju part i målet :rofl:

Men det är ju nog så viktigt;) Tycker själv att det vore roligt med en fuxbebis från min fuxigadam, gärna med mycket vitt:d Jaja, jag vet, inte det viktigaste:p
 
Sv: Vilka hingstar ger avkommor m bra psyke?

Nu kanske jag lämnar ämnet lite, men jag måste ju passa på att fråga... Jag har lagt märke till att många Songline-avkommor har stora problem med startboxarna, eller åtminstone är väldigt svårlastade. Är det bara ett sammanträffande eller har Songline dåliga startbox-gener? :P
 
Sv: Vilka hingstar ger avkommor m bra psyke?

Diaghlyphard:angel:

Tycker han verkar ha en del mer eller mindre klaustrofobiska gener att föra vidare:cool:

Samt mycket Northern Dancer på mammas sida och den kombinationen tror jag kan ge en del bekymmer bla åt det hållet, men det är bara egna teorier som kanske inte är så väldigt välgrundade i o f s......
 
Sv: Vilka hingstar ger avkommor m bra psyke?

Nu kanske jag lämnar ämnet lite, men jag måste ju passa på att fråga... Jag har lagt märke till att många Songline-avkommor har stora problem med startboxarna, eller åtminstone är väldigt svårlastade. Är det bara ett sammanträffande eller har Songline dåliga startbox-gener? :P

Songlines pappa heter ju Diaghlyphard :idea:
kan bero på det. :angel:
 
Sv: Vilka hingstar ger avkommor m bra psyke?

Northern Dancer anses ha gjort fullbloden mer hanterbara än vad dom var innan och jag tror nog att det äger en viss sanning. Det finns andra jag är betydligt mer misstänksam emot. Allt med Ribot inom så där 75 led, tex.:devil:

Jag har haft goda erfarenheter själv av Diaghlyphard men det är ett ganska litet urval. Songline däremot :eek:
 
Sv: Vilka hingstar ger avkommor m bra psyke?

Northern Dancer anses ha gjort fullbloden mer hanterbara än vad dom var innan och jag tror nog att det äger en viss sanning. Det finns andra jag är betydligt mer misstänksam emot. Allt med Ribot inom så där 75 led, tex.:devil:

Jag har haft goda erfarenheter själv av Diaghlyphard men det är ett ganska litet urval. Songline däremot :eek:

Nja det beror på vad man har i kombination med ND och hur många gånger han finns efter vad jag har hört.

Men just Songline har ju både Diaghlyphard o dessutom D:s far Lyphard på mammas sida:angel::cool: (som är efter ND fö) Så vad kan man vänta......
 
Sv: Vilka hingstar ger avkommor m bra psyke?

Ok, låter ju bra. Är ju så jäkla svårt att bestämma sig.

Jag tycker Heart of oak är ett ganska säkert kort om du ska ha en galopphäst och sen en fin ridhäst. Jag har ridit många av hans syskon i usa och de är mkt trevliga fina sunda hästar.
 
Sv: Vilka hingstar ger avkommor m bra psyke?

Alla avkommor efter Pennekamp jag träffat har varit väldigt pussvänliga och supersnälla. Så himla synd att han inte finns kvar i svensk avel längre.

Har ridigt och haft kontakt med rätt många Heart of Oak avkommor, bla Kawa Heart, Saucy Heart, Mogul, Rebel Heart, Tomb Raider etc etc, och jag måste säga att det överlag är vädligt snälla hästar med bra psyke. Tycker att det kan vara lite "klunsiga", ofta rätt grova i typen och lite egna men väldigt snälla.
 
Sv: Vilka hingstar ger avkommor m bra psyke?

Tycker att de kan vara lite "klunsiga", ofta rätt grova i typen och lite egna men väldigt snälla.

Låter som Heart Of Oakarna! :D Men brukar som sagt bli jättefina ridhästar när de löpt klart.
 
Sv: Vilka hingstar ger avkommor m bra psyke?

Alla avkommor efter Pennekamp jag träffat har varit väldigt pussvänliga och supersnälla. Så himla synd att han inte finns kvar i svensk avel längre.

Har ridigt och haft kontakt med rätt många Heart of Oak avkommor, bla Kawa Heart, Saucy Heart, Mogul, Rebel Heart, Tomb Raider etc etc, och jag måste säga att det överlag är vädligt snälla hästar med bra psyke. Tycker att det kan vara lite "klunsiga", ofta rätt grova i typen och lite egna men väldigt snälla.


Kanske kan uppväga mitt sto ganska bra. Vill gärna ha en häst som är lite "grövre" i typen än vad hon är.
 
Sv: Vilka hingstar ger avkommor m bra psyke?

Nu kanske jag lämnar ämnet lite, men jag måste ju passa på att fråga... Jag har lagt märke till att många Songline-avkommor har stora problem med startboxarna, eller åtminstone är väldigt svårlastade. Är det bara ett sammanträffande eller har Songline dåliga startbox-gener? :P
Jag har inte erfarenhet av så många Songline-avkommor, men ingen av dem har varit klaustrofobiska faktiskt. Förvisso har en av dem startat flera gånger med voltstart... (Och placerat sig bra.)

Jag vill ju pusha lite för Melmac igen, för jag tycker att han verkar helt underbar! :) Har ridit hans avkommor McBell och Bermuda Bell och de var precis lika mysiga båda två! Dock var BB lite vassare i psyket, medan MB var lite coolare. (Men hon är ju ett sto och han en valack, så det har väl sin förklaring kanske.)

Japp, Heart of Oak har flera avkommor som är lite "klumpiga" i typen, men inte i aktionen. Men det syns ju på honom själv, tycker jag.

Vill du ha en fux med ditt fuxsto så ska du betäcka med en fuxhingst. :)
 

Liknande trådar

Avel Vi har ett äldre sto som gett väldigt fina avkommor. Vi har sagt att stoet inte ska betäckas fler gånger med tanke på ålder. Efter...
Svar
1
· Visningar
1 060
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 215
Senast: pastejja
·
Islandshäst Har en idé om vilka hingstar jag skall använda iår, men har inte helt bestämt mig och vill ha lite tips. Både äldre och unga...
Svar
1
· Visningar
2 067
Senast: Gimlan
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 180
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp