Bukefalos 28 år!

Vilka idioter det finns! *arg*

Ah, sorry, jag läste aldrig vems inlägg det var svarat på utan eftersom vi svarat varann ett tag och det kom under mig så var det till mig. Solly ;)
 
Jag förstår inte att hästen din blir rädd för skidåkare. Ok, boxvila och sjukhage gör väl sitt, men för den skull så borde hästen klara av skidåkare. Jag förmodar att dom åkte skidor på längden också. :confused:
Det är upp till var och en att träna sin häst för olika situationer. Jag tycker att du överreagerar lite här. Hur hade det sett ut om en skoteråkare hade kommit? Hästen hade förmodligen sprängt tråden oavsett skidåkare, gångare, cyklist, skoteråkare m.m. Eftersom vi som hästägare har hästägaransvar så kan vi inte lägga ansvaret på en panikslagen häst på skidåkarna så länge allemansrätten gäller.
 
Jag tycker att du överreagerar lite här. Hur hade det sett ut om en skoteråkare hade kommit? Hästen hade förmodligen sprängt tråden oavsett skidåkare, gångare, cyklist, skoteråkare m.m. Eftersom vi som hästägare har hästägaransvar så kan vi inte lägga ansvaret på en panikslagen häst på skidåkarna så länge allemansrätten gäller.

Han hade INTE sprängt tråden för något annat. De har buskört skoter, kross och rallybil förbi. Timmerbilarna har åkt, traktorer, fyrhjulingar, sopbilar och fan och hans moster. Han har inte rört ett öra.

Det är en väldigt 'säker' häst så, det är FÅ saker han är rädd för. Han bryr sig som sagt inte ett smack om ens om en stor skogsmaskin står och viftar med en kran med ett stort träd i. Han bryr sig inte om bilar, lastbilar, cyklar, barnvagnar, traktorer, skotrar etc etc.

Men han är dörädd för skidåkare. Fråga mig inte varför, men han är det och det är det enda vi inte lyckas träna bort. Panik korädsla, panisk traktorrädsla, panisk rädsla för motorcyklar, för barnvagnar har vi tränat bort. Men av någon anledning är skidåkare hästätarmonster?

Och jag säger inget om att han blev rädd för skidåkarna, det kunde ju inte de veta. Utan just det att de FORTSATTE åka helt obekymrat när de såg att hästen sprängde tråden.

Men soms agt, han hade INTE rört ett öra för det andra du rabblade upp, det har han stått och tittat på i 1½ vecka nu (och även förr).

Och jag är ju fullt medveten att det står var och en fritt att åka skidor här, fast jag räknade inte med att någons kulle det, det här är en avlägsen by, och det är bara ena grannparet som åker skidor, och de åker sina skidslingor som inte är förbi hästen, och de har vett att stanna när de ser hästen blir rädd (vi har mött dem när jag varit ute och ridit). Att han fick sådan panik nu var mycket för att han inte kom bort därifrån. Normalt hade han flytt ett par språng, drakblåst och sen hade det varit bra. Men nu hade jag ju stängt in honom på en yta där han inte kunde fly utan att spränga stängslet. Och det är helt och hållet på MITT ansvar - inget snack oms aken. Och jag säger som sagt INGET om att skidåkarna skrämde honom, det är inte deras fel. Däremot kan jag inte fatta hur de resonerade när de bara skidade vidare när han sprängde tråden.

Han står fö nu i en boxhage borta från 'faror'. Ska de åka skidor så han blir rädd nu så måste de åka på vår tomt, och då skulle jag ha en del invändningar ;) Fördelen med det är att vi slipper en liknande situation, nackdelen är ju att det är betydligt tråkigare för honom, och att han inte har nåt att titta på (hela tanken med att ställa honom där han stod var just att han skulle ha liv och rörelse att titta på, men jag hade som sagt inte räknat med att det skulle komma skidåkare. Första gången på tre år någon åker skidor förbi här ;))
 
Du får väl dra på dig skidorna och börja åka skidor förbi hästen för att träna han då. Förr eller senare förstår han att det inte är farligt. SÅ mitt råd är på med pjäxorna och ta flera kompisar till hjälp och starta upp lilla vasaloppet utanför hagen då! :idea: Åk runt hagen många varv så kanske det går upp ett ljus för han...
 
Jag tror det beror på att folk inte fattar att hästar är levande varelser med rätt att få reagera ! Jag bor också på landet och min häst står i ett område med mycket hästar. Ändå så är man rädd ibland att man ska bli nermejad pga att vissa kör i full fart förbi, tutar eller nåt annat som hästar kan bli rädda för. Lösa hundar t.ex. är väl också sånt som vissa hästar kan få frispel av !!! En ryttare i vårt område åkte av sin häst och skadade sig själv samt hästen pga av en hund rusade rakt ut mot dem. Ryttaren blev så rädd så hon slutade rida och hästen blev aldrig frisk från sina skador...och vems var hunden då??? Jo grannens som OCKSÅ håller på med hästar :devil: Förra veckan red jag förbi en gård och min häst blev dödsförskräckt över att det helt plötsligt dök upp ett par vilt skällande hundhuvud i buskarna....ägarna hade bundit hundarna där :confused: :confused: Ägarna är OCKSÅ hästägare....så om människor som gör såhär har tappat hjärnan eller vad det undrar jag :devil: för egentligen vill jag tro att det beror på okunskap om hur hästar kan reagera. Mvh Aker
 
Du får väl dra på dig skidorna och börja åka skidor förbi hästen för att träna han då. Förr eller senare förstår han att det inte är farligt. SÅ mitt råd är på med pjäxorna och ta flera kompisar till hjälp och starta upp lilla vasaloppet utanför hagen då! Åk runt hagen många varv så kanske det går upp ett ljus för han...

Jag har faktiskt tänkt göra det, jag & Mamma pratade om det idag på fm. Men han måste ju bli FRISK först, det är ganska dumt att börja med det nu. Och snön är väl borta när han är frisk. Men lever han bara nästa vinter så ska jag åka skidor. Med honom i snöre. Och tolka efter honom etc.

Jag har inte brytt mig så mycket om det i ärlighetens namn, när han är i vanlig hage så sticker han ju ett par språng och drakblåser och sen är det bra. När vi rider stannar han och drakblåser, och då brukar grannen (den enda här som åker skidor som sagt) stanna, och jag sitter av och sen kan grannen skida vidare och hästen är lugn förutom att han drakblåser. Så det har inte varit något stort problem, utan andra grejer har fått gå före. Det största problemet var KORÄDSLAN. Det är kossor i varannan gård här, och GRANNEN har kossor som går alldeles vid hästhagarna. SÅ jag har lagt ner mest energi på korädslan. DET blev som ett stort problem, dels att ta hästarna till/från betet, och ffa när man red. Men nu i somras, efter FEM ÅRS träning så släppte det sista lilla. Vet inte om det är allmän mognad, elelr om det var att han hade en 'liten en' (fölis) att skydda och vakta. Men han gick på slakt grimskaft ut till betet, med 14 kossor som hade fått toalfnatt och bara skuttade runt tre meter därifrån =) (Innan så har han med tvekan kunnat acceptera kossorna i hagen bredvid om de hållit sig lugna, men blivit rädd när de hoppat eller än värre kommit MOT honom. Och när man ridit har minsta kossa som rört sig varit superfarlig). Iom attd et släppte så är det heller inga problem att rida förbi andra kor. Och grannen hade en 'hjärnskadad' (den var inte riktigt riktig, ick nappas upp dessutom) kalv i somras, som brukade gå in i hästhagen hela tiden. Kalven gick MED hästflocken (och lekte en del med fölet) och valacken brydde sig nada. HIMLA skönt eftersom jag var RÄDD att han skulle prägla sin korädsla på fölet. Men nu blev det ju tvärtom =)

och nu kom jag alldeles från ämnet, men skidträning står på schemat till nästa vinter (om han är kvar då..) =)
 
Mina hästar är också radda för skidåkare, det är nog ganska vanligt att hästar är det, isär om man, som jag, bor på ett ställe där det sällan är tillräckligt med snö för att åka skidor.

Min pappa har faktisk åkt runt Arrows hage några gångar för att vänja honom. :D Så det är ingen dum ide! Han lugnade sig efter ett tag, men tyvärr har han nog glöm bort alltihop nästa gång vi träffar på en läskig skidåkare. :p
 
Ojdå.. Såg inte bra ut...

Nej, inte alls bra =/ han var tvärhalt (drygt tregradigt) ur boxen imorse, men det släppte eftersom och efter 10 min promenad såg han ren ut (lite svårt att avgöra när man går vid huvudet och så, men).

Vi får väl se vad de säger på ÅB på torsdag, om det inte gått ner till dess.
 
Usch, det där såg inte kul ut :(
Hoppas att det inte orsakade för stor skada ändå. så att han blir bra iaf.
 
Jadu...det såg inte så roligt ut. Kyla på färska skador brukar göra susen.....värme på gamla...
 
Många människor förstår faktiskt inte att de är de som skrämmer hästen. Hur ska en icke-hästmänniska kunna tyda hästens signaler och beteenden.

Skidåkarna förstår kanske inte heller att det är deras rörelser som skrämmer hästen utan att de är de som personer och då försöker de väl avlägsna sig så fort som möjligt så hästen kan lugna ned sig igen.

Visst blir man arg och framför allt ledsen för att hästen som är skadad springer i panik men det var en olycka som tyvärr hände
 
Jag vet, just skidåkare är rikitga idioter! Förstår de inte hur hästen kan skada sig och att den kan utgöra fara för omgivningen också när den blir så rädd?? Hur gick det med din häst?

När jag var ute och red idag tillsammans med en tjej som provred min kallblodstravare red vi på en väg i skogen där jag inte ridit på länge. Det brukar nästan aldrig vara skidåkare där, men just idag var det massor där! De skrämde livet ur kallblodstravaren (hon tycker de är jätteläskiga) och skidar på som bara den, utan att bry sig om att hästen blir alldeles vild av rädsla! Det enda de skriker är "håll er borta från spåren!" och så blir de skitarga när hästen börjar skutta på spåren för att den blir rädd för dem själva! Hästen skulle ju inte bli sådär rädd om de bara saktade in, eller kanske t.o.m. stannade men det förstår de inte! IDIOTER! :mad:

Dessutom blir jag så jävla arg. Var fan ska vi ta vägen på vinterhalvåret? De åker ju skidor överallt?! Kan de inte hålla sig till de riktiga skidspåren, istället för att ge sig ut på vägarna som vi rider på?! Alla har ju rätt att vara på de vägarna!! Vi har dessutom ett skidspår här som är flera mil långt! Duger inte det? Jag skulle förvänta mig att de skulle bli arga om jag red på skidspåret, men de kan ju fan inte skälla ut en när man rider på allmän väg!! :mad:
 
Skidåkarna förstår kanske inte heller att det är deras rörelser som skrämmer hästen utan att de är de som personer och då försöker de väl avlägsna sig så fort som möjligt så hästen kan lugna ned sig igen.

Nej, dessa gjorde inget av detta, dvs försökte skynda sig iväg etc. (Det är också ett beteende jag kan förstår). Utan de åkte lugnt vidare under småprat som inget hade hänt, reagerade övht inte på något vis på att hästen forcerade stängslet. Och det är som sagt den delen som gör mig fundersam hur f*n folk eg fungerar. Hästmänniskor eller ej..

Ungefär som att åka förbi en bilolycka där man är först på plats för 'jag är ju inte sjukvårdskunnig så jag hade iaf inte vetat vad jag skulle göra' för mig..
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 452
Senast: alazzi
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
24 743
Relationer Jag har skapat ett nytt nick då jag vill vara anonym... (OBS långt!) Hur som helst, för ett år sen ungefär träffade jag på en kille som...
2
Svar
25
· Visningar
4 361
S
Hästmänniskan Hejsan! Jag har läst ganska mycket om ridrädsla, men de flesta verkar bli "botade" efter ett tag, eller så slutar de rida. Själv har...
2
Svar
20
· Visningar
3 909
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp