Bukefalos 28 år!

Vilka idioter det finns! *arg*

Alexandra_W

Trådstartare
Måste få avreagera mig lite, vilka jävla idioter det finns.

Valacken står ju på strikt boxvila (med 20 min lugns kritt vid hand/dag). Och får stå ute i en 3*3 m sjukruta på dagarna. Detta har funkat utan problem.

Så idag åkte jag och handlade, och bad mamma hålla ett öga på hästen. Allt var lugna gatan tills hon plötsligt hörde att han levde om därute och gick för att kolla. DÅ var han livrädd frör tre skidåkare. Mamma hann bara ut på verandan innan han i panik sprängde tråden. Lyckades slita AV 50 mm elband och böja TVÅ fastcementerade järnstolpar. Skenade paniskt omkring på stallplanen en liten stund innan mamma lyckades få in honom i stallet.

Det som gör mig förbannat är att skidåkarna INTE brydde sig ett jota ens när hästen i panik sprängde stängslet. De bara åkte vidare i maklig takt!

Hur fasiken fungerar man eg om man märker att man skrämmer en häst bortom vettet, SER att det är folk påväg för att ta hand om hästen, men inte 'orkar' vänta den minuten det tar utan åker vidare ändå, och inte sen när hästen i panik bryter sig ur hagen så stannar man ens, utan bara åker vidare som ingenting hänt? *arg*
 
:mad: fy f*n för okunniga människor! Det är så irriterande att "icke-hästfolk" inte har en aning om hur en häst som är rädd ser ut. vet flera ggr som hästar har blivit skrämda av folk som t.ex. kommit på motorcykel/cykel etc. i skogen och de har varit helt oförstående till att hästen skulle vara rädd för dem. trots att hästen hoppat runt och kastat sig. :smirk:
 
Jag vet inte... Folk kanske inte vågar. Eller så fattar de inte :confused: Var ute och gick med pållen en dag på en bilväg (bara en bit) när inte en bil saktade ner (vilket han iaf inte bryr sig om). Men när vi mötte en lastbil med lååångt släp som inte saktade ner så undrade jag... Full fart och hästen blev ju minst sagt nervös. Ändå saktade inte lastbilen ner!!! Det kom en bil bakom också och den kröp förbi sen :crazy:

M.
 
höjden av fräckhet tyckte jag va när jag red min häst på bilvägen och är på väg hem, och så kommer en lastbil och kör över på MIN sida av vägbanan (mötande) så jag får slänga mig ner i diket och sedan kör lastbilen ut på sin sida igen. han prejjade mig från vägen. Jäkligt tur at jag har en sån trafiksker häst annars hade det slutat mkt illa.
 
Antingen BRYR sig inte folk, eller så är de födda utan hjärnor och noll respekt :mad:
Sånt där gör mig skitförbannad!
Så sent som i förrgår trodde jag att min häst skulle stryka med pga en jävla bildåre. Vi promenerade i en lång allé, en lååång en där folk gillar att gasa på med bilarna. De flesta saktar dock in när de ser hästen.Min häst är trafiksäker, men just denna dag hade hon fått span på något på andra sidan ängen som ligger brevid vägen. Älg eller nåt antar jag, hon var fastfrusen i marken, och hjärtat dunkade så det hördes långa vägar (brukar vara älg när hon reagerar så, hon blir liksom okontaktbar). Hursomhelt, när hon beter sig så så VET jag att hon kan få lätt frispel närsomhelst och göra ett brall eller likn. I samma veva kommer en bil från motsatt håll i full fart. Det är 50-väg, men det gick bra mycket snabbare. Jag gör tecken åt dem att sakta ner, men de bryr sig förstås inte. När de är bara en liten bit ifrån mig och min häst så får hon förstås ett ryck, hon blir "rädd" för älgen eller whatever, och hoppar ut i vägbanan. Satan vad rädd jag blev, jag väntade bara på att höra dunsen när hon blev överkörd... Nu lyckades bilen tvärstanna ca en meter från min häst, och vad gör idioterna då? Jo man TUTAR flera gånger, framför en skrämd häst. Blev hon lugnare av det? Gissa liksom... Dessutom får jag jordens utskällning, två yngre grabbar var det. jag försökte förklara VARFÖR man man ska ta det lugnt när man får möte med djur, men de bara skrek på mig att deras bil hade minsann kunnat få en buckla.
Jag blir så ARG på såna människor så det finns inte ord!

Tur att det gick bra för V, att mamsen fick tag i han :)
 
Man brukar kunna ursäkta en hel del okunskap, men när en häst springer rakt igenom ett staket så borde varenda kotte fatta att nåt är fel. :crazy:


:banana: Sandra :banana:
 
Man brukar kunna ursäkta en hel del okunskap, men när en häst springer rakt igenom ett staket så borde varenda kotte fatta att nåt är fel.

Ja precis, jag kan ju köpa att de inte förstår att en miniliten hage betyder att den där hästen måste vila och hålla slugn. Och att de inte förstår att för hästen snurrar runt och galopperer på stället i sin hage så är den rädd, utan de kanske tror den bara är uppspelt.

Men att inte ens reagera när hästen spränger stängslet och 'husfolket' kommer springande och försöker ropa lugnande åt den, DÅ är det ren och skär nonchalans och kan inte försvaras med okunskap liksom.

Å andra sidan finns det ju folk som inte 'förstår' att om man promenerar genom en beteshage och lämnar grinden öppen efter sig så går djuren UT genom den öppna grinden. "Vadå, jaha, vi trodde inte de ksulle gå ut" Nää, för grindar har man som ren dekoration och inget annat, eller? *sucka*
 
He he... Råkar du alltid ut för "sådana där" människor? *Fnissa* Själv har jag väl mött några okunniga och ibland rent ut sagt korkade bilister, men i övrigt verkar även folk som inte håller på med hästar ta det lugnt och visa hänsyn. Det hör ju mer till vanligt sunt förnuft än att man ska kunna en hel massa om hästar för att förstå det.


:banana: Sandra :banana:
 
He he... Råkar du alltid ut för "sådana där" människor? *

Nä, tac och lov inte. Jag bor ju på laaandet så de flesta har ganska mycket 'djurvett'. Jag har sällan problem med bilister, jägare etc. Och även andra brukar ha en rejäl skopa djurvett överlag och hästvett i synnerhet.

men det är väl därför jag blir så less när jag stöter på dem. De som inte fattade att djuren gick ut om man lämnade grindarna öppna var iofs sommarturister från 'Storstan', men de här skidåkarna var INTE turister och ÄR djurvana så de visste mycket bättre än sådär.

Men som sagt, överlag så möts jag mest av en massa hänsyn - ofta i onödan. Bönder som stannar och slår av motorn på traktorn och så. Himla snällt, fast hästar på landet blir liksom traktorvana så de behöver egentligen inte =) Men hellre det än att de gasar på lite extra, man KAN ju sitta på en unghäst som just då beslöt sig för att det fick vara nog.

Så överlag är det faktiskt sällan problem, mycket tack vare just att jag bor ute i jordbruksbygd =)
 
Bor också på landet, men skulle aldrig kunna möta en traktor på en grusväg på min ponny. Hon är lantis sedan snart tre år tillbaka och har blivit himla säker på många fronter, men traktorerna håller vi noga utkik efter så att vi hinner ta oss på sidan. Så något polishäst-material är hon inte, lilla fröken Nellan. :D


:banana: Sandra :banana:
 
Det är verkligen fördjälvligt att människor inte kan respectera hästarnas rädsla för okända saker!!!

Har vart med om en olycka med häst och bil. Det var verkligen inte kul, billisten for sin kos när hästen skenade iväg och jag hade krossat knät. Har dessutom en ryggskada efter det!!! Jag litar inte på några människor när jag är ute och rider längre!
 
Jag måste bara säga en sak och jag försvarar absolut inte människor som beter sig dumt åt, men det är inte säkert att skidåkarna förstod att det var DE SJÄLVA som framkallade rädslan hos hästen. Om de inte kunde nåt om hästar tror jag inte att de överhuvudtaget i sin vildaste fantasi kunde tänka sig att de såg konstiga ut, lät konstigt eller rörde sig onormalt ur hästens synvinkel.

Och som någon skrev så kanske de inte ens kunde se skillnaden på en uppspelt häst och en vettskrämd häst.Det kan ju hända att de har stött på hästar tidigare som inte alls har reagerat på skidåkare och då inte uppfattar att de kan vara läskiga. Tycker bara inte att man ska bli arga över att folk inte kan, bara hemskt olyckligt att det blir såna hemska möten ibland.

Men jag håller med om att de borde ha fattat att nåt var fel när din häst stack genom staketet.

För att kunna (som icke hästmänniska) veta hur en häst fungerar är det väldigt mycket man måste lära sig, att de är flockdjur och då beter sig på ett visst sätt, har ett visst synfält, uppfattar vissa saker på ett visst sätt osv.

Fordonsförare vet ofta att hästar KAN reagera men inte hur eller varför.

Men jag har många, många gånger blivit arg också... men kanske inte alltid med rätta.
 
Ja, gud vad ARRRGGG man kan bli på alla bilister som inte fattar!! Det är faktiskt DERAS ansvar om något händer (OM nu inte ryttaren ridit väldigt vårdlöst...) och de borde därför vara på sin vakt FÖR SIN EGEN skull!
Men problemet är att många tror att det är VI RYTTARE som är ansvariga och att vi INTE FÅR/SKA rida på vägen osv.
Att inte människor fattar att HÄSTAR är levande varelser och hur trafikvana de än är så kan det flyga upp en påse eller smyga en älg/rådjur i skogskanten som skrämmer hästen!! Eller så kan hästen snubbla till... Vadfan som helst!
Kör de sakta och tar hänsyn och det ÄNDÅ händer en olycka så är det en ANNAN sak...

Jag tycker det borde finnas mer kunskap om detta på körskolorna! Att det inte bara står att man ska "sakta ner o visa hänsyn när man passerar djur" utan VARFÖR man ska göra det och lite allmänt om hur djur fungerar. Plus poängtera att det är BILISTEN som är ansvarig i första hand!!
Suck, stön, pust. Blir SÅ ARG när jag bara tänker på alla idioter... :devil:
MEN måste också säga att de FLESTA faktiskt är vänliga, kloka människor som ibland t.o.m. stannar helt o hållet tills man kommit förbi... Jag förösker alltid då visa min uppskattning, så gott det går från hästryggen, även om det egentligen inte behövs för just MIN häst.
:bow:Det hoppas jag alla ryttare gör! :)
 
Så tycker jag dom flesta folk är. Man får skrika "stanna för hel***e!!!!!!!" annars fortsätter som bara göra det som skrämmer hästarna. Konklusion: Folk är egoistiska idioter. :mad:
Hoppas verkligen inte att din häst blir värre nu!!!!!
 
Han är rätt gallig i hasleden sen galopperandet =/ Får väl se om det bara är tillfällig överansträngning eller ej =/
 
Hur skall man kunna be okunniga om förståelse inför hästars beteende vid "faror" när "kunniga" hästmänniskor inte visar hänsyn och förståelse när deras hästar blir rädda och osäkra?

Tråkigt det som hände givetvis men det känns mer logiskt att skidåkare fortsätter sin rutt förbi en hage med vild häst än när folk klår upp och skriker på sina hästar i tid och otid för att de inte har tid att analysera varför hästen reagerar på ett visst sätt.

Jag befarar att det är vi hästmänniskor som är värst.
 
Tråkigt det som hände givetvis men det känns mer logiskt att skidåkare fortsätter sin rutt förbi en hage med vild häst än när folk klår upp och skriker på sina hästar i tid och otid för att de inte har tid att analysera varför hästen reagerar på ett visst sätt.

Jag befarar att det är vi hästmänniskor som är värst.

Jag har aldrig gillat att man berättigar en sak med att någon annan är värre. Det finns ALLTID någon som är värre. De som för att citera dig "klår upp och skriker på sina hästar i tid och otid för att de inte har tid att analysera varför hästen reagerar på ett visst sätt" kan 'berättiga' sitt bteende med att det är mer 'logiskt' än att svälta hästen, strunta i hovvården etc.

Det där argumentet är ganska dåligt oavsett vad man applicerar det med, för det är alltid någon/något som är värre.

Och det ena kan aldrig varken mildra eller berättiga det andra.

Jag är för inte direkt mer positivt inställd till de som citatklår upp och skriker på sina hästar i tid och otid för att de inte har tid att analysera varför hästen reagerar på ett visst sätt" slut citat heller. Men vad har det i den här diskussionen att göra?
 
Om man "klår upp hästen" så är man Inte kunnig....

Det har väl ingen påstått heller? Läs mitt inlägg igen? Jag menar att det inte spelar någon roll att andra gör ditt eller datt, det berättigar inte att någon annan/en själv gör fel men i 'mindre skala'?
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 450
Senast: alazzi
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
24 741
Relationer Jag har skapat ett nytt nick då jag vill vara anonym... (OBS långt!) Hur som helst, för ett år sen ungefär träffade jag på en kille som...
2
Svar
25
· Visningar
4 361
S
Hästmänniskan Hejsan! Jag har läst ganska mycket om ridrädsla, men de flesta verkar bli "botade" efter ett tag, eller så slutar de rida. Själv har...
2
Svar
20
· Visningar
3 907
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp