Vilka kaniner kan bo ute?

Linda.B

Trådstartare
Vi har funderingar på att skaffa kanin, vilka kaniner klarar av att bo i utebur året runt? Hade en dvärgkanin för 17 år sedan som bodde ute, men skulle vilja ha fler förslag. Då vi har en massa brädmaterial kommer vi bygga en egen ordentlig utebur, som kommer stå under tak. Ni som gjort egna burar får gärna visa dem, trevligt med lite inspiration.
 
Sv: Vilka kaniner kan bo ute?

Alla raser klarar i princip att bo utomhus året runt, så länge buren är byggd som den ska.
Dock skulle jag väl tveka att exempelvis ha teddyvädur utomhus i och med deras behov utav pälsvård och att vissa inte spenderar lika mycket tid utomhus under vintern.

Jag har haft raser allt ifrån hermelin till belgisk jätte som bott utomhus.
 
Sv: Vilka kaniner kan bo ute?

Tack för ditt svar!

Den som fallit oss i smaken är Dvärgväduren och vi har ett antal uppfödare i och runt våra hemtrakter, bara svårt att bestämma sig då alla ungar är helt ljuvliga.

//Linda
 
Sv: Vilka kaniner kan bo ute?

Dvärgväduren är ett bra val, om du frågar mig.
Jag blev dvärgvädursfrälst för 6 år sedan och har alltid haft minst 1 sedan dess. :D
 
Sv: Vilka kaniner kan bo ute?

Måste ju slå ett slag för lantraskaninerna då :D
Gotlandskaniner är underbara och finns i princip i alla färger som helst, finns även med pälsstrukturen rex. Storleken på de varierar men de är har snäll, nyfiken och livlig personlighet. Mellerudskaninen, starkt utrotningshotad ras men uppfödare till den vill säkert ha ägare till sina ungar för det x) Svensk päls är visserligen ingen lantras som så men även de är hotade av utrotning och uppfödare till rasen är säkert pigga på att ha ägare till rasen utanför själva uppfödandet (blir ju som en försäkring om massa djur i deras egna besättningar skulle tvärdö). Verkar vara en trevlig ras det med, av de jag träffat på hittills. Fina och speciella i pälsen också (svarta i grunden men får då och då vita strån, ibland så mkt vitt i pälsen att hela kaninen ser vit ut om jag har för mig rätt).
 
Sv: Vilka kaniner kan bo ute?

Åhh jag har haft dvärgvädurar och dom är så trevliga,bra första kanin även om du haft kanin innan:).
 
Sv: Vilka kaniner kan bo ute?

Måste ju slå ett slag för lantraskaninerna då :D
Gotlandskaniner är underbara och finns i princip i alla färger som helst, finns även med pälsstrukturen rex. Storleken på de varierar men de är har snäll, nyfiken och livlig personlighet. Mellerudskaninen, starkt utrotningshotad ras men uppfödare till den vill säkert ha ägare till sina ungar för det x) Svensk päls är visserligen ingen lantras som så men även de är hotade av utrotning och uppfödare till rasen är säkert pigga på att ha ägare till rasen utanför själva uppfödandet (blir ju som en försäkring om massa djur i deras egna besättningar skulle tvärdö). Verkar vara en trevlig ras det med, av de jag träffat på hittills. Fina och speciella i pälsen också (svarta i grunden men får då och då vita strån, ibland så mkt vitt i pälsen att hela kaninen ser vit ut om jag har för mig rätt).

Vill också slå ett slag för lantraser och lägga till lite:
Mellerudaren anses i allmänhet vara snäppet lugnare än gottisen som är en väldigt framåt och nyfiken kanin. Båda är mellanstora raser, vilket jag ser som en stor fördel men i en barnfamilj kanske det kan bli lite obehändigt med en kanin på 4 kg jämfört med t ex dvärgvädur. En stor fördel är såklart att man stödjer bevarandearbetet genom att köpa en unge :)
 
Sv: Vilka kaniner kan bo ute?

Vi har nu hittat vår unge - En Havanna manteltecknad Dvärgvädurshane som är leveransklar 6/6. Ska bli spännande.

//Linda
 
Sv: Vilka kaniner kan bo ute?

Självklart kommer bild - Den som är nyfiken kan gå in på lillhem.dinstudio.se under fliken Till salu och sedan ungar till salu - Vår Icaruz finns på sidan 2 längst ner till höger. Mvh Linda
 

Liknande trådar

Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 116
Senast: Stinaelin
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 541
Senast: KesoNeso
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 897
Senast: tanten
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 077
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp