Bukefalos 28 år!

Vilka kläder har ni på er på distansritter?

D

daysi

Framförallt undrar jag över överkroppen - tävlingsskjorta/polo/kragtröja eller? Kavaj/tjockare tröja? Vad bör man ha för jacka/tjockare tröja/väst? Jag vet att man inte får ha linne eller vanlig t-shirt.
Har ni gympaskor eller jodphurs eller stövlar? Finns det regler för skor/stövlar? Är det OK med höga strumpor, eller shortchaps?
 
Jag tävlar med pikétröja med tenniskrage, ovan den en regnjacka som andas om det behövs. När det är kallare t.ex i tävling april så vet man ju att jackan inte kommer tas av. Då har jag underställ närmst kroppen som andas med polokrage sedan en regn och vindtät jacka. Ridbyxor med shortchaps samt en modell av gympaskor med lite klack.
Att tänka på vid långa ritter är att tänka på vilka kläder man har närmst kroppen. Viktigt att det transporterar bort svett. Bomull är inte så bra. Kolla vad löpare, skidåkare osv har för tröjor.
 
Man måste ju klä sig efter årstiden. Jag har;
Vid kallt väder jacka som är regntät och andas.
Vid varmt väder en skjorta.
I TR står att man ska ha jacka/tröja med krage.
Man får lov att ha gympadojor utan klack om man har säkerhetsstigbyglar.
Jag har ridskor (modell gympa) och antingen shortchaps eller höga strumpor.
// Linda
 
Oftast är det ju sommar och varmt, så i regel har jag bara en kortärmad tröjja med krage. Och en vid/regn jacka som andas om den skulle behövas. Har alltid med mig en fasligt massa klaäder om ombyte skulle behövas eller om vädret skulle ändras. ;)
Har låga ridskor och höga strumpor nertill.
 
Lånar din tråd lite grann och fortsätter frågan om chaps.
Får man ha hela chaps med fransar??
Tacksam för svar!
 
Jag brukar rida i en piketröja underst och en tjockare tröja över om det är kallt. Fleece eller vanlig collegetröja. Mest alltså bomull. Har använt en andas/regntät ridjacka som jag fullständigt badat både innifrån och utifrån när det regnat (bara innifrån när det ej regnat). Så nu blir det vanlig regnjacka om det regnar och vanlig tunn ridjacka vid fint väder.
I år har jag sytt en speciell tävlingströja i polyester stretch. Var runt i olika sportbutiker för att se vilket material man har i sporttröjor. Men det blev till att sy själv då kragar inte finns på sporttröjor. Får se hur det blir med denna kortärmade tröja i sommar. Hoppas på en tröja som snabbt torkar om den blir blöt och som känns tunn och följsam. Vid kallare väderlek får det bli som förr.
Hälsning Maja
 
Ja, du får ha chaps (långa eller korta) med eller utan fransar.
Det enda speciella i klädväg som du måste ha enligt TR är tröja med krage och ärm, samt skor med klack, alternativt skor utan klack MEN säkerhetsstigbyglar.
 
Jag tror iallafall inte att får ha chaps med fransar på hopp- och dressyrtävlingar, om jag inte minns fel. Oftast är det väl stövlar som gäller där.
 
Hopp o dressyr har så konstiga regler. Där ska man klä sig så obekvämt man kan :devil:.
I distans handlar det främst om att klä sig bekvämt men utan att se ut som en luffare.
// Linda
 
Hej!
Hänger på er tråd lite =)Får man tävla i ridstövlar, typ mountain horse/höga kusten stövlar?

Tacksam för svar!
 
Sv: Vilka kläder har ni på er på distansritter?

Men i TR står det ju att man måste ha tröja med krage och ärm på, detta trodde jag innebar att man var tvungen att ha långarmad? Men man får alltså då ha en kortarmad skjorta t.ex?:confused:
 
Sv: Vilka kläder har ni på er på distansritter?

japp det är ok
 
Sv: Vilka kläder har ni på er på distansritter?

Visst får man ha kortärmat! Skulle du kunna tänka dig att rida i långärmant en het sommardag??? (+30 grader) :crazy:
 
Sv: Vilka kläder har ni på er på distansritter?

Nej, det var det jag tänkte att det blir ju lite varmt..^^ Så med "ärm på tröjan" då kopplade jag det till långärmad :smirk: Men det var ju skönt att det inte var så :D
Måste fråga för att lära sig, även om det kommer lite konstiga frågor :rofl:
 
Sv: Vilka kläder har ni på er på distansritter?

Jag hittade faktiskt en tunn vit andaströja med krage på, på Thuns, vårat klädvaruhus i skogen, de har det mesta. Annette som var med sa att det var en "golftröja". För den som inte är så snitsig på att sy...
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska på ridläger denna sommaren. Eller det är iaf som det ser ut nu (Corona). Jag har skrivit en packlista men är inte helt...
Svar
15
· Visningar
1 687
Träning Hej! För några veckor sedan la jag upp en tråd med en väldigt lång packlista inför ett övernattningsläger v.25. Lägret är 4 dagar. Har...
Svar
8
· Visningar
1 165
Senast: Myrten
·
Tjatter Apropå alla klädtrådar nu :D : Hade lite för mycket tid på tåget hem i eftermiddags och reflekterade; Vad har egentligen...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
13 153
Senast: TygerTyger
·
Ridning Jag ska på ridläger om några veckor och har skrivit en packlista på vad man skulle behöva ha med. Men jag har säkert glömt något. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
7 739
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp