Vilka konsekvenser?

Kanske en löjlig fråga, för detta borde inte ske att man ska behöva visa något. Men om man är uppenbarligen underårig. Säg tex 13 år och köper någonting ur det alkoholfria sortimentet. Blir man då nekad endå?
 
Jag har varit med pappa på systemet typ varje år, hela mitt liv. Även när jag var 13-17 år gammal.
Jag är ju absolutist/nykterist och skulle inte ha en tanke på att dricka det han köper, men det kan ju inte personalen veta. Ändå har han aldrig blivit nekad att handla pga. att jag gått med.
Så jag köper inte riktigt det resonemanget. Absolut om man säger åt sitt barn typ "här är din växel" eller någonting sånt, så det blir uppenbart. Men inte annars.

Och apropå saker på delvis samma tema: Det var bara ren tur att mamma hade legg på sig den där dagen förra hösten när hon var 57 år...Annars vette tusan hur hon skulle kommit ut med sin svågers födelsedagspresent (aka. Vinflaska).........
Kassörskan trodde typ att hon var 30 år yngre än hon egentligen var......
 
Och apropå saker på delvis samma tema: Det var bara ren tur att mamma hade legg på sig den där dagen förra hösten när hon var 57 år...Annars vette tusan hur hon skulle kommit ut med sin svågers födelsedagspresent (aka. Vinflaska).........
Kassörskan trodde typ att hon var 30 år yngre än hon egentligen var......

Så 27 alltså då? :p
 
Ja, kassörskan trodde att mamma - som då precis fyllt 57 - var 27 :nailbiting:
Både jag och mamma såg ut som :eek: :crazy: O_o när kassörskan sa det... Alltså ja, min mamma ser yngre ut än vad hon är (58 nu), men jag hade snarare kanske sagt 45 än 27........... Kan tillägga att kassören var en kille på ca. 20-22 år.

Äsch, en del är jättedåliga på att gissa ålder :) Tänkte mer att det inte var någon fara med att få köpa om de trodde hon var 27. Det är ju lugnt då ju :p
 
Gissar att hon kunnat vägra sälja till din mamma pga misstanke om langning till minderårig.
Precis, det hände en gång när jag och mitt ex var och handlade. Jag skulle strax fylla 20, men hade inte fyllt och de ville se mitt leg/körkort och sen blev vi nekade. Bara att gå ut och åka till nästa systembolag där jag stannade i bilen istället. Det var ändå inget jag drack av.
 
Jag tänker att det är allmänt känt att man behöver ha leg med sig som medföljare på systemet. Har man inte leg med sig följer man inte med in utan stannar utanför.
För mig känns det iaf väldigt självklart, säkert för att jag är van vid att de alltid kollar leg på mig oavsett om jag är den som handlar eller inte.
Det tänker jag med. Vi blev nekade i somras i ett sällskap där de andra tre var 35, 29 och 30 (jag 31 men behöver oftast visa leg fortf) jag fick gå ut och leta upp legget som var nerpackat i bilen. Kassörskan bad lite om ursäkt men sa att hon absolut inte fick släppa igenom ngt när hon redan hade frågat även om hon förstås såg att jag var över 20 men inte solklart över 25.

Säljer ngn på systembolaget till en kontrollant under 25/medföljande under 25 blir det åtgärder uppifrån, så det är väl inte alls konstigt att de kollar en gång för mkt. Bra tycker jag.
 
Personal på Systembolaget utbildas kontinuerligt för att på bästa sätt sköta sitt arbete.

Om man iakttar ett beteende på golvet som antyder att den som betalar handlar åt sitt sällskap meddelar man kassapersonal.
Om man iakttar beteende utanför butiken som antyder att den som betalar handlar åt någon annan meddelar man kassapersonal.

Det är ofta som den person man langar till är med i butiken. Folk i allmänhet tycker att dom är sjukt smidiga och tror inte någon kommer att märka något.

Det finns föräldrar som köper ut åt sina 14-åringar.
Det finns föräldrar som skickar in sina 20-åriga ungar att handla när dom själva blivit nekade att handla ex pga fylla.


Det du som kund tycker låter orimligt och märkligt är personalens vardag.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp