Bukefalos 28 år!

vilka krav kan man ställa som fodervärd?

M

mmtna

Hej, jag ska ta en 5årig ponny på foder som inte är inriden och jag kommer då att utbilda den osv.
jag får stå för träningskostnader och tävlingskostnader vilket är ganska självklart.

men de jag undrar är om jag kan "kräva" tex 10% då ponnyn sedan säljs då de är jag som har gjort ALL utbildning osv.

tacksam för svar :)
 
Sv: vilka krav kan man ställa som fodervärd?

Nej, varför skulle du kunna det? Om du vill ha ersättning för det "jobb" du utför på den foderhäst så måste ni ha kommit överens om det.

Det ligger ju s.a.s. i fodervärdskapet att man jobbar med hästen, men har ni ett avtal om att du ska utbilda den till en viss nivå - dvs ett träningsavtal - eller ett rent fodervärdsavtal?

Om du tycker att det är roligt att arbeta med en unghäst och får disponera en fin häst som du själv inte skulle haft råd att köpa gratis så kan det väl vara OK, men jag tycker det låter lite som utnyttjande...

Nu vet jag ju inte om du har utbildning för jobbet, men en professionell tränare skulle ju alldeles garanterat vilja ha betalt - men då har hästägaren kanske bättre garantier för att få ett önskat resultat.
 
Sv: vilka krav kan man ställa som fodervärd?

Allt går ju att diskutera, men det är inte något som är vanligt förekommande. Men ta upp frågan och se hur ägaren ställer sig för visst kommer denne ha nytta på att låna ut hästen till dig. Men jag skulle inte ha någon större förhoppning om att få igenom det.

Tycker du att du känner dig utnyttjad i situationen så är det ju bättre att bli fodervärd åt någon annan häst istället som redan har en utbildning. Då är det ju istället du som tjänar på situationen i och med att du får del av hästens utbildning.
 
Sv: vilka krav kan man ställa som fodervärd?

Hej, jag ska ta en 5årig ponny på foder som inte är inriden och jag kommer då att utbilda den osv.
jag får stå för träningskostnader och tävlingskostnader vilket är ganska självklart.

men de jag undrar är om jag kan "kräva" tex 10% då ponnyn sedan säljs då de är jag som har gjort ALL utbildning osv.

tacksam för svar :)

Sådana upplägg är ganska vanliga i min omgivning då man utbildar en grön unghäst. Det förutsätter naturligtvis att du verkligen har kompetens att utbilda.
Jag tycker absolut att du kan ta upp frågan med hästens ägare och kanske koppla ersättningen till vissa mål/resultat. Tex att hästen ska vara LA-utbildad i hoppning o dressyr om 1 år, ha startat vissa klasser med godkänt resultat mm mm. Allt beror på hur mycket du tillför hästens utbildning och hur länge du ska ha den på foder.

Lycka till!
 
Sv: vilka krav kan man ställa som fodervärd?

det är ett kast man får stå när man är fodervärd och rider in hästen. Man gör det med andra ord gratis.

Det är ett förekommande fenomen att folk lämnar iväg sin unghäst till fodervärd. fodervärden rider in och utbildar hästen. När hästen är välriden och fin då tar ägaren hem den. Vips så har man tjänat in alla dessa pengar på att skicka iväg den direkt till en utbildare som tar bra betalt.
 
Sv: vilka krav kan man ställa som fodervärd?

Det är sånt som man ska komma överens om innan man tar hem hästen och innan kontraktet skrivs på. Står det inget i kontraktet så kan du nog inte räkna med att få ut speciellt många kronor heller. Men fråga går ju alltid.
 
Sv: vilka krav kan man ställa som fodervärd?

det är ett kast man får stå när man är fodervärd och rider in hästen. Man gör det med andra ord gratis.

Det är ett förekommande fenomen att folk lämnar iväg sin unghäst till fodervärd. fodervärden rider in och utbildar hästen. När hästen är välriden och fin då tar ägaren hem den. Vips så har man tjänat in alla dessa pengar på att skicka iväg den direkt till en utbildare som tar bra betalt.

hmm, eller så får man hem en häst som är totalt felriden och kanske full med olater ;) att då skicka på tillridning kan lätt bli en dyrare affär ;)

där kan lätt snålheten bedra visheten

den som är dokumenterat duktig och har kunskapen gör inte sådant jobb gratis om det inte är så att dom själva har utbyte av det i annan form.
 
Sv: vilka krav kan man ställa som fodervärd?

du har så rätt. Det är nog ofta dumsnålheten som tar övertaget.

De som tar till sig oinridna hästar på foder är nog ofta de som inte har riktig kunskap i att utbilda en häst. Varför skulle man annars göra det gratis och dessutom få betala hästens kostnader under tiden? :confused:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 880
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag har min fjording utlånad på foder sedan augusti. Jag gjorde ett spontanbesök för att hälsa på henne och möter en välskött häst vad...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
14 207
Senast: warg
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 353
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 258
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp