Bukefalos 28 år!

Vilka papper, ritningar vid förprövning??

Grandezza

Trådstartare
Jag behöver hjälp...
Vi ska bygga stall på vår nya gård, men jag vet inte hur man går till väga? Jag har skrivit ut ansökningspapperna från jordbruksverket, men där är ju väldigt många frågor som jag inte vet vad jag ska svara på? Likaså ritningar, hur gör man dem? Jag vet inte hur man ritar 3-dimentionellt?

I nuläget är där en stor lösdrift, den ska inte ändras, bara lägga på fler brädor då de haft rejäla springor mellan brädorna, annars är den i princip klar. Sen blir det 4 boxar i ena änden på ladugården. Tänkte på ventilation, måste man sätta in det i betongväggen? Eller finns annan lösning?

Någon som vill hjälpa mig??
Tacksam för svar!
 
Sv: Vilka papper, ritningar vid förprövning??

Jag behöver hjälp...
Vi ska bygga stall på vår nya gård, men jag vet inte hur man går till väga? Jag har skrivit ut ansökningspapperna från jordbruksverket, men där är ju väldigt många frågor som jag inte vet vad jag ska svara på? Likaså ritningar, hur gör man dem? Jag vet inte hur man ritar 3-dimentionellt?

I nuläget är där en stor lösdrift, den ska inte ändras, bara lägga på fler brädor då de haft rejäla springor mellan brädorna, annars är den i princip klar. Sen blir det 4 boxar i ena änden på ladugården. Tänkte på ventilation, måste man sätta in det i betongväggen? Eller finns annan lösning?

Någon som vill hjälpa mig??
Tacksam för svar!
Det enklaste du kan göra är att ringa till länsstyrelsen och fråga om hjälp där. När det gäller ritningar så skickar du in en planritning (stallet sett uppifrån), en sektionsritning (stallet sett framifrån) och en situationsplan (en ritning över fastigheten med alla byggnader utmarkerade) när det gäller ventilationen så kan du läsa och få tips i följande folder: http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo11_1.pdf
 
Sv: Vilka papper, ritningar vid förprövning??

Tack snälla!
Men om en av ritningarna ska vara framifrån, då syns bara 2 av boxarna med gång i mitten? Är det ok? Räcker det om jag bifogar en satelitbild på fastigheten?
 
Sv: Vilka papper, ritningar vid förprövning??

Du klarar dig, ritningarna ska vara tvådimensinella.;)
På planritningen som ska vara uppifrån, inte taket då utan i genomskärning, visar du alla boxar och andra utrymmen. Där ska vara måttangivelser.
En situationsplan borde ni inte behöva ha om jag fattat rätt och det är i en befintlig byggnad ni ska göra ändringar. Annars finns det säkert på eran fastighet, och då är det bara att ta en kopia och rita in det som är nytt.
Ventilation måste ni ha. Bäst är att ta in luft lågt och skicka ut den högt eftersom varmluft stiger. De låga ventilerna kan ni sätta i dörrarna och de höga i taket om ni inte vill ta hål i betongen. Se till att de sitter så långt från varandra som möjligt så att det blir luftväxling i hela stallet.
 
Sv: Vilka papper, ritningar vid förprövning??

Hur sjutton ritar man 2-dimentionellt:eek:

Räcker det inte med själv-ventilation om halva ytan är öppet ända upp till nock (ca 12m)?
 
Sv: Vilka papper, ritningar vid förprövning??

Hur sjutton ritar man 2-dimentionellt:eek:

Räcker det inte med själv-ventilation om halva ytan är öppet ända upp till nock (ca 12m)?
om du tittar i den foldern som jag länkat till så ser du hur ventilationen måste vara utformad för att fungera. Luften måste komma in någonstans, och måste fördelas jämnt så att alla hästar får tillgång till frisk luft utifrån. sedan måste luften komma ut någonstans, och det brukar behöva göras genom taket via en trumma/skorsten t ex.
 
Sv: Vilka papper, ritningar vid förprövning??

En fundering? Behöver du verkligen söka prövning hos jordbruksverket om det bara är 4 boxar? Räcker det inte med bygglov?
(Eller gården kanske är klassad som lantbruk? Har inte alls koll på vad som gäller i så fall).

Här är de olika ritningar som behövs om du skall söka ett vanligt bygglov.
http://www.ritningar.com/docs/ritning.htm

Här är ett exempel som jag själv fick godkänt (tror inte ritning på takstolar är obligatorisk). Glöm inte marklinjer (gamla och nya på fasadritningen).
http://www.byggastall.n.nu/ritningar-och-sant

Här finns en hel del matnyttiga tips när man bygger stall och vilka regler som gäller samt andra rekommendationer:
http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo11_1.pdf
http://www3.ridsport.se/ImageVault/Images/id_3210/ImageVaultHandler.aspx

Lycka till!
 
Sv: Vilka papper, ritningar vid förprövning??

Tack för svar! Dock är det inte en ny byggnad jag ska göra, utan inne i vår ladugård! Det finns -förutom blivande 4 boxrna- även en lösdrift som ska användas... Och i sommar kommer 2 hästar till, och då är jag uppe i 5st tot.
 
Sv: Vilka papper, ritningar vid förprövning??

*kl*
Jag är intresserad av att köpa ett hus som har 1,8 hektar mark. Det skulle räcka som vinterhage till två hästar iaf, så får jag väl räkna med att hyra in dem på bete någonstans ett par månader på sommaren.
Det har inte varit djur där förut vad jag vet, och nu består byggnaderna av ett hus (90 m2), två småhus (förråd, gäststuga i gammalt halvrisigt skick), en carport och ett litet förråd som är ca 5 m2.
Jag mailade till de som har hand om bygglov i den kommunen, och fick till svar:




"Det blir en prövning av förhandsbesked/lokalisering av stall som politikerna i Järna kommundelsnämnd tar beslut om. I det ärendet krävs en ifylld och underskriven ansökan och en karta med markering av var nya byggnader placeras. Det beslutet, om det blir positivt, gäller i två år.

Efter det söker ni bygglov för åtgärderna, innan två år har gått, med ifylld ansökan och situationsplan, planritning, fasadritningar och sektioner.

I båda ärendena skickas grannehörande ut till alla angränsande fastigheter.

Om alla ritningar som krävs i bygglov är klart i första skedet kan bygglovsansökan tas upp till beslut i byggnadsnämnden så det blir ett ärende. Många gör inte så eftersom det är en chansning att bekosta framtaganet av ritningar innan man vet om det är möjligt för byggnation.

Kostnad för förhandsbesked/lokaliseringsprövning är ca 8000-12000 kr.

Kostnad för bygglov med tekniskt samråd mm för nya byggnader med bruttoarea mellan 50 och 129 kvm är ca 19000-25000 kr"


Vilka summor för att få veta om man får bygga en lösdrift (på 20-30 m2) inkl möjlighet att ha halva som sjukbox, och ett "förråd/lada" (sadelkammare, skötselspilta, förrådsdel, ev höförråd), kanske ca 5 gånger 7 meter.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
Svar
17
· Visningar
1 276
Senast: Blyger
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 044
Senast: tanten
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 671
Senast: super
·
Anläggning Jag har försökt läsa regler och riktlinjer för byggnation av stall men får inte riktigt grepp om det. Framför allt gäller det brandskydd...
Svar
8
· Visningar
1 567
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp