Vilka raser är detta? x)

T

Tregly

Jag köpte 2 kaniner för ett år sedan. En långhårig löwen och en korthårig löwen. Den långhåriga ser ut precis som en löwen ska se ut med en liten platt nos och så. Men honan ser helt udda ut. Jag tror inte ett dugg på att hon ä nån typ av löwen alls. Jag har inte lyckats hitta nån bild på korthårig löwen och kunnat jämföra.. :/
Hon ser mer ut som en hare fast mindre och japantecknad färg. Hon har långa "flygplansöron" och ett avlångt ansikte. Dessutom är hon ganska slank och smidig med jättebakfötter.
Min långhåriga löwen däremot, är liten och kompakt med korta rättuppstående öron. Han har väldigt små och söta klor medans honan har jättegrova klor som alltid ger rivmärken.
Hanen har en liten man och inte så jättelånghårig på kroppen. Men för några veckor sedan fick de en unge. En japantecknad RIKTIG löwen! Hon ser varken ut som mamman eller pappan förutom mammans färg. Hon har små öron med en ENORM päls! Eftersom mamman är korthårig löwen så är det klart att ungen inte fått det från mamman. Men pappan är ju långhårig löwen, fast inte så extremt långhårig som ungen! Han har lixom bara mkt päls runt halsen.
Kan det vara någon gen som sitter längre bak i pappans släkt? :confused:

Tacksam för svar :)
 
Sv: Vilka raser är detta? x)

det finns ingen ras som heter löwen, löwen är tyska ordet för lejonhuvad.

var har du köpt kaninerna? djuraffär? i det fallet är dom med största sannolikhet blandraser. Om du köpt dom från uppfödare och fått stamtavla med så är det ju enkelt att se om dom är renrasiga eller blandras.
Tror inte det finns någon ras som heter korthårig lejonhuvad, är inte så insatt i rasaveln.

Bild?
 
Sv: Vilka raser är detta? x)

En taskigt pälsad lejonhuvad kanin kan nog uppfattas som korthårig.


Finns en ras som heter Fusch (eller likn stavning) som är långhåriga över hela kroppen. Finns även någon som heter typ jamoria (ellr liknande) men jag har ingen koll på sånna raser xD
 
Sv: Vilka raser är detta? x)

Antar att det är jamora du syftar på, som kort och gott är en dvärgangora :D
 
Sv: Vilka raser är detta? x)

Lejonhuvade ungar är hårigare än vad de är som vuxna. Två enkelmanade (vilket jag gissar på är vad du menar med korthårig löwen) kan dessutom få dubbelmanade (som jag antar är långhårig löwen).
 
Sv: Vilka raser är detta? x)

Uppfödaren sade att hanen var en "långhårig löwen". :/ Men även han är ganska korthårig, han har bara lite man runt halsen. Men honan har bara kort päls. Hon ser inte alls ut som en löwen på ngt vis. Men jag kan inte sätta fingret på vilken ras hon kan vara... Jag har inga bilder på dom. Eller, jag kan inte ladda in bilder i datan... Ungen ser varken ut som mamman eller pappan och jag tror att hon kan vara nån angora kanske. Men då måste det vara något längre bak i släkten. Hon har inte bara lite mer päls än dom andra, utan hon är bara en hårboll med 2 öron och en liten nos :heart :love:
 
Sv: Vilka raser är detta? x)

Okej, då är min gissning såhär:
Hanen är lejonhuvad. Enkel- eller dubbelmanad är svårt att säga, beror på hur mycket man han har. Har ungen någon man alls? Han har förmodligen även ett dolt anlag för fuchspäls.
Mamman kommer troligen från två enkelmanade föräldrar, och har själv inte fått någon man (teoretiskt sett blir 25% utan man om föräldrarna är enkelmanade). Även hon har ett dolt anlag för fuchspäls om min teori stämmer.

Ungen är ev. enkelmanad, och har fuchspäls.

Utgår från att båda är korsningar, dels från din beskrivning av utseendet och dels eftersom uppfödaren inte kallar de vid korrekt rasnamn.
 
Sv: Vilka raser är detta? x)

Jag tycker att du ska gå till biblioteket och låna en bok om kaninraser eftersom du verkar så intresserad :)
 
Sv: Vilka raser är detta? x)

Okej, då är min gissning såhär:
Hanen är lejonhuvad. Enkel- eller dubbelmanad är svårt att säga, beror på hur mycket man han har. Har ungen någon man alls? Han har förmodligen även ett dolt anlag för fuchspäls.
Mamman kommer troligen från två enkelmanade föräldrar, och har själv inte fått någon man (teoretiskt sett blir 25% utan man om föräldrarna är enkelmanade). Även hon har ett dolt anlag för fuchspäls om min teori stämmer.

Ungen är ev. enkelmanad, och har fuchspäls.

Utgår från att båda är korsningar, dels från din beskrivning av utseendet och dels eftersom uppfödaren inte kallar de vid korrekt rasnamn.

Okej. :) Han har nästan ingen man alls. Bara nåra långa strån. Ungen har ingen man. Eller, hon har fått sin man över hela sej om man säjer så. x) Bara massa päls. :D

Så om din teori stämmer så är ungen en lejonhuvad?
Men jag har alltid trott att löwen och lejonhuvade var 2 olika.. Lejonhuvade var med man och löwen med päls över hela kroppen? (som min kaninunge) Eller så kan de kanske se väldigt olika ut? :)
 
Sv: Vilka raser är detta? x)

De ser olika ut bara.

Lejonhuvad kanin heter rasen, löwen är bara ett gammalt smeknamn sen innan rasen blev godkänd i Sverige. Kan du grunderna i genetik?

Kaninungarna får ett anlag från varje förälder, man är dominant men mängden man varierar beroende på om den har ett eller två anlag (jag kommer inte ihåg vad den typen av nedärvning kallas just nu men men).

mm=ingen man (som din hona).
Mm=enkel man (som din hane förmodligen).
MM=dubbel man (blir ofta håriga över hela kroppen, särskilt som små, det här föredras i utställningssammanhang).

Din kanin behöver inte ha man utan jag misstänker att hon har fuchspäls, som är ett annat anlag. Hon kan ha man också, men syns den inte så tror jag inte den finns. Fuchs är recessivt, så båda föräldrarna måste bära på anlaget.

FF=korthårig (inga anlag för fuchs).
Ff=Korthårig (döljer fuchsanlag, detta har dina kaniner om jag har rätt)
ff=fuchs, dvs långhårig.

Självklart kan jag inte säga något säkert innan jag sett bilder, har du inga sådana?

Är din unge jämnt långhårig över hela kroppen utom huvud och öron?
 
Sv: Vilka raser är detta? x)

Hon är jämnt långhårig över hela kroppen. Honan tror jag faktiskt inte är en lejon över huvud taget.. Hon har långa öron som varken hänger eller står upp. om man jämför henne med hanen så ser man lätt vilken som är lejon. Fuchpäls låter mest troligt. :) Tyvärr så kan jag inte ladda upp bilder eftersom min lillasyrra ( 2 år) har burit iväg den nån gång när hon var på mitt rum xP
 
Sv: Vilka raser är detta? x)

Googla på de olika pälsslagen och jämför :)

Man är ett pälsslag, lejonhuvad kanin en ras. Förmodligen är ingen av kaninerna renrasiga, med tanke på uppfödarens benämning på "rasen".
 

Liknande trådar

T
Däggdjur Hej! ::D Jag måste bara berätta om vilken tur man kan ha ibland! Min kaninhona och hane bodde tillsammans nu i början av hösten. De...
2
Svar
36
· Visningar
2 981
Senast: Sasse
·
C
Övr. Katt Våra två älsklingar är ju "huskatter" kort och gott - och helt underbara. Men jag funderar ändå litegrann... Vad som kan finnas i... Om...
2
Svar
22
· Visningar
7 327
Senast: Heulwen
·
Övr. Katt Gud jag har ett sånt dilemma.. Som ni kanske vet så har jag nu fått hem min Devonbäbis Rustie, och Han ska inte behöva vara ensamkatt...
Svar
19
· Visningar
1 220
Senast: palle
·
I
Övr. Katt läste i ett vecko blad om 6 nya raser.två av dom blev jag total kär i.tyvärr har jag ingen kort eller länk,men karnsje någon kan hitta...
2
Svar
35
· Visningar
12 839
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp