vilka raser

V

vickan

"ingår" i halvblodet? Blandning mellan fullblod, kallblod? hur många %?
 
Ingen kan säga hur många procent det är av olika raser i halvblodet!!!

T ex så hade Jovial 369 97% engelskt fullblod i sig, Utrillo 432 hade 12,5 % arab.

Det svenska halvblodet är främst en korsning mellan lantston, engelska, arabiska och angloarabiska fullblod, hannoveranare och trakhenare/ostpreussare (som var samma ras bara det att trakhenarna var ostpreussare födda på stuteriet Trakhenen).
 
Det ingår em massa raser i halvblodet. Dels rester av den gamla svenska lanthästen (som säkert inte sällan hade både det ena och det andra i sig för den delen), och så arabiskt och engelskt fullblod samt halvblod från andra europeiska stamböcker t ex trakehner, holsteiner, danskt varmblod.

Hur många procent det är av det ena eller det andra går inte att säga. Det är ju många stamböcker som är godkända för svensk halvblodsavel, så en häst kan ju t ex ha nästan bara holsteiner eller fulblod i sig men ändå få gröna papper som svenskt halvblod.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 411
Senast: WBanna
·
Foder & Strö Jag brukar ge mina kallblod Krafft miner original under sommarhalvåret eftersom de äter det utan någonting annat till, men jag skulle...
Svar
11
· Visningar
724
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Försöker hitta rätt sadelgjord till min lite känsliga ardenner, hade en ELT som satt bra, men tyvärr tyckte han att det rörde sig för...
2
Svar
20
· Visningar
1 167
Senast: kem
·
Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
694
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp