Bukefalos 28 år!

Vilka skyldigheter har en arbetsgivare?

M

Miss_Fine

Är gravid i v 26 och har de senaste veckorna fått ganska stora problem med foglossningar...
Jag pratade med chefen om detta o han ryckte mest på axlarna... Jag jobbar förmiddagar varannan vecka och eftermiddagar varannan (75% tot) Förmiddagarna är uthärdliga men eftermiddgarna går helt enkelt inte de sista 2-3 h är jag helt gråtfärdig och kan inte röra mig!
Jag försökte igen med chefen och föreslog att jag kunde jobba fler förmiddagar än eftermiddagar eftersom detta fungerar bättre, men det blev bara nej!
BM skickade mig vidare till en läkare som tyckte det var ohållbart, sjukskrev mig på 25% (ska alltså jobba 50%nu) Läkaren skrev även i läkarintyget att jag troligtvis skulle kunna jobba mina 75% om dessa till största delen förlades till förmiddagar.

Vad gör chefen?

Jo sätter mig på alla pass 14-18
-"det blir 20h i veckan o det är vad du ska jobba"

Jag sitter i en kassa och är helt låst där under mina arbetstimmar, har en ens chans att gå på toa.
Jag kan variera mellan att stå, HÅRT betonggolv, och att sitta, helt ok stol. Men fogarna säger ifrån, det kvittar hur lugt jag tar det på förmiddagen innan jag ska jobba, det gör så förba**at ont framåt eftermiddagen att liggläge är det enda som funkar...

Jag använder bälte och går på akupunktur, det har lindrat men jag har fortfarande väldigt ont!

Så till frågan*s*
Vad har arbetsgivaren för skyldigheter i detta läge? Kan kan ju eg jobba, antagligen hela min fullla tid bara jag får lägga arbetstimmarna så tidigt som möjligt på dagen!

/En uppgiven och trött Miss_Fine
 
Sv: Vilka skyldigheter har en arbetsgivare?

Jag gick på havandeskapspenning redan i v.28

Du har rätt att bli omplacerad, kan din arbetsgivare inte omplacera dig (som i mitt fall) så blir man avstängd från arbetet enligt arbetsmiljöverkets lagar.
 
Sv: Vilka skyldigheter har en arbetsgivare?

Jag vet inte vilka rättigheter du har men fy, vilken chef. Om han nu inte kan tänka på dig, så borde han ju förstå att även han tjänar på att du jobbar bara förmiddagar.
 
Sv: Vilka skyldigheter har en arbetsgivare?

Jag gick på havandeskapspenning redan i v.28

Du har rätt att bli omplacerad, kan din arbetsgivare inte omplacera dig (som i mitt fall) så blir man avstängd från arbetet enligt arbetsmiljöverkets lagar.

Googlade lite men hittade inget, var exakt står det att jag har rätt att bli omplacerad?
Nu vet jag inte om det "går" och om han är så intresserad av det, men skulle gära vilja läsa på om detta!
 
Sv: Vilka skyldigheter har en arbetsgivare?

Jag vet inte vilka rättigheter du har men fy, vilken chef. Om han nu inte kan tänka på dig, så borde han ju förstå att även han tjänar på att du jobbar bara förmiddagar.

Det har jag försökt förklara nu får han betala min sjuklön + en annans lön för att göra mitt jobb...
Men det verkar inte gå in

Nån som vet om det är lätt att få nytt jobba mer än halvägs in i grav?:D

Känns inte så lockande att vara kvar där efter mammaledigheten...
 
Sv: Vilka skyldigheter har en arbetsgivare?

Arbetsgivaren ska omplacera dig (dvs. ge dig arbetsuppgifter du klarar av att utföra) om det är möjligt. Är det inte möjligt har du rätt att få havandeskapspenning.

Så ansök om havandeskapspenning så fort som möjligt och om det behövs, sjukskriv dig. Du ska inte behöva förstöra din kropp bara för att din chef är en idiot. Eftersom chefen har lagt om dina arbetstider så att du får tyngre arbetsuppgifter bör du kunna sjukskrivas i än större omfattning av din läkare. Din arbetsgivare ska inte få något för att han beter sig som ett svin.

Tyvärr anser Försäkringskassan så gott som alltid att gravida kvinnor med foglossningar kan utföra kassaarbete så jag vet inte hur goda möjligheter du har att få igenom en ansökan om havandeskapspenning. Jag arbetar också i butik och kunde inte omplaceras. Försäkringskassan ansåg att jag kunde arbeta 50%, närmare sagt sitta i kassan, trots mina foglossningar och läkarintyg som förordar 100% sjukskrivning (Försäkringskassan vägrade att betala ut sjukpenning).

Men du kan ha bättre tur än jag. Jag har varit hemma ändå (har en förstående chef tack och lov), men får bara ut 50% havandeskapspenning. Tur att jag har en man som tjänar tillräckligt för att jag ska kunna vara hemma ändå...
 
Sv: Vilka skyldigheter har en arbetsgivare?

Arbetsgivaren är skyldig att omplacera till lättare arbetsuppgifter om de kan/har sådana att ge dig under perioden du har graviditetsbesvär. När/om de INTE har sådana kan FK bevilja havandeskapspenning.

Med ditt läkarintyg så gissar jag att FK kommer ifrågasätta eller neka dig sjukpenning för att det faktiskt uttryckligen säger att du skulle klara jobbet om arbetsgivaren kunde ge dig andra arbetstider under denna period. Arbetsgivaren måste på något sätt visa FK att det inte är möjligt att göra denna anpassning för att de ska godkänna det.

Här kan du läsa om vad som gäller:
http://www.slf.se/upload/8857/AFS1994_32.pdf
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag känner mig sjukt stressad just nu och vet inte alls hur jag ska ta mig ur eller förbättra situationen. Det känns som om det är svårt...
Svar
11
· Visningar
1 693
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp