Vilka täcken

M

mykene

bör jag köpa? Får hem en d-ponny på foder snart.
Vilka täcken ska han ha?
Stalltäcke, regntäcke?
Det finns ju en djungel av märken och fodringar och olika knäppningar och blablabla, jag har ingen aning om vad som är bäst.
Också stor skillnad i pris :crazy:
Vad har ni till era hästar?
 
Hur länge ska du ha ponnyn på foder? Bara under sommaren eller flera år frammåt?
 
Ett bra regntäcke vid extrema störtskurar :p
Fleecetäcke/annat täcke som "andas", ifall hästen skulle bli svettig
Något annat lär du inte behöva till SOMMAREN iaf. Här nere går våra utan täcke på sommaren, oavsett väder. :p :smirk:
 
Hm. Ett fleecetäcke och ett regntäcke. Något slags fodrat vintertäcke också?
 
- Regntäcke
- Fleece/annat som andas
- Ett bra vintertäcke som INTE läcker & som håller värmen
- Skritt/ridtäcke om du så vill
- Bomullstäcke att ha som stalltäcke
 
Tackar tackar. Det här blir dyrt :crazy:
Vintertäcket ska man alltså satsa på. Håller de vanliga täckena från t ex Hööks och Börjes eller ska man skaffa något dyrare?
 
Jag har det här termotäcket från Börjes till mitt busfrö :)
Det är kanon! Varmt & härligt, bra spännen.

Jag kan PM:a lite sidor som du kan beställa hem ifrån. :)
 
Hej
Jag har som vinter täcke . Det bästa tycker jag är regntäcke med flees i. Jag har två sådanna täcken till min häst. Det har hon haft i alla väder. MYCKE BRA.
Har köpt det i en butik Lillhästen i stav. Finns på nätet.
Jag skickar efter täcke där i från . Det är perfekt.
Det ligger i Vestra haninge Stockholm.
Jag har även två mycket tjocka täcken. De använder jag inte ofta när jag har regn med flees.
Svett täcke kan vara bra . :banana:
 
Aha, det där regntäcket med fleece i, kan man ha det höst/vår också? Eller blir det för varmt?
Lillhästen i Stav verkar ligga väldigt nära där hästen ska stå :)
 
Farouk: ursnyggt täcke! Klart alternativ :) hoppas de har kvar det i höst bara, det känns lite fel att beställa två månader innan hästen kommit hem. :smirk:
 
Jag använder bara dessa täcken. Finns i lite olika modeller.
Jag har de på våren innan värmen och hösten. Sedan har jag inget täcke alls på mitt sto.
Från Stockholm: Åk väg 73 mot Nynäshamn. Följ motorvägen tills denna övergår i motortrafikled, ca 1 km därefter åker du förbi Berga Naturbruksgymnasium samt under en bro, därefter finns en skylt Stav 2km , ta av där och åk "rakt fram" ( följ den asfalterade vägen ) i ganska precis 2 km.Vi finns på vänster sida i ett rött hus med skyltar utanför, mitt emot är det en stor granhäck. Ca 20 min från Globen.

Från Södertälje: Åk väg 225 mot Nynäshamn, vid Rosenhill sväng vänster mot Tungelsta och Västerhaninge, väg 257. Fortsätt denna väg och efter några km sväng vänster igen mot Tungelsta och Västerhaninge. Genom skogen och när du kommer fram i Tungelsta kör du igenom en 4-vägkorsning med bla en Shellmack på höger sida, fortsätt rakt fram ca 500m, tag vänster i T-kors, kör ca 300 meter ( du har Konsum på vänster sida & en kiosk/grill på höger sida), håll höger när vägen delar sig. 300 meter till och kör till höger över järnvägsövergången. Rakt fram ca 1,5km, Vi finns på höger sida i ett rött hus, mitt emot är det en stor granhäck. Ca 30 min från Södertälje.



lillhästen stav AB
finns på nätet. Mycke trevliga och billiga :banana:
 
jag har ett horseware regntäcke och vintertäcke.
skitbra, rekommenderar verkligen horseware. :)
sen har jag termo master ridtäcke och ett svart fleecetäcke från börjes.
du behöver knappast köpa mkt, det är ju snart sommar.
ett regntäcke är väl det första.
beror på om du ska ha hästen över vintern och om du planerar att klippa den eller inte.
 
Du kan ju dela upp det så kanske du kan köpa lite dyrare täcken .

Ex Vintertäcke och ridtäcke behöver du knappast nu?

Regntäcke
Fleectäcke

Är väl de täcken du kan börja med, sedan kan du spara lite pengar och köpa fler täcken sedan?
 
Okej. Ett regntäcke, ett flecee täcke och ett vintertäcke och ev. ett thermotäcke skulle jag ha skaffat. Men sen beror det ju på hur mkt hästen ska gå, hur kallt det är i stall och om hästen är klippt. Men det är en bar grund i alla fall.
 
egentligen klarar du dig utan vintertäcke om du har ett bra regntäcke, och tex har ett fleecetäcke under. fast det beror juh på om ponnyn ska rakas, eller fryser lätt osv.

har ett regntäckte från hööks som jag är jättenöjd med, det blir aldrig nå blött igenom och det torkar snabbt. hade ett svea tidigare, det torkade aldrig!

får du inte med några täcken?
 
Till min häst som har minimalt med täcken har jag köpt:

-ett tunt regntäcke
-ett fodrat vintertäcke med framskuren hals som går upp en bit och snabbknäppning fram
-ett fleecetäcke att ha som svetttäcke eller skrittäcke på vintern under sadeln.
-ett till svettäcke (lite onödigt men det kom med hästen)

Skulle jag köpa något mer så vore det ett ländtäcke att ha på vintern när vi rider/från till ridhuset.

Beroende på hur mkt du använder täcket så är det olika viktigt hur bra du behöver köpa. Eftersom min häst för det mesta går otäckad och jag främst har täcke för säkerhets skull i värsta busvädren så har jag köpt mellandyrt.
Vintertäcket kostade 800kr tror jag och funkar kanon än så länge.
Fleecetäcket kostade 300kr och är jättebra!
Regntäcket fick jag med på köpet. Det har jag lagat med en ordentlig lapp och impregnerat med vax. Nu är det som nytt!

En täckgjord är oxå bra att ha, till svettäcket.
 

Liknande trådar

Utrustning Borde köpa nytt vintertäcke, ordentligt tjockt.Men när man har en ponny som är "smal" runt halsen och bogarna är det inte så lätt; många...
Svar
10
· Visningar
829
Senast: Tussinussen
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 187
Senast: Sassy
·
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 020
Senast: Blyger
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp