Bukefalos 28 år!

Vilka vinterkläder har era barn?

Sv: Vilka vinterkläder har era barn?

Bor i sydöstra småland, i inlandet.
William 3 år ska ha en ärvd Didrikssonoverall och nya Vikingvinterskor. Såg nu när jag googlade att de hette play. Han hade likadana skor förra vintern också och de är helt outstanding suveräna!!! Han kunde stå i värsta vattenpölarna i dem utan att bli det minsta blöt.

Alicia 1 år i februari kommer ha en Name it overall som var best i test (Vi Föräldrar) och skor vet jag inte riktigt än. Det blir inga viking till henne detta året i alla fall.

Åh, Play har Loke med :D Tyckte de såg rejäla ut och 700 är inte så pissdyrt heller :p
 
Sv: Vilka vinterkläder har era barn?

Bor i Luleå och har en tvååring. Förra året hade jag en begagnad Reima ballongmodell och Kuomaskor. Funkade superbra och behövde bara kompletteras med fleeceunderställ då det var riktigt kallt. Denna vinter får det bli precis samma sak. Har fyndat på Tradera igen och hittat både overall och skor.

Som extra-kläder på dagis så har vi en ärvd dunjacka och ett par termobyxor ifall han blir blöt på första ute-stunden.

Oj, extrakläder har jag totalt glömt av... Men overallen skulle vara "storm system".. Hmm... Kanske blir bra ändå med bara den?
 
Sv: Vilka vinterkläder har era barn?

Nej, det är inte så farligt dyrt, för de är värda varenda krona! Hoppas man blir lika nöjd med dem i år!
 
Sv: Vilka vinterkläder har era barn?

Jag betalar bara hälften också ;) Lokes pappa (varannan vecka) betalar andra hälften :D

Ja, hoppas man blir nöjd, men det tror jag säkert då de verkar rejäla.:)
 
Sv: Vilka vinterkläder har era barn?

1,5-åring boendes i Stockholmstrakten.

I år kör vi med en Didriksonsoverall som verkade ha mycket bra passform, samt tvådelat set PoP vinterkläder som grundgarderob att fungera både hemma och på äventyren på dagis. Skor för i år är Timberlands snökängor som verkar täta. Håller verkligen tummarna att kläderna håller för vätan, för lillfisen är definitivt den som tvångsmässigt måste kliva, stampa och hoppa i varenda vattenpöl hon ser, om hon inte redan ligger ner och rullar sig i den...

Förra året var hon ju inte riktigt lika mobil så de kläderna utsattes väl kanske inte för några större påfrestningar än att sitta i en vagn, eller en snödriva, men jag var nöjd med det jag såg av både Coops overall och PoP tvådelade vinterset och viking kängor. Barnet var varmt, torrt och passformen god. Men fy faan för att knöggla in så små barn i Vintermundering! :crazy:
 
Sv: Vilka vinterkläder har era barn?

Dom vintervantarna vi har från Didrikssons har också lång dragkedja, men det är inte lättare för det.
 
Sv: Vilka vinterkläder har era barn?

Jag hade med mig tre par fingervantar (fran H&M) ut pa var promenad, sa bytte vi nar de andra blev blota. Ar det riktigt kallt far man val lara dem att peta i tummen, inte sa kul med koldskador.
 
Sv: Vilka vinterkläder har era barn?

3 par bara. Hade aldrig räckt för oss :p
Jag lyckades peta in tummen idag, grymt skönt eftersom jag inte vill hålla på att byta vantar när vi är ute. Då får jag inte göra annat.
 
Sv: Vilka vinterkläder har era barn?

kl

Vi har precis köpt en ny vinteroverall till My från Minymo, och jag är supernöjd! Den är jättesmidig, lagom varm och vattentät. Det blev en st 92 och den passar bra, My blir 2år den 27 januari. Vi bor föresten utanför gbg.

Annars består Mys vintergarderob av b la följande:

Ett fleecefodrat regnställ
Ett par överdragsbyxor från Didriksson
En tunn ylletröja från PoP
En tjock tröja i alpacka ull
Ett fleeceställ
Tre fleecetröjor
Ett gäng hemstickade tröjor i diverse material
3 Yllestrumpor från PoP
2 fingervatar i ull från PoP
2 tumvantar (ett par i fleece och ett par i ylle) från PoP
Fleecetumvantar
Två "halsar"
En bomullsmössa från PoP
En vindtät fleecemössa från PoP
En mössa i alpacka ull
Ett par höstkängor från Kavat med tunnt ullfoder
Ett par vinterkängor från Kavat
Tretorn gummistövlar (med lilla My på :D)

I stallet:
En tjock fleecetröja
En bävernylon overall
Ett fleecefodrat regnställ
Fingervantar i ull från PoP
Tjocka, vattentäta tumvantar (kommer inte ihåg märket)
Ett par kavat vinterkängor
En bomullsmössa från Ullared
En tjockmössa med teddyfoder

Jag har köpt ett par fleecetröjor och vantar själv, resten har mormor och farmor kommit med. En hel del är begagnat!

Maja har några fleece/teddyoveraller och två vindtäta sen när hon vuxit till sig lite mer. Alla ärvda från My och grannarna! På fötterna har hon "thermo fötter" (har de något namn?) och yllestrumpor, på händerna yllevantar och ett par i fårskinn. Några stickade koftor har hon också och en mössa från villervalla samt två begagnade varma med teddyfoder. I vagnen ligger hon gott instoppad i en fårskinnsfäll, hur mysigt som helst!

//Julia
 
Sv: Vilka vinterkläder har era barn?

Alicia 1 år i februari kommer ha en Name it overall som var best i test (Vi Föräldrar)

Jag kom på att jag skrivit fel ovan. Näst bäst i test var den. Didriksons var bättre men den är ju ganska så mycket dyrare också...
 
Sv: Vilka vinterkläder har era barn?

Oj men har lilla MY dragit iväg på längden?

Ellas Reima är i 86 och ja den är stor :D

kl

Utökade garderoben med en Didriksons också, kan vara bra med två overaller när hon ska börja förskolan..
 
Sv: Vilka vinterkläder har era barn?

Det beror nog på hur länge man är ute och hur kallt man har det :D Vi brukar vara ute en timme eller två åt gången och räcker var vante en kvart blir det 45 minuter, sen brukar jag vänta emellan tills händerna blir kalla :D

I år har jag köpt tumvantar med lång dragkedja också, får väl se om herrn får spunk.
 
Sv: Vilka vinterkläder har era barn?

kl

Vår dotter (2,5 år, Uppsala) har en vinteroverall från Molo i år också, fast storlek 92, fleecefodrad stickad vintermössa (ska dock köpas ny för den skär sig så väldigt mot den röda overallen, bra att ha i reserv också), vinterhandskar från Villervalla, goretex-vinterkängor från Viking (hade likadana i annan färg förra året och de var :love:), och fleecebyxor (vid behov) och fleecetröja under overallen, och galonbyxor att dra över vid behov och vinterfodrade regnstövlar när det blir riktigt slask. Hon har också en halskrage i fleece, och några par tunnare vantar, från de allra tunnaste fingervantarna POP har till lite grövre fleecevantar och så galonvantar.

Idag var det -5 så vi premiärade overallen, men när det håller sig runt nollan har hon skaljacka från Villervalla, överdragsbyxor (ofodrade) från Busbyxan med fleeceunderställ under, passande vantar utifrån vädret och halskrage. Och stövlar eller vinterkängor.

Har inga extra vinterytterkläder (dock extra fleeceunderställ, vantar och snart en mössa också).. behövde inte det förra året så hoppas inte behöva det i år heller :)
 
Sv: Vilka vinterkläder har era barn?

Nä, det är det som är så märkligt. Hon har ju aldrig varit speciellt lång men har alltid dragit rätt stora storlekar. Hon har 92 i alla kläder nu... En del byxor kan hon ha 86 på, men annars är det 92 som gäller.
 
Sv: Vilka vinterkläder har era barn?

Hon kansker har långa ben?

Ella är nog rätt kort eg trots att hon växt en hel del på längden. Här fungerar 80 fortfarande, men nya inköp blir i 86..
 
Sv: Vilka vinterkläder har era barn?

kl

vi bor i Skåne. Runt 0 grader och mycket blåst och fukt under vinterhalvåret.
Tänkte därför som med hästtäcken att inte ha det tjockaste men däremot vind- och vattentätt. Köpte en ny PO.P-overall med fleecefoder förra året som var kanon. När vi hade minusgrader och vinter fick han ha fleeceunderställ annars var overallen precis lagom. Har köpt en liknande begagnad PO.P-overall i år och tänker köra samma princip. Har ett par termobyxor och vinterjacka, skal, som han kan ha hemma och i reserv.

Nu när det är 7-8 grader och en del blåst och regn har han fleecefodrat regnställ. Nu fodrade gummistövlar/höstskor i läder. Senare ett par Vikingkängor.
De bästa vantarna vi provat var från typ ICA Maxi, men det är ju säkert 5 par i omlopp på vintern. Nu kör vi magic fingervantar eller tumvantar.
 
Sv: Vilka vinterkläder har era barn?

Bor ii sthlm och man vet aldrig hur vintern blir :D så har inte köpt så jättemkt vinterkläder ännu, utan tänkte komplettera vartefter! Dessutom vet jag inte hur mkt hon kommer vilja vara utanför vagnen heller, om hon kan gå eller ej etc.l

Det vi har än så länge:
Overall från Mikk-line (traderavinst som sitter fast på posten...grrr)
Varm mössa med öronlappar från didrikson (+ andra tunnare)
Raggsockor (tills jag hittar ngt hon accepterar att ha på fötterna utan att gallskrika)
Fuskpolo
Halvtjocka mjuka vantar utan tumme
Regnställ utan foder
Fleeceoverall
Överdragsbyxor utan foder att ha i stallet

Ska komplettera med en overall till , till stallet och försöka hitta en halvtjock jacka då hon sitter i åkpåsen i vagnen. Och måste hitta en rånarluva som sitter bra, då hon har så känsliga kinder...
 
Sv: Vilka vinterkläder har era barn?

Kl
Ska komplettera med ullbody och ullpantalonger att ha närmast huden och sedan ett lager med bomullskläder och på det overallen när det är som kallast.
Yllekläder är ju super!
 
Sv: Vilka vinterkläder har era barn?

KL. I dagkom Ls fina traderaköpta "nya" (= nästan nya,använd en halv säsong o i nyskick), fina grå/oranga Reimaoverall. Jättefin, o han verkar gilla den (använde när han skulle sova i vagnen i dag).
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 579
Senast: MJLee
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 463

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp