Bukefalos 28 år!

Vilken belysning till min ridbana?

A

angel76

Jag har en liten ridbana/ridvolt på 16x20 meter som jag planerar sätta upp belysning på så jag kan utnyttja den när höst-/vintermörkret kommer. Vid ena "kortsidan" ligger stallet så en del av volten lyses upp någorlunda av ytterbelysningen på stallet, men det känns ändå för mörkt att rida där, så jag vill ha nån form av belysning på andra "kortsidan". Nu ska jag ju inte hoppa där utan bara vanlig markträning/dressyr.
Vad ska man ha för lampa och hur högt måste den sitta? Den kommer ju bara att vara tänd när jag rider där dvs ca 1 timme ett par dar i veckan...
Alla tips är välkommna! :laugh:
 
Sv: Vilken belysning till min ridbana?

hej jag har en liten ridbana cirka 20*20 och har satt en liten lyktstolpe model som finns på gångbanor mm, den är cirka 5 meter och sedan har jag satt ett rör som går inuti den på cirka 3 meter så summa över mark cirka 8 meter.
längst upp har jag satt ett läkte 45*45 mm och på detta har jag monterat 4 styck 500 watts halogen lampor som är riktade så att dom överlappar varandra, ger mycket bra ljus för lite pengar och inte särskilt mycket skuggor .
mvh gp
 

Liknande trådar

Anläggning Jag kommer till våren anlägga en ordentlig ridbana men då marken där den tilltänkta banan ska vara är förbunden med EU bidrag som löper...
Svar
1
· Visningar
904
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Har sen gymnasiet haft turen med jobb att jag alltid kunnat rida när det är ljust, men nu så kommer jag inte vara i stallet förens det...
Svar
15
· Visningar
4 428
Senast: Unafraid
·
Anläggning Jag har en liten ridbana knappt 30 x 30m med en lämplig telefonstolpe i ena hörnet där jag funderar på att sätta upp en strålkastare så...
Svar
17
· Visningar
4 276
Senast: bigganl
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 827
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp