Bukefalos 28 år!

Vilken budget ligger ni på?

M

Mrs LunaTanten

Jag spinner vidare på tråden om "lyckas utan pengar.."

Hur stor budget lägger ni per år?
Vi har diskuterat lite här hemma på hur mycket det får kosta,
när barnen kommer i ålder och vill satsa mera seriöst.
Visst kan man jaga sponsorer både för material/förbrukning och rena pengar
men till syvene och sist måste man ju lägga dit själv men det känns lite svårt och "lägga ribban"
i och med att det handlar om ganska mycket pengar känner jag att planering i förväg är viktigt.

Hur gör respektive tänker ni?
 
Sv: Vilken budget ligger ni på?

Så här diskuterar alltså vi:

Maken jämför med sig själv och sin syster på 80 talet.
(OBS! nu tävlade de väldigt högt inom sina gebits och tävlade både nationellt & internationellt)
De hade budgets på mellan 150"-175" var per år mellan åren de var 16-20 år gamla. :eek: (min mamma hade svårt & få ihop till ridskoleavgiften på 1000 per termin)
I denna budget rymmdes allt utom inköp av hästar resp crossar detta låg visst utanför.

Maken menar på att man måste bestämma målet för utövandet först innan man lägger ribban och siktar man på landslaget så måste det få kosta....

-Visst, men om man inte har sådana summor (som torde var MYCKET dyrare nu när bara bensinpriset ökat med flera hundra procent)
Skall man då sikta på "korpen" eller tvinga barnen att syssla med något billigare än häst och motor tex. schack. *ironisk*



Så som sagt hur tänker ni och var lägger ni ribban?
Vi har inget barn som kommit dit ännu i karriären så jag skulle vilja veta
vart på ett ungfär ligger kostnaden för träning/tävling/ resor för den
"vanliga" ryttaren/ryttarinnan nuförtiden ?
om ni borser från själva inköpet av hästen.
 
Sv: Vilken budget ligger ni på?

Jag har faktiskt inte funderat så mkt på det än, men det är naturligtvis en relevant fråga...
Mina barn är 7 och 9 år och har precis börjat med hästar, och innan jag vet om de är intresserade på riktigt, så kör jag riktig budget-nivå (mkt begagnat och extrapriser - tex köpte jag första ridbyxorna för 99:- i en affär här på orten).
Skulle man ha riktig tur (eller otur?? ;)) att de fastnar riktigt och dessutom visar talang, så ska jag göra vad jag kan för att de ska kunna komma så långt det bara är möjligt... Jag har ju själv varit hästintresserad så länge jag kan minnas och jag vet hur gärna jag själv velat få chansen att visa vad jag kunde som barn. Men eftersom min pappa var emot allt vad hästar hette, så fick mamma kämpa riktigt mkt för att jag öht skulle få vistas i stallet. Att få egen häst var inte att tänka på, även om de nog skulle klarat av det ekonomiskt att ge mig det (iaf en hyfsat billig).
Den största pojken var med mig på tävling igår, och när han klappade en del hundar, så fick han frågan om han själv hade hund - Nej, jag har ingen hund, men jag har en ponny, blev svaret, så lite glad är han nog för vår ponny...
 
Sv: Vilken budget ligger ni på?

150' är 12500 kr/mån. Har man obegränsat med resurser kan man väl sätta målet först, sedan beror det ju på också om barnet har lika roligt med ett mål med den budgeten som ett "budgetmål" - och om barnet egentligen mår så bra av sådana mål. En del växer, andra klarar inte av det.

Ifråga om summa kan jag inte hjälpa till. Inledninsvis tänkte jag att det skulle vara rimligt med en tusenlapp/mån för träning/tävling (bor i norra delen av landet och har bara tävlat klubbtävl hittills), nu kom hon inte med i någon grupp och jag vet inte om hon är intresserad nog egentligen så jag har inte heller ansträngt mig att hitta något annat.
 
Sv: Vilken budget ligger ni på?

Nu är det många år innan det blir aktuellt för någon seriös satsning här, tonåringen har inget intresse förutom rida då och då och de små är 1,5 o 3 år så.....

Vår filosofi är att barnen skall få prova på det de vill och att vi skall stötta om de vill satsa på något mera seriöst.

Nu är ju chansen ganska stor att de hamnar just i motorsporten resp. hästens värld då dessa sporter finns i familjen.

Men då det är många år sedan jag var aktiv har jag ingen aning om vart ribban ligger och jag kan inte heller jämnföra med svägerskan och kusinerna då de bor i annat land med helt andra förutsättningar.

Då vi är aktiva inom motorsport vet vi att budgetsarna dragit iväg nåt enormt från gubbens -80tal men som tur är kan man fortfarande jaga sponsorer :laugh:
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 728
Senast: Amk
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 194
Senast: tuaphua
·
Kläder & Bli fin Jag har äntligen lite mer pengar att lägga på att uppdatera min garderob med lite kvalitetsplagg. Vill satsa på plagg som är hållbara...
Svar
14
· Visningar
1 499
Senast: monster1
·
Anläggning Hej! Det är lång tid kvar till ett faktiskt bygge kan hända (ca 3 år till köp av tomt) men däremot känns det som att man aldrig kan...
Svar
14
· Visningar
2 370
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp