Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

kl

Vad får fölet för färg?

Sto: Mörkbrunt med strimbläs
Hingst: Fux utan tecken

Mamman till stoet har fått fuxföl tidigare.

Får jag också ett fuxföl?

Tack :bow:
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Tänker du att skimmelanlaget skulle kunna ge stickelhår?

Det är olika anlag, jag har själv två stickelhåriga som är mor och dotter. Ingen har skimmelföräldrar utan anlaget kommer från mammans pappa som var sabino.
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Svårt att veta om stoet har anlag för rött eller inte, möjliga färger är brun, fux och svart. Du har mellan 0 och 50% chans på fux,.
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Kan man räkna ut hos många procent det är att ett sto skall få en viss färg på sn avkomma?

Det gäller fux sto som har bruna föräldrar (resten kan vi inte se på galopp förbundet tyvärr)
Dräktig med Svart hingst (mörkbrun pappa, okänd färg på mamman morfar svart)
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Sen dunrar jag en annan sak... Om hingsten är gulbrun och stoet är fux... Hur stor är sanolikheten för att det skall bli en gulbrun avkomma?? Bara för nyfikenhetensskull alltså...
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Stoet har anlag för rött eftersom hon fått en fuxunge förut !
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Har pappan givit några fuxföl förut ?

I så fall 50 % på fux. Och min vilda gissning 25/25 på svart och brunt. Men det kan man inte veta. Det beror på om någon av föräldrarna har brun-anlaget, vilket de teoretiskt kan ha, ganska stor sannolikhet eftersom stoets bägge föräldrar har det och hingstens ena förälder har det
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Statistiskt så är det 50% på en gul avkomma.
Sen beror det på om hingsten har ett rött (fux) anlag eller inte. har den inte det så är det 50 är gulbrun och 50 för brun (tror jag iallafall). Annars så kan ungen bli gulbrun, isabell, brun, fux.
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Det är Chirlon det gäller som är den svarta hingsten och jag är helt övertygad om att han lämnat någon fux...

Vet du hur det ligger på Bernsteins sida för det är han som är den gulbruna hingsten jag undrar över...
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Så det innebär att om man korsar honom med ett fuxsto med bruna föräldrar så får man?
Och om man betäcker honom med fuxsto med fuxpappa och okänd färg på mamman.

Jag har alltid varit ett stort fan av Bernstein och skulle vilja ha ett sto efter honom... Så har jag ju två fuxston som han skulle passa utmärkt...
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Gulbrun, brun, isabell eller fux

50% att det blir nån av de gula varianterna
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Gud vad spännande sådant här...

Var skaffar man sig all denna kunskapen?? För det måste väl vara en helt arbete att lära sig det?
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Nej det är inte ett helt arbete att lära sig det; man lär sig ju principerna för färgnedärvningen och sen tillämpar man dem. Svensk "bibel" på området är väl fortfarande Furugren, Hästens färger. länk borttagen av moderator
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Nu har den här tråden nästan 1200 inlägg och ingen orkar leta i den för att få svar på sin fråga utan samma fråga ställs gång efter gång.

Därför låser jag denna tråd och öppnar en ny.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 372
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 826
Senast: orkide
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 960
Senast: TinyWiny
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
937
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp