Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

KL

I min hästs pass står att hon är rödbroget. På kort när hon var liten hade hon rött ansikte och rött i svansen.

Idag är det inte mkt rött kvar alls, bara ytterst lite. Som en ton bara.

Är hon rödskimmel? Vad jag förstår är rödskimmel ngt konstant, alltså färgen bleknar inte. Eller?
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Jag kan inte den danska terminologin men troligen är din häst en avblekbar skimmel född rödskäck. Konstantskimmelanlaget är relativt ovanligt.
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

knapplån

Jag tror jag vet svaret men frågar ändå ;) Mitt sto är brunt, hennes pappa var brun och hennes mamma var skimmel.

Kan mitt bruna sto få en skimmel med en hingst som inte är skimmel? Är det inte så att en förälder måste vara skimmel för att avkomman ska bli det?
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Ditt sto kan inte få en skimmelavkomma utan skimmelpappa. Stämmer att det är ett synligt anlag.
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Du kan inte få en vanlig skäck om inte en av de inblandade hästarna är vanlig skäck. En häst kan bära båda anlagen (buk + vanlig) och det händer att skäckteckningen är så minimal att man kan missa den men anlaget måste finnas för att nedärvas.

Och ja silver syns inte på röd grundfärg precis som Embla beskriver.

Jo men kan man få en Silversvart om man betäcker en fux+silversvart?
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Ja, svart är dominant (behövs bara i en upplaga) och silveranlaget syns på svart. Det kan bli silverbrunt också om stoet har ett dolt augti anlag.
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Och det kan bli en fux - om den silversvarta föräldern har ett fuxanlag - med eller utan silveranlag, men på fuxar så syns inte silver
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

KL

Med glimten i ögat undrar jag vad en häst med bruna ben men svart man och svans har för färg?

Min gamla tant som är mörkbrun börjar få mycket brunt på sina svarta ben. På båda bak är det bruna nu nedanför hasen och det är en del brunt i det svarta längre ner på benen. Frambenen är fortfarande svarta ovanför knäna men det bruna kryper neråt där också.
Man och svans har fått några gråa hår, men i alla fall inget brunt;)
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

KL

Med glimten i ögat undrar jag vad en häst med bruna ben men svart man och svans har för färg?

Min gamla tant som är mörkbrun börjar få mycket brunt på sina svarta ben. På båda bak är det bruna nu nedanför hasen och det är en del brunt i det svarta längre ner på benen. Frambenen är fortfarande svarta ovanför knäna men det bruna kryper neråt där också.
Man och svans har fått några gråa hår, men i alla fall inget brunt;)

Solblekt :cool:

Du vet väl att gamla saker alltid tappar färgen och blir dassiga :D

Faktum är att min gamla svartbruna valack som alltid varit riktigt svart (utan tendens tillbrunt) med riktigt markerade beigaktiga fält på alla ställen svartbruna har. De sista åren blivit brunare och brunare och upplevs knappt som svart längre (20 år nu). När jag tänker tillbaka så har jag sett det hända förr med äldre hästar att de som tidigare varit väldigt svarta blivit brunare när de blir äldre.
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Intressant att höra om en annan äldre häst som tappar färg!

Min är 21 nu och brukar vara nästan svart på vintern och mer normalbrun och apelkastad på sommaren. Ska bli väldigt intressant att se om benen blir mer eller mindre bruna i sommar.
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Min syster har ett Palomino-sto hon är isabell åt det ljusare hållet.
Båda hennes föräldrar är Palomino.

Min syster vill betäcka henne, vad får hon för färg med gulsvart hingst?
Med gulbrun?Med Isabell?Med fux?
Med % för varje färg.

Min syster vill helst att avkomman blir en mörk isabell.:bump:
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Hingsten som hon är mest sugen på att betäcka med är
själv gulsvart men hans föräldrar är Gulbrun o Palomino...
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Med fux så blir det 50% isabell 50 % fux.

Med gulbrun och gulsvart få finns 25 % chans på dubbelgula. 50% på ngt gulanlag, dvs gulbrun/isabell/gulsvart och 25 på färgad häst utan gulanlag.
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Men har hon större % Chans på en Isabell avkomma om hon betäcker med just en Isabell?
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Betäcker hon isabellsto med isabellhingst är 25%/50%/25% för fux-/isabell-/cremellofärgad föl
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

KL

Med risk för att framstå som en komplett idiot så vill jag ställa lite följdfrågor: :o

Min islandshäst är (alltså) skimmel, född rödskäck. (Möjligen skimmelskäck, född rödskäck? (Det ena ger det andra, ju).

Är det skimmelanlaget som man går efter eller är det skäckanlaget? Alltså det som dominerar det andra? Eller är det båda två?

Fattar ngn vad jag menar :D Fattar jag vad jag menar :eek:

Skämt åt sidor, jag försöker lära mig det där med färg. Min andra häst är rätt och slätt fux, med silveranlag (dolt). Hade han varit ett sto hade det varit lite lättare, för mig, att sia om vad det hade kommit ut om pappan varit fux/brun/svart osv. Men nu gäller det ju en dam med "två" färger i en, så att säga, dels är hon skimmel, dels är hon rödskäck. Eller ska man bara tänka på henne som skimmel?

Beroende på vad svaret på min fråga blir har jag en del följdfrågor på det, men jag väntar på svaret först för att slippa att det blir ännu rörigare (om det nu är möjligt :angel:)
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Man kan se det såhär.

Alla hästar har en grundfärg, i din hästs fall fux-
Ovanpå det anlaget finns det ett skäckanlag som ger vita fält och ytterligare ovanpå det så finns ett skimmelanlag som gör att alla färgade fält så småningom blir vita.

Jag brukar tänka som en människa som har kläder. Först ett underställ i tex fux-färg. Sen en väst i vitt och över alltihopa en skimmelgrå rock. Hon har alla anlag, men när hon en vacker dag är helt vit så syns bara ytterrocken.


Hennes skimmelanlag är det 50% att en avkomma får (om inte bägge hennes föräldrar har skimmelanlaget för då *kan* hon ha dubbelt skimmelanlag och då kommer alla hennes avkommor att skimla av)

Hennes skäckanlag - samma sak.

Så hon kan ge skimlar utan skäckanlag, skimlar med skäckanlag, enbart skäckar OCH enfärgade utan vare sig skimmel eller skäckanlag.

Jag skulle benämna hennes färg som skimmel född rödskäck eller skimmelskäck född rödskäck, vilket som skulle funka för mig.
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Exakt !

Och med gulbrun/guksvart så minskar isabellchansen lite iom att de kan också ge svart/brun grundfärg och har de ingen fux-gen alls så blir det inga isabeller heller
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Oh herregud så bra skrivet!!! Jag tror banne mig det släppte nu! Jag fattar vad du menar! :idea: :bow:

Ta mig tusan- det var väldigt bra och pedagogiskt skrivet! Jag tackar och bugar... det kommer komma lite följdfrågor vad det lider, det ska bara smälta in först.

Tack!!!! :love:
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Hej!
Jag skrev i den här tråden för ett bra tag sen angående ögonfärg men fick ingen respons så jag gör ett nytt försök.
Jag har en nordsvensk brukshäst med fin stam. Hans helbror står i samma stall.
Min nordsvensk har väldigt ljusa ögon, vad jag vet har varken hans mor eller far detta och inte heller hans helbror eller övriga syskon jag har hört talas om. Alla som ser det är väldigt förundrade och inge har sätt en nordsvensk med så ljusa ögon.
jag är nyfiken på om någon vet något om vad ögonfärgen kan bero på. Om det är en defekt eller om det är något genetiskt.
Hade varit jättekul att få veta vad det kan bero på. :)

Här är några bilder på hans ögon.

30858118.jpg

30858114.jpg

31019463.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 374
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 826
Senast: orkide
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 961
Senast: TinyWiny
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
938
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp