Bukefalos 28 år!

Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Det var det jag åxå trodde...den enda gula hästen är ju Pompe, men det är ju så långt bak.
Himla skumt att han gulnar bara:confused:
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Jag frågade i den gamla tråden men fick inget svar, gör ett nytt försök!

Vad kan det bli för färg/er om:

Mamman: fux
Morfar: skimmel
Pappan: svartbrun
Farfar: Svart

Svartbrun är en variant av brun. Se alltså ameos tidigare svar:

Det spelar nog ingen roll hur många generationer man får veta i ditt fall, vissa anlag syns inte ändå. Utan vi tar generellt:

Fux + brun
25% fux
50% brun
25% svart

Ovanstående förutsätter att pappan bär ett dolt fuxanlag och att han har bara ett agutianlag plus att mamman också har maximalt 1 agutianlag. (aguti begränsar den svarta färgens utbredning, så hästen blir brun i stället för svart)
Att mormor är skimmel spelar ingen roll i sammanhanget eftersom mamman inte ärvt skimmelanlaget, dvs inte är skimmel. Avkomman kan alltså inte bli skimmel.
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Missade att ett bättre svar redan fanns.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Ameo..du som är så duktig på färg...
Mitt welshsto är ju i dagsläget vit...med några få silverstänk kvar i manen. Hennes son e mbr far blev skimmel. Misstänker att han blir som mamma. Hur vet jag om hon bara kan få vita avkommor? Är det vad jag har att vänta från henne?
Min arabhingst som är skimmel lämnar däremot skimlar med skimlar o annars fux eller brunt eller vad det nu är för färg på stoet.
Stoets far är skimmel o hennes 2 avkommor också...
Vet inte vilken färg det är på hennes mor.
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Svart och därmed även brunt döljer fux. Man behöver ett fuxanlag från vardera förälder för att få en fuxavkomma. Eftersom ett ensamt fuxanlag inte syns kan det hänga med i många generationer (t.ex frieser, innan man började gentesta kunde det ploppa ut en och annan fux trots alla generationer av svarta).
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

*KL*

F: Rödblack
FF: ?
FM: Isabell

M: Skimmel, född svart.
Grundfärgen kan bli fux, brun eller svart.
Sen är det 50% chans vardera att den blir black resp skimmel och 25 % chans att den får båda dessa anlag, dvs att skimmelfärgen bleker bort den fina blackfärgen.

Att FM är isabell spelar ingen roll, så vida pappan inte är isabellblack - annars har han inte ärvt gunanlaget och kan således inte nedärva det vidare.

Lägger in en fråga här eftersom jag precis fått ett föl som jag tog för givet skulle bli brun men ut kom en liten fux!

Pappa är brun, stam med färg här http://www.allbreedpedigree.com/ludwigs+champion

Mamma är också brun, på henne har jag bara färg på mor, far och farfar oh dom är alla bruna.

Fölis farmors farmor är den tidigaste fuxen som jag hittar i stamtavlan.
Hur stor sannorlikhet är det för en fux egentligen? Har stoet någon fuxgen eller räcker det med det från pappa?
Det måste komma ett fuxanlag från vardera förälder och fuxanlag kan vandra dolt i hur många generationer som helst.
Jag vet ett exempel en fux med fuxpappa och brun mamma, där man fuxen i stamtavlan hittades först på 1930-talet, samtliga övriga var bruna.
*KL*

Ytterligare en färgkombination: F:isabell M: mörkbrun

Finns det ingen ingen kalkylator typ den ovan (animalgenetics) fast med svensk text?
Brun (50%), svart(25%) eller fux(25%) som grundfärg,
50% chans att den ärver gulanlaget uppepå det och då blir gulbrun, isabell eller gulsvart.
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Ameo..du som är så duktig på färg...
Mitt welshsto är ju i dagsläget vit...med några få silverstänk kvar i manen. Hennes son e mbr far blev skimmel. Misstänker att han blir som mamma. Hur vet jag om hon bara kan få vita avkommor? Är det vad jag har att vänta från henne?
Vad är det för färg på hennes föräldrar? Är båda skimlar så är det 25% chans att hon är homozygot skimmel. Jag tror att det går att DNAtesta om du vill veta säkert. Annars är det bara att betäcka många gånger och se vad utfallet blir...
Min arabhingst som är skimmel lämnar däremot skimlar med skimlar o annars fux eller brunt eller vad det nu är för färg på stoet.
Stoets far är skimmel o hennes 2 avkommor också...
Vet inte vilken färg det är på hennes mor.
Det är 50% chans att din hingst nedärver sitt skimmelanlag till avkomman, oavsett vad stoet har för färg.
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Vad är det för färg på hennes föräldrar? Är båda skimlar så är det 25% chans att hon är homozygot skimmel. Jag tror att det går att DNAtesta om du vill veta säkert. Annars är det bara att betäcka många gånger och se vad utfallet blir...

Det är 50% chans att din hingst nedärver sitt skimmelanlag till avkomman, oavsett vad stoet har för färg.


Oj jag såg att jag skrev otydligt.
Stoet har 2 avkommor som båda blivit skimlar/vita... vet inte vilken färg hennes mor har. Ska höra med welshfolket...de känner nog till henne.
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

jag ska förtydliga lite till - är stoet också skimmel så är det alltså 75% chans att avkomman blir skimmel.
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Tack för infon. Jag gillar fuxar så det är ju bara possitivt. Hoppades på en fux förra gången med en fuxpappa men då blev det ett brunt föl. Nu är det ju lite mer spännande när man vet att det kan bli lite olika färg på avkommorna!
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Vill gäna ha lite hjälp också..

Mamma - svart brun
Mormor - Svart brun
Morfar - Brun
Pappa - skimmel (Haydn 977)
Farmor - ????? (Dafanory)
farfar - brun (Mytens xx)
Farmors far - Brun (Lucky Boy xx)

behöver lite hjälp. fattar mej inte på de där engelska programmet man ska fylla i å få ut svaret på...

Stoet fick för 3 år sedan föl e Majestic prince ox
som har brun pappa å ue är flug skimmel. fölet blev svett fux.
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Vill gäna ha lite hjälp också..

Mamma - svart brun
Mormor - Svart brun
Morfar - Brun
Pappa - skimmel (Haydn 977)
Farmor - ????? (Dafanory)
farfar - brun (Mytens xx)
Farmors far - Brun (Lucky Boy xx)

behöver lite hjälp. fattar mej inte på de där engelska programmet man ska fylla i å få ut svaret på...

Stoet fick för 3 år sedan föl e Majestic prince ox
som har brun pappa å ue är flug skimmel. fölet blev svett fux.
Eftersom stoet har fått en avkomma som är fux så vet vi att hon har ett fuxanlag.
Jag vet inte ifall Haydn har något fuxanlag, men om vi förutsätter att han har det så kan utfallet garanterat bli fux eller brun, kanske svart som grundfärg och den 50% chans att det blir en skimmel av det.
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

OK nu har jag frågat Welsh här på buke om färger i hennes stam.
Här är stoet.
http://www.allbreedpedigree.com/guons+cozima
Här är svaret från welsh...
"Snowdon Blighter var skimmel, osäker på födelsefärg. Bakom honom är det 3 skimlar, den fjärde vet jag inte.
Criban Victor var brunskimmel med en brun mamma.
Trefesgob Siriol var skimmel
Alla Petit Choux syskon är skimmlar, nästan alla är helsyskon."

Så jag vet fortfarande inte mammans färg...men troligen skimmel.
Pappan är alltså också skimmel.
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Du får skicka in DNAtest och kolla om hon har ett eller två skimmelanlag då... :idea:
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Har en liten fundering....

Sorrel (vet inte riktigt hur det benäms...ljus fux, rödfux????) och Chestnut (svettfux antar jag) är samma färg egentligen, men olika nyanser...eller?

Jag har en avkomma efter två sorrelfärgade hästar, alltså två röda ljusre fuxar. Nu när hon fäller fölpälsen ser hon mkt mörkare ut. Kan hon bli svettfux/chestnut och hur troligt är det?

Tycker det är svårt eftersom det är "samma" färg.... tog för givet att hon skulle bli lika ljus/röd som sina päron....

Det finns svart bak i linjerna, tex pappas morfar och han har vanligtvis hög nedärvning på svart men det kanske inte spelar någon roll i sammanhanget?
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Vilken färg har min häst? Enligt passet är han bork, men skulle vara glad för en mer specifik färg - bork är ju ett rätt stort begrepp.

25_juli_094.jpg


DSC00231.jpg


M Brun
MF Brun Black
MM Brun

F Gul Black
FF Brun
FM Bork
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Bork är den gamla benämningen på gulbrun som färgen heter nu och alltså din häst har.

En av föräldrarna måste ha gulanlag, troligtvis pappan som felaktigt benämns som black, det är ett helt annat anlag.

Vad är det för ras?
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Kallblodig travare - En nordis :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Den där hästen är ljust gulbrun, såvitt jag kan se. Någon av föräldrarna, troligtvis pappan, måste därmed ha ett gulanlag. Pappan kan, med de färger på föräldrar du angivit, nämligen inte vara black, då ingen av hans föräldrar är det!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 547
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 899
Senast: orkide
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 147
Senast: TinyWiny
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 049
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp