Vilken färg? Någon som har tips/bilder?

kanske

Trådstartare
Har två hästar som just nu har lite olika färger på i princip varje liten sak. Har börjat fundera på detta mer och mer och tycker att det mest bara ser rörigt ut. Jag vet det låter kanske lite larvigt, men tycker det ser så snyggt ut då det kommer häst med matchande saker och har samma färg i borstar, täcken m.m.
Så nu har jag bestämt mig för att de ska få varsin färg, och försöka hålla mig till de färgerna i alla saker.
Men jag har så svårt att bestämma mig för vilka färger det ska vara.
Den ena hästen är mörkbrun/rödaktig med svart man och svans.
Den andra är fux med ljusare man & svans, en ål och stjärnstrimma.
Båda valacker.

Finns det någon annan som har liknande färg på sin häst, och kanske kan lägga in någon bild på hur den ser ut i sin färg?
Några tips på vilka färger som skulle vara snygga? Jag är inte rädd för att ha starka färger, tycker bara att det är ännu roligare då det verkligen syns att det är en speciell färg som de passar i ;)

Och nej, jag är inget litet barn som sitter och funderar, jag är en vuxen kvinna med barnasinnet kvar :p :laugh:
 
Sv: Vilken färg? Någon som har tips/bilder?

Jag har två röda fuxar, den ena med ljusare gulaktig man och svans.

Jag tycker att de är otroligt vackra i naturfärger som creame, beige, olivgrönt och duvblått.

Men jag har även mkt grått och marinblått till dem.

den mörkare hästen låter som att han skulle vara snygg i lite mustigare färger som marint, skogs/mossgrönt, rött osv :)

Såhär ser den mörkare ut i marinblått

431194_10152093459845223_1800898289_n.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken färg? Någon som har tips/bilder?

Min ljust röda fux eller ja hon skiftar mellan väldigt rävrött på vintern till guld färgad på sommaren passar bäst i brunt, marinblått, även vinrött på sommaren, svart, grönt och duvblått men även ljusblått :)
 
Sv: Vilken färg? Någon som har tips/bilder?

Jaaa, jag har själv varit inne lite på marinblå eller riktigt rött till den mörkbruna. Och riktigt grönt (tänk neongrönt) eller olivgrönt till fuxen. Man det finns ju så mycket snygga färger så jag har så svårt att välja, och att sen faktiskt bestämma mig för att köra på den färgen.
Vi har nog riktigt stooooora problem i det här landet :D
 
Sv: Vilken färg? Någon som har tips/bilder?

Jag kör konsekvent rött/bått/vitt numera. Har en fux och en dubbelguling.
 
Sv: Vilken färg? Någon som har tips/bilder?

Jag har två fuxar med bläs och jag har börjat komma in mer och mer på olivgrönt och limegrönt till dom och det visar sig vara riktigt snyggt tycker jag :D

dsc_0457.jpg


Sen måste jag säga att jag tycker blå/vit/röd passar fuxar väldigt bra också :)

163535_4780884246981_380450838_n.jpg
 
Sv: Vilken färg? Någon som har tips/bilder?

Har en fux och en vit häst, har omedvetet blivit så att fuxen har blått/ rött på täcken och skimmlen har brunt/grått. Med lite undantag då de delar ngt täcke :p.
Schabrak delar de till viss del på, vill t ex inte ha vita hår på fuxens tävlings schabrak. Beskydd och lindor delas också på.

Har mycket grått och brunt och marin i schabraken, och det passar ju typ alla hästarna i.
Accessoarer på tävling så som stövelväska, grooming bag, höpåse osv är i olika färger, har matchande tränsväska och tävlings mapp till stövelväskan, men det får räcka ^_^
 
Sv: Vilken färg? Någon som har tips/bilder?

Puffar upp tråden lite och lånar den TS om det är okej :) Så slipper jag starta en ny.

Finns det någon som har vinrött eller olivgrönt till en mörkbrun häst med genomgående bläs och vita strumpor som kan lägga ut en bild på hur det ser ut?

Går också och funderar på färgval till min nya häst (valack) och det enda som passar säkert är mörkblått men kanske det blir roligare med lite ljusare färger?

Själv bär jag mest svart, mörkblått och rosa så det bör matcha lite och rosa funkar ju inte till allt.

Haft mörkbrun häst tidigare och körde på alla möjliga färger men nu vill jag bara ha en så slipper jag köpa en massa onödiga saker bara för att allt ska matcha. Så det gäller att välja rätt från start känner jag.

Visa gärna bilder om ni har :)
 
Sv: Vilken färg? Någon som har tips/bilder?

marin blå + rosa är ju väldigt trevligt :) har man sen mörkblå som röd tråd kan man ju matcha allt lite hur som helst med t ex blå senskydd till rött schabrak med blå passpoal, med en blå luva med röd passpoal, och macha det med ett grått täcke med blå detaljer osv. så om man t ex bara tar ngt på måfå ur hästens garderob så finns det ett genomgående tema i blått. :dea:
jag har 3 bas färger, grått, brunt och mörkblått. samt mycket med allt detta blandat :p. tar jag en luva och ett schabrak så är det 90% chans att de matchar, samma med lindor.
 
Sv: Vilken färg? Någon som har tips/bilder?

Ja, dom färgerna går ju fint ihop :)

Tack för tipsen, har inte alls tänkt på det så.
Kanske skulle köra på marin, det är en lättillgänglig färg. Alla prylar finns i den färgen.

En annan fråga angående färg, förr när jag hade häst (4 år sedan) så var det supersvårt att hitta spännen i mässing så man kunde matcha allt. Är det fortfarande lika svårt? Mässing är finare men tanken på att behöva jaga runt på prylar får mig att vilja avstå...

Får väl övertyga mig själv om att marint är snyggare tillsammans med silver annars :p
 
Sv: Vilken färg? Någon som har tips/bilder?

Marin är snyggare med silver :D, men finns mycket mer mässing nuförtiden än för ngt år sedan.
 
Sv: Vilken färg? Någon som har tips/bilder?

Jag får kika i nån hästkatalog här hemma, så får jag se om jag ändrar uppfattning :)

Har alltid gillat mässing och körde på det tidigare men det är ju helt klart lättare att hitta all utrustning med silverspännen.
I annat fall så får jag väl förnya mig lite och inte hålla fast vid det gamla.
 
Sv: Vilken färg? Någon som har tips/bilder?

Min fux har röd/vit/blå och blå/beige.
andidresmupp1.gif


andifin1.gif


Jag har även en rödbrun med svart man o svans men hon är bara två år så hon har egentligen bara en grimma. Men hon kommer vara jättefin i cerise! Fast min sambo skall rida henne oxå så jag får väl välja en lite manligare färg när det är dags! Just nu har hon en mintgrön grimma(ärvd). Mörkgrön/mossgrön tror jag hon kommer vara jättefin i så det blir det nog en dag!
 
Sv: Vilken färg? Någon som har tips/bilder?

Nu har jag kikat på en massa mörkbruna hästar med marin/silver på sig och jag kör på det.
Snyggt, lättillgänglig färg och lätt att matcha med andra färger om jag skulle vilja det. Snäll mot smuts också.
 
Sv: Vilken färg? Någon som har tips/bilder?

Men menar ni alla att ni har samma färg på sakerna till hästen?

Mina fuxar med ljus man har inga bestämda färger så att den ena har marin på allt och den andra gult tex.
De har lite kit så klart som matchar. Men inte alla i samma färg.

Oavsett tycker jag fuxar är snygga i beige, creme, vitt, marin, cremegul, brunt, kakhi, ljust turkost, petrol, denim tex. Det beror lite på vilken typ av fux de är.
Mina två har lite olika nyanser och kan passa lite olika bra i olika färger.

Själv har jag ofta brunt, beige, svart, marin och ev lite vitt beroende på tillfälle.
 
Sv: Vilken färg? Någon som har tips/bilder?

Praktiskt att ha matchande ju, så behöver man inte fundera så mycket.
 
Sv: Vilken färg? Någon som har tips/bilder?

Ja, grimma, grimskaft, schabrak och lindor i samma färg :)
Slipper man tänka så mycket på hur det ser ut.

Har tidigare haft ett dussin olika set i alla färger men orkar inte med det denna gången. Nu blir det en färg och så får det vara så.
Kanske lägger till en senare.

Inte meningen allt ska gå i marinblått för min del nu. Är det röd kant på schabraket så gör det inget. Såna detaljer i en annan färg är ju bara snyggt. Men grundfärgen blir marinblå för min del.
 
Sv: Vilken färg? Någon som har tips/bilder?

Puffar upp tråden lite och lånar den, hoppas det är OK. :) Så slipper jag starta en ny.

Jag har en linfux (kan den benämningen stämma?), allt så en fux med ljusare man och svans. Hon har även en skjuten stjärn samt en liten snopp på mulen. Nu funderar jag på vilka färger som faktiskt passar på henne?

Har ni också en häst med fuxfärg? Vore trevligt att se bilder på eran färmatchningar! :)
 
Sv: Vilken färg? Någon som har tips/bilder?

Flaxfux eller fux med ljus man och svans är mer moderna benämningar.

270576_10150314361119612_7646958_n.jpg

Min fuxa (reggad som fux med ljus man och svans men är nog eg bara solblekt i manen) i rött och blått. Islänning förklädd till ponny :D
 

Liknande trådar

Fritid Dottern tycker om målarböcker, och har kommit fram till att hon trivs bäst med tuschpennor. Just nu ritar hon mest med pennor som är...
Svar
16
· Visningar
1 392
Senast: monster1
·
Utrustning Hej! Jag har en rödskäck men tycker det är så svårt att hitta snygga schabrak till honom. Har ni några tips på färger eller kanske till...
Svar
5
· Visningar
799
Senast: Ajda
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
788
Senast: Rosett
·
Fritid Jag hade tänkt lägga upp lite bilder på instagram och facebook (julkampanj på mina böcker), men jag tycker att det är stört omöjligt att...
Svar
7
· Visningar
385
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp