Bukefalos 28 år!

Vilken galopp?

Safira

Trådstartare
Jag har för mig att jag har läst eller hört någonstans att galopphästarna går i vänster galopp i kurvorna och på raksträckorna så går dom i höger för att få jämnare belastning på benen eller liknande. Stämmer det?
 
Sv: Vilken galopp?

stämmer...

men man byter väl för att de inte ska bli trötta på ett visst ben (blir väl ifs jämnare belastning) :)
 
Sv: Vilken galopp?

Nu beror det väl på vilket varv banan går i.

Klampenborg, Århus, Hamburg, Longchamp, Abu Dhabi m fl går ju medsols.... (alltså högervarv).

Liksom även Jägersro en gång i tiden
 
Sv: Vilken galopp?

Men om dom springer medsols istället så borde det ju bara innebära att dom har höger i kurvorna och vänster på raksträckorna, dvs inte samma galopp hela varvet runt.
 
Sv: Vilken galopp?

Se'n finns det dom, som, av olika anledningar, prioriterar ett ben framför det andra. Om det är samma ben som "kurvbenet" springar dom på det, tills dom tröttnar, för då att byta ben.
Ibland, när hästar "inte kan galoppera i svängen", kan man med fördel byta till en bana i motsat varv.

Horses for courses :idea:
 
Sv: Vilken galopp?

Se'n finns det dom, som, av olika anledningar, prioriterar ett ben framför det andra. Om det är samma ben som "kurvbenet" springar dom på det, tills dom tröttnar, för då att byta ben.
Ibland, när hästar "inte kan galoppera i svängen", kan man med fördel byta till en bana i motsat varv.

Horses for courses :idea:

Exakt!! ;)

I Sverige finns det ju dock inte så många valmöjligheter...
 
Sv: Vilken galopp?

Du som har Köpenhamn som "bostad" borde väl veta att Sveriges största flygplats ligger där.
Så även Sveriges största medsolsbana...
 
Sv: Vilken galopp?

Men glöm inte att jag varit hemma i två veckor och innan dess i Frankrike i 11 månader... ;)
Och jämfört med Frankrike finns det inte så många möjligheter, men fattar vad du menar! :p
 
Sv: Vilken galopp?

Men det är mest svenska tränare o svenska hästar som springer där...
:p
 
Sv: Vilken galopp?

Ni som kan lite om galopphästar. Blir de tränade att galoppera i båda galopperna eller bara i en (alla pratar om vänster)?!
 
Sv: Vilken galopp?

De blir tränade i båda för att kunna använda båda benen när de blir trötta... Sen finns det visserligen hästar som väljer det ena benet framför det andra och inte bytar förrän de är absolut tvungna till det...

Genberg: Ok Ok, jag ger mig :p
 
Sv: Vilken galopp?

Man slutar inte vara häst för att man är galopphäst. Man måste jobba båda sidor. Ibland är galopp-löp lite som slalom och det är bra att kunne galoppera på båda ben.
Markarbete, som jag har för mig det kallas på andra språk, är viktigt.
Mannie, en häst jag kände i förra århundradet, vann engång en dressyrtävling på förmiddagen och ett galopplöp på eftermiddagen. (kanske tur tävlingarne inte låg tvärtom i tiden.)
 
Sv: Vilken galopp?

Är där löp på söndag? Har jag missat! :eek::p Borde väl ägna dagen åt plugg men löp låter lite roligare så det tror jag jag satsar på! :bump:

Ska till Klampen och rida på fredag också *längtar* :D
 
Sv: Vilken galopp?

Det är Damernas dag så vi kanske inte är välkomna?? :devil:

På lördag är det auktion uppe på York, definitivt värt ett studiebesök!:angel:
 
Sv: Vilken galopp?

:p Haha ja jag såg det, hmm får väl se om vi blir insläpta då..

Sluta nu ge mig fler tips, ska iväg på rusfest på fredagen också så när ska jag plugga hade du tänkt.. :angel:
 

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 522
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 060
Senast: mily
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 600
Senast: co-SMAD4
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 044
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp