Bukefalos 28 år!

Vilken häst ska jag välja?

E

Emma1988

Jag är 23 år , van med hästar men vill inte ha en tävlingshäst , vill ha en skogsmulle häst.
Är 163 lång och väger 54 kilo.

MVH Emma
 
Sv: Vilken häst ska jag välja?

Ta först reda på vilken prisklass du hålla dig till, läs sedan annonser, åk och provrid osv tills du hittar en häst du trivs med. Om du bara ska ha en skogsmullehäst kan jag tänka mig att det är mindre viktig med ras.. Fokusera på att hitta en individ du funkar bra med och stirra dig inte blind på ras.

Storleksmässigt skulle en D-ponny eller en liten Stor-häst kunna passa.
 
Sv: Vilken häst ska jag välja?

Jag kan bara till att hålla med iNHALE!

Det är svårt för oss att bara på rak arm säga vad för hästras du skulle passa ihop med. En del ryttare gillar stora hästar, andra gillar små hästar, en del gillar pigga hästar (även om de inte satsar på att tävla), en del gillar lugna hästar.

Gör en lista på saker som du vill din blivande häst ska ha (pris, lynne o.s.v). Kika bland annonser efter hästar som matchar dina kriterier, åk och provrid. Desto mer du åker och provrider, desto mer kommer du kunna komma fram till vad du letar efter.
Satsa mer på en vän än en specifik ras så kommer det nog bli suveränt!
 
Sv: Vilken häst ska jag välja?

Och jag kan bara tillägga; se till så att du får provrida ute, både själv och med sällskap. Åk och provrid flera gånger om det behövs för att du ska kunna känna på hur hästen beter sig ute, själv med dig på ryggen. Har man en skogsmulle häst vill man verkligen inte känna sig beroende av sällskap för att komma ut på en tur.

Och även om du inte är intresserad av tävling eller hårdare träning så titta på benställning och muskulatur. Även om hästen inte är i hårdträning så ska den vara jämn och ha bra ben. Om jag köpte en skogsmullehäst så skulle jag också kolla extra på om den redan hos sin nuvarande ägare kan gå barfota bak. Det sparar en hel del pengar i längden om hästen är frisk och har bra hovar.
 
Sv: Vilken häst ska jag välja?

Tack för tipset :) Ni är otroligt duktiga allihopa :)
 
Sv: Vilken häst ska jag välja?

Att ta hästen på foder först kan vara smart när man letar skogsmulle, då hinner du verkligen se om den funkar ute. Kan du tänka dig en något äldre häst brukar det vara lätt att få prova som foderhäst först. Dom är ju oftast lätt att hantera också. Leta efter en häst som är trafiksäker för det är väldigt jobbigt när man rider ut om man inte kan ta en kortare bit av vägen längs med en väg. Som någon sagt tidigare, provrid ut och gärna själv och med sällskap.

Hur ska du ha hästen uppstallad? Behöver du tänka på att ha sto eller valack, ranghög eller ranglåg? Viktmässigt borde både D-ponny, isis, och mindre häst passa bra. Kanske en korsning av D-storlek? Korsningar brukar många gånger vara tåliga. Glöm inte att göra veterinärbesiktning, finns så många lurendrejare därute :-).
 
Sv: Vilken häst ska jag välja?

Du få mycket häst för penger med en Fjörd eller Varmblod. Valack är att föradra.
Min personlig osikt.
Oavsätt häst måste kemi stämma så lura dig inte själv med 1-bäste.
Ett tum regel:
Släppa inte hem ett problem häst!!
 
Sv: Vilken häst ska jag välja?

Det där med att inte släpa hem en problemhäst kan jag skriva under på!

Ibland ser man en tendens att folk romantiserar det här med hästar och fantiserar upp en bild av att de på något sätt kan förverkliga vad många hästfilmer handlar om, dvs någon tar sig an en problemhäst som inte litar på folk alls, fixar den och de blir bästa vänner och lever lyckliga i alla sina dagar.

Så ser verkligheten inte ut, men många fattar det inte, eller vill inte fatta, och kommer sen hem med en häst som har problem med både det ena och det andra, tror de kan fixa det själva på en eftermiddag och att allt ska vara frid och fröjd sen.
 
Sv: Vilken häst ska jag välja?

Jag är 23 år , van med hästar men vill inte ha en tävlingshäst , vill ha en skogsmulle häst.
Är 163 lång och väger 54 kilo.

MVH Emma


Ta vilken du vill, i rätt prisklass och som går genom besiktningen.

Storleksmässigt kan du ju rida allt från B-ponny och uppåt! Du har väl NÅT hum om vad för typ av häst du gillar? Det brukar man ju ha om man gillar hästar


:)
 
Sv: Vilken häst ska jag välja?

Det där med att inte släpa hem en problemhäst kan jag skriva under på!

Ibland ser man en tendens att folk romantiserar det här med hästar och fantiserar upp en bild av att de på något sätt kan förverkliga vad många hästfilmer handlar om, dvs någon tar sig an en problemhäst som inte litar på folk alls, fixar den och de blir bästa vänner och lever lyckliga i alla sina dagar.

Så ser verkligheten inte ut, men många fattar det inte, eller vill inte fatta, och kommer sen hem med en häst som har problem med både det ena och det andra, tror de kan fixa det själva på en eftermiddag och att allt ska vara frid och fröjd sen.

Too Much Hollywood Fantasi I häst världen.
Hoppas alla på buka ta dina ord till hjärtet.
Word´s Of Wisdom :bow:
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 670
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 807
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Under en lång tid nu har jag känt att jag inte vill ha häst längre. Jag pratar nu inte månader utan snarare år. Problemet är att jag...
Svar
11
· Visningar
1 498
Senast: Keb71
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 513
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp