Bukefalos 28 år!

Vilken häst skulle passa mig som är "litenvuxen"?

Sv: Vilken häst skulle passa mig som är "litenvuxen"?

Just nu rider jag mest c och är rätt lagom. Men för eget inköp skulle jag gå upp en storlek så att morsan skulle kunna rida också. En liten D lär tydligen generellt vara billigare än en stor c tydligen.
 
Sv: Vilken häst skulle passa mig som är "litenvuxen"?

Beror lite på hur mycket du vill betala, en välutbildad ponny eller liten storhäst som man kan ha mycket roligt med som inte är för stark skulle jag rekomendera . själv är jag förtjust i tex welsh av cobtyp får inte vara över 137 cm, sedan finns det svenska ridponnyar som vuxit över 148a cm ,
Jag köpte en välutbildad d-ponny till min dotter som är både välutbildad och trygg i skogen när hon var i din längd men lättare och den kan de flesta rida,
 
Sv: Vilken häst skulle passa mig som är "litenvuxen"?

. själv är jag förtjust i tex welsh av cobtyp får inte vara över 137 cm, ,

Är det jag som har snurrat till det nu, kanske... Är nyvaken ;)

Men en welsh cob har väl ingen maxgräns? De kan vara upp emot 160. Eller finns det welsh-ponny av cobtyp som får vara max 137?

Welsh Mountain: A-B-ponny. Max B-ponny?
Welshponny: C-D-ponny.
Welsh Cob: 140-160.

Ni som kan rasen får gärna förklara :bump:
 
Sv: Vilken häst skulle passa mig som är "litenvuxen"?

Jag hade nog tittat på allt från stor C till liten storhäst. Det kan ju vara väldigt individuellt hur stora de upplevs beroende på hur grova de är och hur lättridna de är :)
 
Sv: Vilken häst skulle passa mig som är "litenvuxen"?

Ska försöka bena ut Welsharna,
A= Welsh mountin
B=Welsh ponny
C=Welsh ponny av cobtyp max 137,2 cm
D=Welsh cob (har sett dessa som är 170cm, jag sålde precis en som var korsning D+B men 144 cm hade hon varit 137 hade hon varit Welsh ponny av cobtyp)
C= mankhöjd A+C , A+D , B+C , B+D , C+D (A+B=B welsh ponny)
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
1 074
Senast: MiniLi
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
369
Senast: Shaggy
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
399
Senast: Nevermind
·
Tävling Har aldrig besökt tävlingen tidigare och behöver lite tips och råd. Tänkte överraska dottern på 11 år med biljetter, men kan inte...
Svar
10
· Visningar
548
Senast: shebeen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp