Bukefalos 28 år!

vilken hästras passar mig bäst!?

L

lccnChich

Hej.
Jag är en tjej på 15 år, 160 lång väger 45. Jag har ridit i 7 år. mest dressyr och lite hoppning.
Jag letar efter en Dponny/häst som är framåt, modig, smäcker och kan användas som allround häst.
Dock inte någon jättekraftig och överdrivet stark häst.
(vill INTE ha någon nervig, feg eller överkänslig häst)
Jag vill syssla med hoppning och möjligtvis crosscountry i framtiden.
jag hade tänkt mig...
Connemara?
New forest?
Morgan?
Svenskt halvblod?
Snälla hjälp mig om du vet lite mer om rasen och dess egenskaper.
Kram Linda :D
 
Sv: vilken hästras passar mig bäst!?

Det viktigaste är att leta efter en bra individ, egenskaperna sitter inte bara i rasen. Svårt att ge sådana här råd, men welsh cob?
 
Sv: vilken hästras passar mig bäst!?

I hästvärlden har jag alltid kollat mer på individen och inte så mycket på rasen. I hundvärlden däremot är det mer rasinriktat, enligt min uppfattning.

Men om du nu vill ha en renrasig så tycker jag att new forest skulle passa bra? Dem andra raserna har jag inte så mycket erfarenhet av.
Sök på g*ogle efter rasfakta och ta kontakt med uppfödare så får du säkert bra hjälp!
 
Sv: vilken hästras passar mig bäst!?

Jag tycker att du ska leta häst efter dess egenskap. Bry dej inte så mycket om rasen.
Varför inte en korsning? :idea:
Man kan ju inte säga jämt över lag att just den och den hästrasen är si eller så. Det kan ju variera fruktansvärt mycket.
Utan gå du på känslan och provrid så många som möjligt.
Jag kan lova dej att när du hittat rätt häst så känner du det. Gå på din magkänsla!

Lycka till!:bow:
 
Sv: vilken hästras passar mig bäst!?

Man kan ju inte säga jämt över lag att just den och den hästrasen är si eller så.

Jo det kan man. Hästraser har kommit till för just de egenskaper de har, precis som hos hundar. Sen finns det undantag inom alla raser men det beror snarare på att man inte följt rasstandarden.
 
Sv: vilken hästras passar mig bäst!?

Klart att överlag är det likheter, mer personligheten har ju inget med ras att göra.
Tex frågade TS efter en häst som inte är feg. När jag var liten fick man alltid höra att varmblod var nerviga och tittiga, medan kallblod var lugna och coola. Stämmer ju inte det minsta. Finns minst lika många kallblod som är nerviga och varmblod som är coola.


TS: Funderat på arab? Känner flera som skaffat en arab som förstahäst, just de hästarna har varit väldigt trevliga individer. Kompisens arab var hur cool som helst, inget skrämde honom. En bra läromästare som passade till det mästa. Stämmer ju in på din beskrivning om storlek och exteriör.
Men i övrigt håller jag med, leta efter hästar som passar in storleksmässigt oavsett vad det är för ras och leta dig fram till en häst som passar dig personlighetsmässigt.
 
Sv: vilken hästras passar mig bäst!?

Står det i rasbeskrivningen att varmblod är tittiga och nerviga och kallblod lugna och coola? Nej - för båda är samlingsnamn på raser som kan trava fort. Gå isåfall istället in och läs på fransk travare, jämför med amerikansk och rysk. Gå in på dölehäst, nordsvensk och finskt kallblod och läs på deras rasbeskrivningar/rasstandard.

Nu har jag varit inne och kikat på samtliga raser som TS frågar efter + araben eftersom den kom på tal. Det är tyvärr inte många som har en egen rubrik "Temperament" utan "Karaktär" och "Utstrålning och personlighet" fanns.

I arabens rasbeskrivning står: "Temperamentet är livligt men fromt." - vilket stämmer på 95% av de araber jag träffat men det är också en väldigt vag beskrivning.

"Den svenska varmblodshästen ska vara lätthanterlig, trygg och ha ett gott lynne. Temperamentet ska i övrigt kännetecknas av samarbetsvilja och lyhördhet."

New forest: "Karaktär: Godlynt, läraktig, tillgiven, stark och uthållig. Säker på foten. God och villig hoppare. Tålig och lättfödd. "

Connemara: "Karaktär: Godlynt, djärv, uthållig, intelligent, sund, säker på foten, god hoppförmåga, väl lämpad att ridas av såväl ungdomar som vuxna."

Morgan: Utstrålning och personlighet:
Andra för morganhästen utmärkande drag innefattar att hästen ska vara:
1. Livlig 5. Lättlärd
2. Uthållig 6. Stolt
3. Energisk 7. Lätthanterlig
4. Alert
 
Sv: vilken hästras passar mig bäst!?

Jag menade inte varmblod och kallblod som raser, utan som just samlingsnamn, inte bara för travare utan raser i stort. Fjord, islanshäst, irish cob... mm. mm räknas ju alla till kallbloden.

Jag tycker ändå inte att man kan gå på de beskrivningarna. Som du säger, de som man tycker stämmer är också väldigt vagt.

Om du kollar på new forrest och connemara beskrivningarna, de skulle kunna passa in på de flesta hästar överlag.
Jag kan ju bara gå på de hästar jag själv har erfarenhet av, inklusive alla korsningar. Jag kan direkt säga att jag skulle kunna använda många av de orden på de flesta av dem. Ändå kan jag inte säga att den ena är den andra lik!

Såklart att alla raser har sina särdrag (tex fjordingen tycker jag och många med mig är en jäkligt envis ras, generellt sett) men att titta på en enda ras för att de är på ett visst sätt är onödigt tycker jag, eftersom det finns minst 15 andra raser som också stämmer in på de kriterier man har.

Varför begränsa sig till en ras, när man ändå måste gå på individen?
 
Sv: vilken hästras passar mig bäst!?

Men köper du en hundras som du vet har egenskaper som du ändå inte gillar? Jag tror att om man tänkte mer "rasinriktat" när man letar häst, då skulle förmodligen inte så många hästar säljas vidare - "hoppsan, den passade inte mig" - tänket hade troligen minskat betydligt. Så det är därför jag uppmanar till att leta efter en ras som verkar vara passande till just det man är ute efter och som har det temperament man önskar och som man kommer överens med - och sen gå på individ.
 
Sv: vilken hästras passar mig bäst!?

Jag tror inte det är bra att låsa fast sig för mycket vid just raserna. Jag kan ta iprincip hur många exempel som helst som är raka motsatser inom samma ras, jag tror mer att det har med hantering och annat att göra. Sedan är ju många raser mer avsedda för specifika ändamål, men jag tycker man ska leta mer efter individer än raser.
 
Sv: vilken hästras passar mig bäst!?

okej, tack så mycket för tipset :D
 
Sv: vilken hästras passar mig bäst!?

Jag håller med om att det är viktigare att leta efter en individ. Raser kan man låsa sig till om man sysslar med avel eller trav. Jag har två gossar hemma som vi brukar leka gissa rasen på. Men båda är trevliga killar och den ena har jag tom tävlat i hoppning med ganska bra resultat, trots den gigantiska magen och de korta benen. Så leta efter egenskaper, ålder, höjd och annat=) Hoppas du hittar en riktig pärla!
 
Sv: vilken hästras passar mig bäst!?

Låter som att en Arab, New Forest eller Connemara hade passat dig toppen! Gärna en valack eller ett sto runt en 8-16 år så att den är väl utbildad och har sett det mesta så att säga! :laugh:
 
Sv: vilken hästras passar mig bäst!?

Tycker att arab stämmer rätt bra med din beskrivning. Är oftast väldigt kloka och trevliga hästar. Men även Welsh Cob, Connemara, New forest låter som att det skulle passa.

Såklart ska du ju titta främst på individen så det kanske blir något helt annat.

Lycka till!
 
Sv: vilken hästras passar mig bäst!?

hejsan (:

tycker inte att man ska haka upp sig på just olika raser, bara för att ex araber är kända för att vara snabba behöver det ju inte betyda att alla är det.

själv var jag ute efter en lugn häst som var snäll i hanteringen och var lite av en läromästare.

det slutade med att jag fick en pigg, lite smått nervigt sto som visserligen är snäll i hanteringen. men dock kanske inte någon direkt "läromästare". Men det funkar super bra, har aldrig lärt mig så mycket som jag gjort på henne i och med att jag har fått lära henne.

så jag tycker i alla fall att du ska testa olika hästar, tills du hittar den du hittar, stirra dig inte blind på rasen. det är mitt tips till dig (:
 
Sv: vilken hästras passar mig bäst!?

Om du inte har en speciell ras du är inne på så var öppen för olika, kolla främst på hur just den individen är. Spontant kan jag tänka mig att en trevlig arab skulle kunna passa för dina behov.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan - Visste inte vart jag skulle lägga tråden, moderator får gärna flytta - Nu är det visserligen inte aktuellt för mig att skaffa häst...
Svar
3
· Visningar
745
Senast: abc
·
Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 465
Senast: Askur
·
Träning Hej! Jag har världens finaste D-ponny. Hon är inte "hemma" just nu men kommer hem till sommarn. Men jag har vissa "problem" som jag...
Svar
3
· Visningar
1 127
Senast: M-oaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp