Bukefalos 28 år!

Vilken hingst rekomenderar du?

Sv: Vilken hingst rekomenderar du?

Har hon någon stam? Storlek? Hovkvalité? Hur ser benen ut? Är det också saker som hingsten måste förbättra?

Hon är byggd och rör sig som hon är avlad för i många generationer.
Alltså måste hingstens stam väga upp även det. Du ser väl själv på korten på släktingarna att de är helt fel byggda för dressyr?

F ö tillförde filmerna inget nytt.

Varför köpte du henne och inte ett dressyrsto istället?
 
Sv: Vilken hingst rekomenderar du?

Jag tror inte det blir en så tossig dressyrhäst av den när den får mer styrka. Men det är ju svårare att avla när stammen är så pass olik mot vad jag brukar fundera på.. Jag hade inte valt en helt oprövad hingst på henne, och jag hade helst valt en som jag sett flera avkommor som har det jag söker. Det räcker inte alltid att hingsten själv är skitlyckad. Stammen kanske inte ska vara så spretig utan ha liknande individer i några generationer.
 
Sv: Vilken hingst rekomenderar du?

Tack alla för era svar :)

Det är just Florestanblod jag främst är intresserad av. Att hon är springig beror mer på körträningen än på temperamentet, även om hon är överambitiös av naturen.

Har hon någon stam? Storlek? Hovkvalité? Hur ser benen ut? Är det också saker som hingsten måste förbättra?

Hon är 162cm, bra starka hovar, om än lite större fram än bak, ingen mugg trots fyra vita, rak benställning fram, lite utåttåad bak. Friröntgad vid köp. Mycket bra temperament. Dessa saker behöver hingsten inte förbättra.

Vad jag vill ha av hingsten är: längre framben, något mer sluttande kors och lite mer liggade bog. Helst också en avkomma som är max 165cm. Hingsten måste ha bra temperament och röra sig på ett sätt som kompletterar mitt sto. Jag tycker inte det är jättehöga krav.

Att jag köpte henne beror på att jag har tidigare erfarenhet av holländska körhästar, de har mycket bra temperament och rör sig gärna showigt. Henne köpte jag för att hon verkar sund, inte har några röntgenfynd, är trevlig och har en läcker färg. Och för att hon kostade 1/5 av vad en dressyrhäst gör. Dock mycket jobb med henne eftersom hon är körd och därmed lärd att använda kroppen nästan helt tvärt emot hur man vill ha en dressyrhäst. Jag tittade på dressyrhästar i hennes dubbla/tredubbla prisklass, men de var antingen stora, tunga, sävliga med sämre gång eller moderna, ädla, hispiga och tittiga med bättre gång. Inget av detta var intressant.

Jag vill ha en häst sto kombinerar riktigt bra temperament med trevlig gång och ridbarhet. Jag tror också att en avkomma efter henne (även om den skulle bli exakt likadan som hon) har bra chans att bli en trevlig dressyrhäst om den tränas till ridhäst från början. Kanske ingen GP häst, men hur många klarar av att rida GP? Inte jag i alla fall!
 
Sv: Vilken hingst rekomenderar du?

& jag kan bara hålla med Sassiball! Lambourgini! :love: Men sen är jag ju partisk... ;)
 

Liknande trådar

Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 769
Senast: Varmblod90
·
F
  • Låst
Dressyr Eftersom, tråden låstes startar jag en ny ang ämnet och då får vi väl snällt försöka hålla oss till det då. För visst är det intressant...
15 16 17
Svar
325
· Visningar
20 972
Senast: break_a_leg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp