Bukefalos 28 år!

Vilken hingst rekomenderar du?

Sv: Vilken hingst rekomenderar du?

Ampere är fin men jag tycker han verkar ha lättare att bli spänd och trampa luft än de andra du fått förslag på.

Kom på en äldre goding, Saigon. Superfin typ. Och bra temprament.
 
Sv: Vilken hingst rekomenderar du?

nja, Saigon har lite för lite gång för min smak...

Bland de gamla godingarna gillar jag Don Frederico (tror inte det går att få tag på semin längre) eller har jag fel?
 
Sv: Vilken hingst rekomenderar du?

Mina förslag är Chirlon, Dalwhinnie, Don Primero, Friendship, Highcruiser, Metall, Weltman.
 
Sv: Vilken hingst rekomenderar du?

Don Primero hade varit mitt förstaval till ditt sto. Nog för att risken är att ungen skulle bli lite lågställd, men i gengäld hade hade kunnat ge en mjukhet och elasticitet som ditt sto saknar.
 
Sv: Vilken hingst rekomenderar du?

Tack för era svar KickiH & Fiorano :)

Det vore intressant hur ni resonerar kring dessa hingstar. Nu har jag läst resonemanget bakom Don Primero, jag skulle inte vilja chansa på en lågstäld avkomma med tanke på att mitt sto redan är något lågställd. Samma resonemang gäller ju Chirlon och Weltman. På ett väldigt modernt och ädelt sto med mycket XX, varför inte.

Dalwhinnie har ju det blod jag inte vill ha, där jag sett flera avkommor med lösa benbitar = nej tack. Om man ser honom riden är han ju inte direkt i uppförsbacke han heller när man ser honom riden, ång rygg + lång rygg skulle bli jättelång rygg..

Highcruiser kunde vara ett alternativ, men jag ser inte att han skulle ha speciellt mjuk gång som många andra saknar?

Friendship hittar ingen film på honom men pappan Florestan är ju helt klart intressant. På bilderna ser han lite tung ut, men det kan man ju bara avgöra när man ser honom riden.

Metall köper jag rakt av, han kan passa!
 
Sv: Vilken hingst rekomenderar du?

Tack för ditt svar Cat_and_rat :)

ja, hon har (enligt uppgift) varit körhäst i Holland tidigare, är 10 år idag. Har ett riktigt stort överben på ett av bakbenen och ett tillhörande spindelnät av ärr upp mot insidan av låret som rimligt kan ha kommit av en körolycka. Hon har som sagt blivit bättre och slappnat av mer. Jag tror jag får ta nya bilder och spela in en film så ni får se (även om intresset verkar svalt om man kollar på antalet svar).

Karprygg har jag inte så stor erfarenhet av, trodde att det var en toppig bula och problem att lägga muskler i länden, men jag har som sagt ingen större koll. Jag slänger in en bild jag hittade från i somras så kan du kanske bedöma själv?

Jag förstår ditt resonemang om att köpa en dressyrhäst istället, men jag vill ha ett föl efter henne, om jag ska hitta ett halvblodsföl som har de gångarter jag vill ha så får jag betala 75-100tkr och det har jag inte att ge. Det jag gillar med min hästs ras är att de har bra grundgång, det är lättare att lära en häst att länga och vänta i steget än det är att få dem att lyfta knäna högre eller få luft under magen. Vi har kommit en bit på vägen, men när jag kan sätta henne tillräckligt i både trav och galopp så åker fronten upp och bakdelen bär. Har fått den känslan några gånger, hon orkar inte riktigt ännu, men det finns där.

Du behöver MASSOR med tur om du ska få en fölunge med bra gång efter ditt sto. Hon har nästan inget positivt att nedärva till fölet (bara färgen). Stort oädelt huvud, bred ansättning till huvudet, bred hals, bred övergång mellan hals och kropp, skum rygglinje (länden ser misstänkt karp ut på filmen och uppställningsbilden) och skittrist spänd gång.

Har hon någon stam? Storlek? Hovkvalité? Hur ser benen ut? Är det också saker som hingsten måste förbättra?

Ang föreslagna hingstar så lämnar Chirlon och Weltman inte lågställt, de är inte heller lågställda själva. Don Primero har själv mkt kropp, är lågställd och lämnar sin egna trista hals (bred o trekantig) men har mjuka gångarter. Sir Oldenburg är otroligt vacker, varför skulle han förvärva sig grovt?
Ska du betäcka så håll dig till någon KWPN-hingst. Du har fått förslag från andra på sådana. Ampere är spänd i hela sin kropp. Men som sagt, varför utgå från ett så dåligt grundmaterial?
 
Sv: Vilken hingst rekomenderar du?

Och jag är så tråkig att jag håller med Cat *

Ts säger att den dressyrhäst hon vill ha kostar ett föl 75-100 000 kr och det har hon inte råd med så därför betäcker man sitt eget sto för att få fram den fölungen?

Det finns så mycket som tyvärr behöver förbättras i stoet och jag är lite undrande över varför man tror att man får fram detta 75-100 000 kr fölet efter detta sto enbart på ett hingstval ?

Aveln består av 2 stycken individer ,där stoet tillför det mesta till fölungen i nedärvning .

Räknar man betäckningskostnader och alla de kostnader därtill så kommer ungen kosta mer än att köpa färdig i dessa tider som fölisarna är billiga .

Sen kan jag förstå att man vill ha ett föl efter sitt sto som man tycker om ,men man får nog fråga sig vad man är ute efter för häst när man tar beslutet om betäckning och vad stoet kan tillföra den blivande fölungen .

Mia
 
Sv: Vilken hingst rekomenderar du?

Tack för era svar Cat_and_rat & Miaa :)

Jag återkommer snarast med en video på hur hon är idag (ska bara få någon att filma) och förklarar hur jag har resonerat kring mitt sto.

Glad Påsk på er alla så länge :)
 
Sv: Vilken hingst rekomenderar du?

Glad amatör spånar, jag är absolut ingen proffsuppfödare.

Något som jag försöker tänka på när det gäller betäckning av mina ston är ifall jag skulle bli nöjd om avkomman fick det sämsta av båda individerna. Det kan ju inträffa! Även om man nu oftast hoppas på tvärt om.

Jag har sett Dalwhinnie och hans familjemedlemmar på lagom avstånd när jag ridit och på ingstvisningar, passerar uppfödaren, och snyggare släktingar får man leta efter. De är genomgående snygga hela bunten. Har inte umgåts med dem men det sägs att de dessutom är trevliga. ;). Hans fölungar ser överlag helt fantastiska ut.. Och han har en 9:a på typen, kommentaren bla. långlinjerad.. och det är ju bra. Jag skulle inte vilja säga att jag tycker att han har lång rygg, utan normal, men inte kort..

Zuidenwind har en del körblod i stammen längre bak, har jag för mig när jag kollade stammen 2009.. eller om jag minns fel där.. Kolla upp det om han skulle bli aktuell vet inte om det skulle vara det ideala med ditt stos rörelsemönster. Men det är en hiomla fin hingst i mina ögon, använde honom själv och har en jättemysig avkomma här hemma som fått massor från sin mamma, men det gör absolut inget alls ;).

OCD är nog inte helt kartlagt än och det verkar kunna hoppa över generationer och finns nog i de flesta linjer tyvärr. Det verkar i första hand bero på hur hästen fötts upp och inte generna. Läs gärna på lite om detta innan du dissar individer utan att vara säker.

När det gäller ditt sto så hade det varit intressant att se stammen även om det är fel ras, kan du inte dela med dig av den? Rörelsemekaniken i trav är kanske inte min ideala men hon har bakbensaktivitet och det finns det många som saknar. inser att jag bara tittade en liten stund på filmen och såg varken skritt eller galopp. Galoppen är himla viktig.

Jag vill inte ge bud på hingst förrän jag sett stammen.
Kan du hosta upp upp till 75000 för ett föl idag så kan du få ett ganska fint föl, troligen bättre än ditt sto kan producera om jag ska vara ärlig. Det är köparens marknad och det finns flera riktigt fina ston i avel.. Tror nog att det finns en och annan stoägare som kan låna ut sitt fina stos mage för den beställningen. Men nu är det ju ditt sto du vill ha en avkomma till och den behöver ju inte nödvändigtvis vara bättre men den är ju från ditt älskade sto och det har ju ett visst värde det med.
Prova att göra en realistisk kostnadskalkyl bara för skoj skull, och jämför med vad du kommer att betala för ett likvärdigt föl som du drömmer om med gröna eller grå papper.. Ridsport kalkylerade på det för ett tag sedan och jag tror de kom upp i 55 000 kr..på ett ungefär..
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken hingst rekomenderar du?

Tack för ditt svar Pastejja :)

Naturligtvis kan jag ge info först och film sedan (tror jag kan få till en imorgon på ängen utanför stallet).

Om Vivis stam:

Pappa är Ganges är en av de äldsta aktiva körhingstarna.
32994069.jpg


Här finns en artikel om honom:

http://www.tuigpaarden.net/bestanden/ganges.pdf

Lägg märke till rubriken "Dressyr", jag tog mig friheten att översätta den på google-translate:

Märkbar än cirka 30 ättlingar till Ganges släpptes i spring-/dressuursport och pekarvinst. En är idrott (dressyr) Oililly sto. Edith Koster från Deil förde både mammanKamanta (x Cinovo Char Manta olika Ureterp) som Oililly i dressyr. Kamanta i unga årköptes av Koster familjen. Predikatet stjärnan var inte där på grund av minnet storlek, men de gjorde mycket bra som en dressyrhäst. Ganges tog Kamanta så Oililly och detstoet var under Marjan van de Koppel Z2 dressyr. Edith Koster: "Båda ston är på vårstabila, men har nu bara inte släppt. De är två mycket sociala ston med en stor personlighet, verkligen fina hästar för oss. Kamanta är något ljusare än hennes dotter.De har båda mycket stora rörelser. Vi har Kamanta och Oililly föl Negro och jazz, menhade sålt. "Denna linje är också valfrihet och konkurrens sto Silgonda (v.Manno) och hennes helsyster Tygonda ägs av Cees Embregts var nationell mästare ston.

Vivis mamma är Watinka M utmärkelse sport keur och årets sto som fyraåring 1984. Hon är mor till hingsten Roy M.

Här kommer Vivis halvbror Roy M (alltså samma mamma) som är godkänd hingst med två egna godkända söner:

32994068.jpg


Så här står det om henne:
Watinka produced 14 foals (6 colts and 8 fillies) of which one is Katinka M (s Fortissimo) with winnings of NLG 690 and Roy-M (s Larix) 2nd at National Harness Horse Day. Grandmother Katinka won NLG 2.200 and produced the well-known competition horse Danser (s Senaat) belonging to Stal Boelens with winnings of more than NLG 15.000, and his full sister the mare Atinka Keur with winnings of almost NLG 2.000.

Morfar är Navigator, med tanke på att han är född 1972, är det kanske inte så konstigt, här är en bild i alla fall:
32994070.jpg
 
Sv: Vilken hingst rekomenderar du?

Ganska färsk bild på Vivi också, ska göra en bättre uppställd bild när någon kan hålla i kameran eller grimskaftet.

32994117.jpg


En bild på ryggen också.

32994116.jpg
 
Sv: Vilken hingst rekomenderar du?

Som glad "hobbyryttare/avlare" måste jag nog erkänna att jag inte heller ser denna märr som någon "dressyrhäst". Tyvärr lååååångt ifrån de ideal jag vill ha.
Hon är inte ful men gången... :( Nej ... Innan jag kollade upp stammen på henne och såg att det var just en körhäst KWPN så trodde jag på allvar att det måste vara något fel på henne med de korta rörelserna.

Kolla på unghästar i din prisklass som du har råd med, jag är säker på att du kan hitta någon som kan utvecklas till att bli bättre än vad din märr kan ge.
Och om du nu är inne på att verkligen hitta "BRA" dressyrhästar" med kanonstam så kolla även utländska sidor. Där hittar du ju superstammade dressyravkommor för mindre än halva svenska priset.

Det är enligt mej ett mindre vågspel att köpa en unghäst/föl med den stam du vill ha än att tro att din märr ska kunna ge dej den avkomman.

Och nu var jag så där "svensk-elak" jag vet, Jag kunde ha valt att inte kommentera tråden men samtidigt så vet jag ju hur billiga unghästar/föl är i dagsläget att jag inte kan låta bli att förespråka det istället !
 
Sv: Vilken hingst rekomenderar du?

jag håller med. Jag har svårt o sälja min välstammade 1 åring, skulle nån bjuda 75 000 skulle jag tacka ja direkt. Ditt sto har en bra Tuigpaardenstam, men såna har vi inte i sverige, mer än de som är importerade. Det är mer än bara en chanstagning o få fram ett bra föl efter ditt sto som har ridhäststandard så att säga. Det mesta lämnar lite o önska för att jag själv skulle vilja avla på henne. Det skulle i så fall vara om hon går 140 hoppning eller St Georg i dressyr, kanske att jag hade vågat betäcka då. Att tillverka ett föl är tyvärr lika dyrt som vanligt, du får räkna med 20-30 000 i rena betäckning o uppstallningskostnader. O sen kostar ju rackaren från 1500 kr o uppår sen i underhåll beroende på hur man har det, eget stall eller inackordering. Försäkring kostar några hundra i månaden även om man har en rätt låg försäkring. Så köp istället det du vill ha, då får du tom välja färg! (muttrar fortfarande över att det kom ut en fuxjävel ;) ) Faktum är att du kommer nog vara nöjd om du lägger 40-50 k på ett föl/åring...
 
Sv: Vilken hingst rekomenderar du?

Tack för era svar corzette & Mariaauto :)

Jag har lite som hobby att kolla hästannonser både i Sverige och i Holland. Håller med fullständigt att det finns fina, välstammade unghästar till salu för mycket låga priser. Jag har hjälpt bekanta att hitta ny tävlingshäst på det viset. Om mitt mål hade varit att hitta en tävlingshäst att nå GP med hade det nog varit så jag gick till väga.

Men nu känns det helt ointressant, vad jag vill är en bra dressyrhäst som jag känner från dag 1, där man kan ha 100% tillit från båda håll och som man längtar efter att få lära allt och som har ett temperament som inbjuder till att man ska våga rida in den själv. Jag vill hitta en hingst som ska komplettera mitt sto så bra han kan.

Vivi är 10 år och riden i 1,5 år, dessförinnan har hon tävlingsskörts vilket har delvis gjort att hon har en stor underhals, inte är van att galopp är ok, vill gå med huvudet så högt hon kan och inte använda ryggen. Dessutom har hon svårt att lita på nya människor och lättstressad (liksom mitt förra sto vilkens avkomma hos mig inte visade någon sådan tendens) så jag tolkar det som byggt på dåliga erfarenheter. Ibland när man rider lyser hennes kapacitet igenom, men jag som är total amatör utan träningsmöjligheter kommer förmodligen aldrig kunna plocka fram det hos henne.

Jag blev filmad några snuttar när jag red idag, förmodligen ser ni inte mer kapacitet i henne, men jag kan i alla fall visa dem.
Om ni undrar över gramanen så är det en hjälp för mig att ha en stabil hand och ge henne set stöd hon vill ha + säkerhetsbälte i galoppen. Rider inte alltid med den, men gjorde det idag. Och nej, jag är ingen vidare ryttare, jag vet.

http://www.youtube.com/watch?v=Srs7QL-siIw

http://www.youtube.com/watch?v=ZXqonbHuUws

http://www.youtube.com/watch?v=umaWryg80fU

http://www.youtube.com/watch?v=ZSh-FcvrYVQ

http://www.youtube.com/watch?v=m_81M8cqvzU


33001616.jpg
 
Sv: Vilken hingst rekomenderar du?

Jag förstår tanken med att föda upp ett eget föl.

Jag tycker inte hon ser så tokig ut, men galoppen var ju inget vidare.

Du kanske ska titta på Lambourghini? Jag har själv haft en trevlig avkomma efter den hingsten med lätta mjuka gångarter och ett milt temperament.
 
Sv: Vilken hingst rekomenderar du?

Tack för ditt svar Sassibal :)

Jag ska kika på L (även om jag tror jag vet vilken jag ska välja) har hört gott om den hingsten!

Och jag som tycker galoppen är bäst (om ännu mycket "rå") underlaget hela vintern har varit kass = inte galopperad på ett halvår innan vi började några veckor sedan igen.
 
Sv: Vilken hingst rekomenderar du?

om du ska betäcka, ta en hingst med bra typ o taktfulla gångarter med kadens. Ditt sto har väldigt bråttom hela tiden, du behöver nåt som lugnar ner. Nåt med florestanblod eller kanske rubinstein.
 

Liknande trådar

Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 769
Senast: Varmblod90
·
F
  • Låst
Dressyr Eftersom, tråden låstes startar jag en ny ang ämnet och då får vi väl snällt försöka hålla oss till det då. För visst är det intressant...
15 16 17
Svar
325
· Visningar
20 972
Senast: break_a_leg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp