Vilken hingst ska jag välja?

jonna

Trådstartare
Jag har ett 4 årigt sto halvblod/fullblod e. Fetcher N ee. Feliciano. Hon är ca 164 cm hög.

Shainy är en otroligt smart häst med MYCKET huvud. Hon är en pigg häst som kräver väldigt mycket jobb. Hon är inte inriden än, hon är så bebis än så länge och behöver mogna till sig. Vi har precis fått ett föl på gården och hon är helt kär i honom, hon äter inte eller något, håller bara koll vart han är så jag har bestämt mig för att låta henne gå med föl 1 år!

Men nu till frågan vilken hingst ska jag välja? Lite krav:

Han måste vara lugn och harmonisk i psyket.
Han måste var hoppinriktad.
Han ska gärna vara lite av den grövre modellen (halvblod) för att Shainy är väldigt lik ett fullblod i kroppen.
Han ska vara mellan 160-170 cm hög.
Han ska helst finnas i Sverige.

Hoppas det finns en hingst som finner mina krav haha :)

img_0059.jpg

img_0068.jpg

shainybainy.jpg


Och snälla inga kommentarer om varför hon inte är inriden, hon är inte tillräckligt mogen än osv osv. Vill bara veta vilken hingst ni tycker passar henne :)
 
En äldre som lämnat väldigt ridbara och stabila avkommor, absolut ingen med sadeltvångstendenser. Sånt kan gå i arv. Är hon visad så du har fått en bedömning? Hur är benställningen på henne?
 
En äldre som lämnat väldigt ridbara och stabila avkommor, absolut ingen med sadeltvångstendenser. Sånt kan gå i arv. Är hon visad så du har fått en bedömning? Hur är benställningen på henne?
Hon är ej visad då de blev tajt med tid. Benställningen ska jag kolla upp! Det är mer mamma som har koll på de!
 
Spontant Clinton 2, en äldre hingst som som har avkommor som visat på god ridbarhet, verkar ge stabilt temperament och dessutom har en helbror som lämnat bra. Känner flera Fetcher avkommor som är jättefina och har varit väldigt enkla att ha att göra med så säger som @Bluefish, välj något beprövat som visat sig ge bra ridbarhet. Gissningsvis kan även Al Cendo vara intressant då flera av de mest okomplicerade unghästarna jag haft att göra med har varit efter hans pappa Al Cantino eller morfar Cardento.
 
Senast ändrad:
Jag har ett 4 årigt sto halvblod/fullblod e. Fetcher N ee. Feliciano. Hon är ca 164 cm hög.

Shainy är en otroligt smart häst med MYCKET huvud. Hon är en pigg häst som kräver väldigt mycket jobb. Hon är inte inriden än, hon är så bebis än så länge och behöver mogna till sig. Vi har precis fått ett föl på gården och hon är helt kär i honom, hon äter inte eller något, håller bara koll vart han är så jag har bestämt mig för att låta henne gå med föl 1 år!

Men nu till frågan vilken hingst ska jag välja? Lite krav:

Han måste vara lugn och harmonisk i psyket.
Han måste var hoppinriktad.
Han ska gärna vara lite av den grövre modellen (halvblod) för att Shainy är väldigt lik ett fullblod i kroppen.
Han ska vara mellan 160-170 cm hög.
Han ska helst finnas i Sverige.

Hoppas det finns en hingst som finner mina krav haha :)

img_0059.jpg

img_0068.jpg

shainybainy.jpg


Och snälla inga kommentarer om varför hon inte är inriden, hon är inte tillräckligt mogen än osv osv. Vill bara veta vilken hingst ni tycker passar henne :)
Hur hoppar hon, då? Styrkor och svagheter i teknik och inställning?

Väldigt många hingstar uppfyller de kriterierier du har, så du kan nog kosta på dig några till. :)
 
Jag vill bara komma med en liten varning (har inget med hingstval att göra) - vissa ston som är lite svåra i psyken kan bli ännu mer svårhanterliga efter att dom fått föl, då de får ökad självkänsla genom sin mammaroll...

Har själv ett sto som blev stentuff och jättesvår att rida efter ett friår som mamma då hon var 4, så det kan vara värt att tänka lite på detta och passa på att hantera/träna stoet även om hon går med föl.
 
Jag har ett 4 årigt sto halvblod/fullblod e. Fetcher N ee. Feliciano. Hon är ca 164 cm hög.

Shainy är en otroligt smart häst med MYCKET huvud. Hon är en pigg häst som kräver väldigt mycket jobb. Hon är inte inriden än, hon är så bebis än så länge och behöver mogna till sig. Vi har precis fått ett föl på gården och hon är helt kär i honom, hon äter inte eller något, håller bara koll vart han är så jag har bestämt mig för att låta henne gå med föl 1 år!

Men nu till frågan vilken hingst ska jag välja? Lite krav:

Han måste vara lugn och harmonisk i psyket.
Han måste var hoppinriktad.
Han ska gärna vara lite av den grövre modellen (halvblod) för att Shainy är väldigt lik ett fullblod i kroppen.
Han ska vara mellan 160-170 cm hög.
Han ska helst finnas i Sverige.

Kanske Radisson eller Sheraton?
 
Som sagt Al Cendo är en väldigt fin hingst men varför chansa när det finns så många hingstar med bättre temprament .Radisson nämdes han är en fin hingst.Använde själv honom förra året på en hetlevrad dam tyvärr fick hon tvillingar o resorberade :(.Cantbury tycker jag är trevlig,
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 091
Avel Funderar på att ev betäcka mitt arabsto nästa säsong. Hon har tidigare varit verksam inom arabaveln innan jag köpte henne. Jag är nu ute...
Svar
7
· Visningar
1 719
Senast: dobbis
·
Avel En slags spin off på diskussionen om vad som gör en hingst intressant. Att avla är ju alltid en avvägning där man väljer mellan olika...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
12 715
Senast: Karoliten
·
Avel Jag har inom några år tänkt att eventuellt ta föl på mitt sto. Hon är en irländsk sporthäst med fin hoppstam och väldigt trevligt...
Svar
6
· Visningar
2 422
Senast: Hippocampus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp