Bukefalos 28 år!

Vilken hundras tror ni passar mig?? :D

Civil action

Trådstartare
Jag står i tankarna att skaffa mig en hund som skall passa in i mitt nya jobb (häst fysioterapeut) vilket kommer innebära mycket bil resande och kanske många möten med andra hundar, hästar osv. Jag har själv kollat runt lite och jag är barnsligt förtjust i schäfer hundar vackra majestätiska som de är och relativt lugna och lätt tränade.

Problemet med schäfer är att min mor är "livrädd" för dom då hon blev attackerad av en fd militär schäfer när hon var ung. Det gick dock bra med min förra hund en belgisk vallhund/schäfer ser lika dan ut men ett öra upp och ett ner:D.
Tyvärr var han misshandlad innan jag fick honom och hade lite återfall då och då så jag fick ta bort honom:cry::cry:.

Finns det kanske någon liknande ras som jag inte känner till? :D
Kuvasz (stavning:confused:) har jag kollat på men dom sägs ju vara oerhört vassa fram för allt mot andra hundar stämmer det?

Tar gärna tips både i tråden och i PM. :bump::bump:
 
Sv: Vilken hundras tror ni passar mig?? :D

Vad vill du göra med hunden? Vad vill du träna med den och hur ofta? Hur mycket motion? Hur ska den vara mot andra hundar och mot människor?
 
Sv: Vilken hundras tror ni passar mig?? :D

Fram för allt som sällskap. Träning kommer nog vara en liten del agility och stor del vakthund. Jag vill ha en hund som är trevlig lugn som klarar av att åka bil längre stunder (ingen bordercollie typ hyperaktiv) Jag kommer inte att tävla något med hunden utan den ska vara min bästa kompis när jag e ute och arbetar och åker. :) Hoppas det ger en liten bättre bild av vilken typ av hundras jag vill ha. :D
 
Sv: Vilken hundras tror ni passar mig?? :D

Hur vill du att den ska vakta? Är det mest att du ska känna dig trygg eller ska den voffa om någon kliver in på tomten? Eller kanske till och med försvara/attackera?

Agility och sällskap låter inte riktigt Schäfer i mina öron :)
 
Sv: Vilken hundras tror ni passar mig?? :D

Vad menar du med "vakthund"? Ska den vakta på "riktigt" eller är det bara att skälla om det kommer främlingar och skrämma iväg dessa?
 
Sv: Vilken hundras tror ni passar mig?? :D

Utveckla gärna :)

Ska hunden helst vara lång- korthårig? Hur mkt pälsvård är du beredda att utföra?
Hur stor?
Ska hunden vara social mot alla människor den träffar eller mer sådan att den inte bryr sig om folk och fä?

Hur mycket tid är du beredd att lägga ner på aktivering?

etc etc...
 
Sv: Vilken hundras tror ni passar mig?? :D

Vad menar du med "vakthund"? Ska den vakta på "riktigt" eller är det bara att skälla om det kommer främlingar och skrämma iväg dessa?

Båda delarna så att säga.

Pälsvård i form av bad är jag inte så förtjust i där jag har mina hästar idag har Leonberger och 2 schäfrar och nje inte alls min stil om man säger så snäll som ett lamm är han och en bra vakthund men vilken päls:o (leonbergern alltså). Jag badar gärna hunden nån gång i månaden men inte varje vecka ;)
Jag är som sagt förtjust i schäfrar korthåriga varianten så något åt det hållet iaf. :)
Tid för aktiviteter är ju ganska smal när man studerar och arbetar samtidigt så några 7 träningspass i veckan är det inte tal om även om hunden kommer få springa av sig på stallet dagligen och på helgen lär det bli lite mera tid över att träna. :cool:
 
Sv: Vilken hundras tror ni passar mig?? :D

En shäfer låter det inte riktigt som du letar efter när jag läser dina inlägg. De är ofta väldigt krävande och arbetande hundar som inte ill köra lite agility på helgerna utan jobba med bruks.
Min första tanke efter att ha läst är en Jack Russel men den är ju int alls i den storleken du efterssträvar.
 
Sv: Vilken hundras tror ni passar mig?? :D

Låter som du ska inrikta dig på någon koloss, typ mastiffer, frågan är bara vilket lynne du är ute efter.
 
Sv: Vilken hundras tror ni passar mig?? :D

Nu menar du väl ändå moloss? :D

TS

En schäfer kommer att bli på tok för krävande för dig. Det är hundar som mår bäst av mycket psykiska utmaningar. Jag håller inte med om att det måste vara bruks. Avancerad trick eller freestyle eller vad man vill kan också duga, men jag tror fortfarande att det är för lite.
 
Sv: Vilken hundras tror ni passar mig?? :D

Jag menar moloss, men det är ju kolosser, fattar du;)? Tänkte att ingen vettig människa vet att de tillhör molosserna ändå:D
 
Sv: Vilken hundras tror ni passar mig?? :D

Vit herdehund då?
Nästintill samma sak som schäfern men kanske inte fullt så krävande som den värsta bruks-schäfern. Den är vit och ser ofta snällare ut i andras ögon (tänker på din mamma).

Har en själv och han älskar att jobba med huvudet och behöver sina promenader, men han klättrar inte på väggarna av att inte jobba med huvudet varje dag heller. Han är nöjd bara han får vara med och älskar att åka bil. Vaktar gör han, dock vet jag inte hur tuff han skulle vara i en riktig hotsituation...

Just ja, jag tränar agility med min och det fungerar skitbra. Inget landslagsämne kanske, men hur många är det? Dessutom har vi en schäfer på klubben som tävlar IPO i vanliga fall som har börjat med agility och de går hur bra som helst. En schäfer kan göra allt.
 
Sv: Vilken hundras tror ni passar mig?? :D

Men det är väl ganska svårt att hitta bra VH eftersom de varierar väldigt mycket i mentalitet?
 
Sv: Vilken hundras tror ni passar mig?? :D

Å andra sidan ska hon ha en sällskapshund och det ska dom väl duga till. Tror dock fortfarande att aktivitetsnivån är lite för hög.
 
Sv: Vilken hundras tror ni passar mig?? :D

Menad självklart inte att de behöver hålla på med just bruks men de är krävande hundar och nossarbete brukar vara populärt bland dem likaså lydnad. Tänker inte en schäfer som agility och åka bil med i första hand.:)
 
Sv: Vilken hundras tror ni passar mig?? :D

Fast... Om man inte känner att man har tid att lägga på att träna och aktivera en hund med lite mer "motorer" så skall man tänka sej för både en, två och tre gånger innan man skaffar en hund som vaktar "på riktigt" - dvs en hund som agerar avvärjande när den själv anser att det är nödvändigt.

En "riktig" vakthund är sällan en hund som bara kan och vet allt utan träning! Det är en hund som både ägare och figuranter lagt MÅNGA timmar på!
Att förvänta sej att man skall få en hund som agerar mot ett hot utan ordentlig träning är både lite navit och riskerar bli VÄLDIGT farligt om man inte har lydnad nog till att kontrollera hunden när den agerar på egen hand!

Om man med "vakthund" däremot menar en stor hund som med sitt utseende och skall verkar preventivt och avskräckande så är det lättare att hitta lämpliga raser!

Tyvärr tror dock inte jag heller att en schäfer - en BRA balanserad schäfer som har motor nog att stå på sej lite i en hotfull situation - skulle nöja sej med att rastas, åka bil och köra lite agillity då och då...
Risken är snarare att hunden blir en egen företagare som skaffar egna "hobbys" när matte inte hinner aktivera den.

/Swat
 
Sv: Vilken hundras tror ni passar mig?? :D

Först och främst är jag en man:p:bump::p

Fast... Om man inte känner att man har tid att lägga på att träna och aktivera en hund med lite mer "motorer" så skall man tänka sej för både en, två och tre gånger innan man skaffar en hund som vaktar "på riktigt" - dvs en hund som agerar avvärjande när den själv anser att det är nödvändigt.

En sådan hund hade jag:love: tyvärr vart han lite för aggressiv i vissa situationer så jag hade problem att hålla igen honom.:crazy: (Då han varit misshandlad så ville han kanske försvara mig till varje pris då han tyckte något var hotande)

En "riktig" vakthund är sällan en hund som bara kan och vet allt utan träning! Det är en hund som både ägare och figuranter lagt MÅNGA timmar på!
Att förvänta sej att man skall få en hund som agerar mot ett hot utan ordentlig träning är både lite navit och riskerar bli VÄLDIGT farligt om man inte har lydnad nog till att kontrollera hunden när den agerar på egen hand!


Om man med "vakthund" däremot menar en stor hund som med sitt utseende och skall verkar preventivt och avskräckande så är det lättare att hitta lämpliga raser!

Det är jag fullt medveten om dock har jag räknat med ett par års träning innan man kan lita på en "skarp" hund i en hotfull situation. Så det är inget jag strävar efter heller utan mer som du skriver en "stor riktig" hund som avskräcker med sin närvaro men även kan göra sitt om det skulle hända något. Dock är jag en kraftig motståndare till "kampraser" i alla former.

Tyvärr tror dock inte jag heller att en schäfer - en BRA balanserad schäfer som har motor nog att stå på sej lite i en hotfull situation - skulle nöja sej med att rastas, åka bil och köra lite agillity då och då...
Risken är snarare att hunden blir en egen företagare som skaffar egna "hobbys" när matte inte hinner aktivera den.

/Swat

Hinner aktivera kommer jag allt göra dock inte träna timme ut och timme in men någon timmas leka och träna på kvällen hinns allt med. Fram för allt nu när dagarna börjar bli längre igen så man ser vad som händer.:d
 
Sv: Vilken hundras tror ni passar mig?? :D

En briard kanske:D, värdens trognaste roligaste kompis. Min tik är bra med andra hundar trogen hem och familjen larmar men är inte direkt farlig.

Hennes päls är inte speciellt svår att sköta men det beror ju på hur noga man är. Nu är hon 8 år och ställs inte ut längre så vi nöjer oss med att hon är hyfsat tovfri och kammar igenom några ggr/månad och tar tovor när dom hittas. När hon var yngre var jag nogrannare:angel:.
Rasen fäller ju inte nämnvärt så man kan byta lite dammsugningstid mot pälsvård:D.

P3160033.jpg
 
Sv: Vilken hundras tror ni passar mig?? :D

Jaa... Någon av herdehundarna kanske?

Maremma?
Kuvasz?

Eller en fd. brukshundsras - Bouvier? Hovawart?

En ren bruksavad hund tror jag inte är rätt... Visst det blir ljusare nu! Men nästa år när det är mörk när man åker och mörkt när man kommer hem?!

Det finns ju vissa rottis uppfödare som avlar mer mot "sällskap" än arbete/tävling... Vet iof hur bra dessa hundar är! Men om föräldrar och föräldrarnas syskon och eventuella tidigare valpar är Mh och/eller Mt testade så kan man ju i alla fall utläsa hur pass "reaktiva" de är...

/Swat
 
Sv: Vilken hundras tror ni passar mig?? :D

Jaa... Någon av herdehundarna kanske?

Maremma?
Kuvasz?

Eller en fd. brukshundsras - Bouvier? Hovawart?

Har kollat lite och läst en hel del om Kuvasz och Hovawart verkar som 2 bra alternativ.

En ren bruksavad hund tror jag inte är rätt... Visst det blir ljusare nu! Men nästa år när det är mörk när man åker och mörkt när man kommer hem?!

Då kommer jag ju ha en äldre hund med som man kan lite lite mera på än en ung hund eller hur ;)

Det finns ju vissa rottis uppfödare som avlar mer mot "sällskap" än arbete/tävling... Vet iof hur bra dessa hundar är! Men om föräldrar och föräldrarnas syskon och eventuella tidigare valpar är Mh och/eller Mt testade så kan man ju i alla fall utläsa hur pass "reaktiva" de är...

/Swat

Tyvärr så är inte rotis ett alternativ.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp