Bukefalos 28 år!

Vilken hundras...

M

millansnillan

Passar för mina krav? Vi ska skaffa en hund nu om vi köper ett bra hus med stor trädgård :love: Tidigare har vi haft en Cockersspaniel och en schäferkorsning så vi har hundvana.
Det är jag som ska göra hunden rumsren och allmänt träna upp dne och ta hand om den. Jag ska också ta med mig dne när jag flyttar hemifrån. Just nu har vi en del diskussioner i familjen om vilken hundras.
Mamma och pappa vill ha en liten hund. Mamma en pudel, Chiuaua eller en Shitzu. Pappa en Shitzu eller en terrier. Brorsan (visserligen räknas hans åsikt inte eftersom han ändå snart ska flytta och det kommer bli min hund men ändå) vill ha en Cocker Spaniel igen. Jag vill ha en Golden Retriever.

* Inte fälla (Visst alla hundraser fäller ju men det ska inte vara övermycket så man badar i hår, det hjälper också om man kan minska fällningen genom att klippa/borsta hunden)
* Den ska inte vara megastor
* Tycka om att gå på långa promenader och vara aktiv
* Ingen ras som är känd för att vara skällig/naffsig

För mamma är det viktigast att den inte fäller eftersom hon städar, jag har erbjudit mig att städa huset ibland och såklart plockar jag upp efter de olyckor som antagligen kommer att hända innan hunden är rumsren.
Pappa vägrar ha en hund som är skällig.




Anledningen till att jag vill ha hund: Jag vill ha en hund att gå ut att gå med, jogga med, och vara allmänt aktiv med. Jag älskar att vara ute och gå även om det är -25 eller om det ösregnar, speciellt då :p . Vill också att hunden ska kunna ligga i soffan och bli ompysslad, ju mer att pyssla om desto bättre :) .


Anledningen till att resten av familjen vill ha hund: Ha en kompis att se på TV tillsammans med och skämma bort :p Därför vill de inte ha en stor hund för det är inte "mysigt" nog :crazy:


Jag blir jätteglad om ni ger mig "Skaffa valp" hemsidor, sidor med småfakta om många olika raser, sidor om fakta med hundraser ni tror skulle passa m.m.
 
Sv: Vilken hundras...

Juste jag glömde, mamma och pappa vill ha en lugn hund som inte biter på saker eftersom våran schäferkorsning var hopplös med det när hon var valp (Hon åt faktiskt upp hörnen :eek:. Tips på hur man undviker sånt även om såklart en eller två saker kommer att bli upptuggade under valpperioden?


Och sen så: Hane eller tik? Resten av familjen kvittar det för. Jag hade mest tänkt en hane just för att slippa löpningen och det.
 
Sv: Vilken hundras...

Uppdatering igen: Enligt pappa kan han tänka sig hundar som väger upp till 20 kg. Så fram med aktiva hundraser upp till 20 kg!
 
Sv: Vilken hundras...

Den verkar riktigt bra för kraven vi har men jag tycker den rasen är så ful :o
 
Sv: Vilken hundras...

Vad jag förstår så är ni ingen jägar familj och det ni söker är en sällskapshund, då tycker jag varken cocker eller golden passar, dom kräver mer motion.

Pinscher? ( livliga små krabater , dvärg och mellan storlek )

Cavalier King Charles ?

Pudel ?
 
Sv: Vilken hundras...

millansnillan skrev:
Juste jag glömde, mamma och pappa vill ha en lugn hund som inte biter på saker eftersom våran schäferkorsning var hopplös med det när hon var valp (Hon åt faktiskt upp hörnen :eek:. Tips på hur man undviker sånt även om såklart en eller två saker kommer att bli upptuggade under valpperioden?


Och sen så: Hane eller tik? Resten av familjen kvittar det för. Jag hade mest tänkt en hane just för att slippa löpningen och det.
Valpar brukar ha en gnagarperiod då de byter tänder!
Ett tips kan vara att smeta tabasko eller äppelcidervinäger (använde sistnämda) på saker och ting så det smakar pyton :D ....Och minimera genom att ta bort skor, skohyllor och annat flyttbart.
Ge mycket märgben och andra tillåtna saker att tugga på.

Hane eller tik brukar vara en smaksak, men på vissa raser skiljer ju storleken en del....Med en hane slipper du löpningen, om du inte får en hane som jagar efter löptikar året om ;) ....

Apropå fällande så är jag ganska säker på att en golden fäller mycket, men man kanske kan minimera genom regelbunden borstning den tiden.

Skulle rekommendera en lagotto romagnolo, men den kräver tex. agility eller annan aktivering (det står i böcker osv att den är nöjd bara den får vara med familjen på alla aktiviteter, men min tös kräver mer än så :angel: ). Titta in på Svenska Lagotto Romagnolo Klubben .
 
Sv: Vilken hundras...

Ingen pudel, alla i familjen utom mamma hatar pudlar :p.
Vi är ingen jägarfamilj nej men jag vill ha hunden till att få motion. Gå långa promenader och kanske träna agility m.m.


Hemlig: Tack för tipsen!
 
Sv: Vilken hundras...

Men långa promenader och lite agility räcker inte för att tillgodose en golden eller cocker..

Cavalier då?
 
Sv: Vilken hundras...

Skulle vara ett alternativ.
Funderade lite på Svensk/Dansk gårdshund eller Jack Russel (eftersom den är perfekt storlek, fäller inte så mycket och verkar vara trevlig att ha att göra med) Men jag har fått för mig att de behöver riktigt mycket motion eftersom det är jakthundar, stämmer det?
 
Sv: Vilken hundras...

Martha här på forumet har en D/S gårdhund bästa är nog att fråga henne :) han är förövrigt gudomligt söt den rackaren ( hon lägger ut massa hemska bilder ;) )
 
Sv: Vilken hundras...

millansnillan skrev:
Skulle vara ett alternativ.
Funderade lite på Svensk/Dansk gårdshund eller Jack Russel (eftersom den är perfekt storlek, fäller inte så mycket och verkar vara trevlig att ha att göra med) Men jag har fått för mig att de behöver riktigt mycket motion eftersom det är jakthundar, stämmer det?

Om ni inte vill ha någon hund som skäller/bjäbbar så mycket så skulle jag undvika JR. Har träffat på många som trots mängder med sysselsättning skäller så man blir tokig. Det finns säkert många undantag men kanske fel att chansa?!

/Timsetim
 
Sv: Vilken hundras...

Jag har en Jack Russel som är 9 månader nu. Dom är riktigt trevliga hundra, smarta, lyhörda och arbetsvilliga. Men dom kan lika väl bli skälliga rabiata "monster" om dom inte får utlopp för all energi eller får använda huvudet.
Min kille skulle gå i taket om han bara fick gå ut på promenader utan hjärngympa!
 
Sv: Vilken hundras...

Dvärgschnauzer?

Min familj har ju skaffat en, en liten Izor som just nu ligger i mitt knä när jag skriver detta! :love:
Han är nu nästan 10 veckor (på onsdag), kommer för det mesta när vi ropar hans namn och vi har så smått börjat lära honom diverse nödvändigheter (ha på sig kliigt halsband, sitt, gå in i och ligga i transportburen t.ex.).
Izor är redan nu rätt bra på att säga till när han behöver gå ut, om nu inte lill-matte (dvs jag) sitter framför datorn förstås. Vi har haft Izor sedan den 2:a och han har kissat inne 4 gånger och bajsat 2, vilket jag anser är välidigt bra för en så liten valp som han är.
Ute i vår inhängnade trädgård är det oftast full rulle och jag tror att han har koll på var vi är (åtminstone kommer han så fort vi ropar ;) ).

Izors uppfödare tror att han kommer bli 35 cm hög och ca 9 kilo tung (fast det beror väl på hur mycket mat vi ger honom :angel: ). Precis lagom med andra ord. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken hundras...

Glömde...

Izor har dock en ovana (om det nu är det?) redan nu och det är att han hugger tag i våra byxben och morrar medan han drar, men det jobbar vi på för att få bort.
Annars så biter han mest på sina leksaker, än så länge har han låtit bli möblerna och alla skor.
Men han tyvärr väääldigt intresserad av att försöka bita humlor...

Inga hår, men så är ju dvärgschnauzern en trimningsras.

Skällt har Izor bara gjort en 5-10 gånger hittills.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 539
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 271
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 101
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 788
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp