Bukefalos 28 år!

vilken kategori till barnen ska man välja

stallhh

Trådstartare
Hur gamla, samt långa är era barn och vad har de för kategori på sin ponny?
När jag var lite sa man att man skulle vara 10 cm längre än ponnyn var hög....stämmer det än idag,el ?
 
Sv: vilken kategori till barnen ska man välja

Det ar val en tumregel att ryttaren ska vara max tio cm langre an hasten for att ekipaget inte ska se oproportionerligt ut. Men i verkligheten betyder det att man skulle behova byta hast hela tiden (om man hela tiden ska se jatteproportionerlig ut alltsa). Det beror val lite pa hur mycket pengar man har ocksa, och hur stort tavlingsintresset ar. ska man bara skogsmulla kvittar det ju.
 
Sv: vilken kategori till barnen ska man välja

alla mina barn rider fortfarande shettis... :love:
äldsta dottern snart 10, ca 140 lång - här är senaste fotot på henne till häst, ponnyn är 101 cm.
(hon rider normalt en lite större shettis (med lite mer hals framför sig) och jag räknar med att hon ska kunna ha den åtminstone ett år till...)
DSC02450.jpg


Här är den minsta... :love:
DSC02447a.jpg
 
Sv: vilken kategori till barnen ska man välja

dotter på 5 1/2, ca 116 lång, rider på mini 86 cm.... men behöver kanske byta upp sig lite till nästa år.... förslag på nättare,mindre ponnyras som kan passa? antar att jag också funderar lite på hur hög nästa pony ska vara, ska man köpa en som är strax över metern?eller en som närmar sig 110? el runt 120? man vill ju att dottern ska kunna rida den i några år utan att behöva byta?
 
Sv: vilken kategori till barnen ska man välja

Jag hade satsat på en 120cm hög isåfall. MAn blir ju så fäst vid dom och vill ju inte behöva byta ponny hela tiden.

Beror ju lite på om hon rider själv eller om du leder också. Leder du så gör det ju inget att ponnyn inte är lite stor första tiden, annars är det ju viktigt att ponnyn inte blir för stor och stark.
 
Sv: vilken kategori till barnen ska man välja

jo hon rider minin själv,och hoppar.... kanske satsa på en som är nånstans mellan 114-118 .... ngn som tycker att en ras är lämpligare än en annan? och som är i den storleken?
 
Sv: vilken kategori till barnen ska man välja

Alltsa om hon ar intresserad av att tavla hade jag sett till att hon fick en b-ponny i alla fall. Den kan hon ha i ett par ar och komma nanvart. Det hade inte bekommit mej att ponnyn ar stor ett tag, sa lange hon klarar av den.

Ras beror helt pa vad du vill att den ska kunna gora. Men utbildning ar nog viktigare an utseende. Leta upp ett par ponnysar som passar i storlek och utbildning och valj den som ni tycker bast om.
 
Sv: vilken kategori till barnen ska man välja

Jag tror det är svårt att rekomenadera en specifik ras till så små barn. Man får leta efter en bra individ.
 
Sv: vilken kategori till barnen ska man välja

Jag har ingen direkt erfarenhet men jag skulle nog tänkt på samma sätt som mina föräldrar tänkte med cykel...
Jag fick en ordenlig cykel när jag började trean och den hade jag fortfarande haft kvar om jag inte hade ärvt en fräschare. Vid inköp var den allså precis så stor så jag kunde cykla på den.
Sen beror ju mycket på vad man själv har för intresse och möjligheter. Har man eget stall där en shettis hit eller dit inte spelar så stor roll. Ett väldigt litet barn klara sig väl egentligen ganska bra med att klappa och åka på mammas häst.
Gällande "stor och stark" som någon skrev så tycker jag personlighet på ponny är mer relevant om man är orolig för kontrollen på hästen. Hästar i alla storlekar drar ju iväg med ett litet barn om den skulle få lust.

En bekants dotter har ridit jättelänge och haft hästar på gården men det var först vid 7-8 års ålder som hon började rida på ponnysarna (en A och en C) på gården på eget initiativ.
 
Sv: vilken kategori till barnen ska man välja

Det finns flera fyraaringar har pa forumet som med stor gladje styr, stoppar och travar sjalv pa sina sma ponnys. Det ar jattesvart for sma barn att trava sjalva pa en stor hast, rorelserna ar helt enkelt for stora. Jag vet inte vad du menar med ett litet barn, men ts dotter ar ju 5 1/2. (var ridskolechefs dotter galopperar och hoppar pa sin ponny. Hon ar 6)
 
Sv: vilken kategori till barnen ska man välja

Mina barn fyller 4 i januari, de ar just nu 98 resp 93 cm langa. De har en nastan maxad Welsh A som de ridit sedan i februari (strax efter de fyllde 3 alltsa). Bada barnen kan starta, svanga och stanna ponnyn samt rida latt i trav. De har provat en liten minishettis nagra ganger ocksa men den ar betydligt svarare att sitta pa for benen gar som trumpinnar, plus att den ar ratt hetsig av sig - temperamentet har stor betydelse som sagt, var ponny ar en erfaren barnponny med en angels talamod :)

Jag hade nog satsat pa en b-ponny om jag var du, en okomplicerad och erfaren sadan.
 
Senast ändrad:
Sv: vilken kategori till barnen ska man välja

Det var jag som skrev "stor och stark", men jag skrev också att man får leta efter en bra individ!
Självklart förstår jag att alla hästar mer eller mindre kan slå omkull både barn och vuxna om de så vill och att en ponny som är lugn, lyhörd, känslig utan att vara för känslig, är pigg utan att vara för het, orädd (jag kan hålla på i en evighet) är en riktig guldklimp.
Men jag tror att sätter man upp ett barn som är alldeles för litet på en häst även om den är en riktig klippa kan det bli tokigt. Det finns guldklimpar som också känner efter några turer att kotten "där uppe" inte så mycket att säga till om och då börjar ta över mer och mer.
 
Sv: vilken kategori till barnen ska man välja

Tycker du har fått mycket bra svar, och man kan ju välja olika beroende på hur man resonerar själv oxå. Den där 10 cm regeln tycker jag inte man ska fästa för mycket vikt vid, det beror ju jätte, jättemycket på hur hästen är byggd. Jag är 174 cm lång och red som vuxen regelbundet min gamla maxade D- ponny av modell rejäl utan att det såg oproportionerligt ut, men det kan säkert finnas riktigt nätta hästar på 160 som jag skulle se i största laget ut på.

Själva har vi en gammal B- ponny på 120 här hemma. Sonen är snart tre och ännu för liten för att kunna göra annat än "åka häst", vilket han glatt gör någon gång i veckan eller så, men jag tror att han kommer att kunna rida henne och styra, trava mm när han är 4-5 om intresse finns. Hon är f d kollega till mig, och alltså en pensionerad ridskoleponny som är supersnäll och som jag har jobbat tillsammans med i många år. Jag visste m a o exakt vad jag fick med mig hem när hon fick flytta hit och bli pensionär. Hon hade gärna fått vara 1-2 dm mindre (alltså 1m-110), men nu valde vi henne för att vi visste att det är en toppenindivid, som jag dessutom redan hade en relation till.

En kompis till mig köpte oxå ponny åt sin dotter som är 2½. De valde att köpa en minishettis på knappt 80 cm, och det är ju ett väldigt behändigt format och perfekt att nå att borsta mm. Dock växer hon ju ur den innan hon kan rida ordentligt, men de är väldigt söta tillsammans, och ponnyn verkar mycket trevlig, lugn och väluppfostrad. Barnen fick rida tillsammans i dag ( deras häst bor egentligen inte här, men de tog med den), och vår B- ponny, som annars känns pytteliten, såg j ut som sen jätte bredvid den lilla :).

Hur eller hur: Köp en trevlig, stabil ponny, gärna som du eller någon du känner känner till sedan innan, och se till att den inte är på tok för stor så att barnen inte kan rida den, men ändå inte så liten att de växer ur den på mindre än kanske tre år.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
8 427
Senast: Soapbubble
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 579
Senast: Juli0a
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
926
Senast: Queen
·
  • Artikel
Dagbok Jag kan inte vara glad just nu. Häggen blommar, barnen leker. De blåser maskrosfrön, äter jordgubbar, badar. Jag stryker fingrarna genom...
Svar
5
· Visningar
574

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp