Bukefalos 28 år!

Vilken klänningsmodell under barockperioden?

Sv: Vilken klänningsmodell under barockperioden?

Coolt! :) Det blir säkert snyggt det med!
Ja vem vet? Jag kanske ska chocka min omgivning med att sy nåt själv, fast jag lär väl sy fast mig själv i tyget och då kan jag ju inte hänga på Buke. *S*
/Sassa_S

*skrattar*
Det tror jag inte..

Skaffa ett bra mönster (Butterick har flera) och prova. Det ör verkligen jättekul!
 
Sv: Vilken klänningsmodell under barockperioden?

KL

Ingen som kan skissa upp ett snabbt mönster på en kjol som är omlott fram och ligger runt hästen bak? Behöver inte vara så noga, bara så man får lite riktlinjer... mått etc kan jag nog räkna ut själv.. behöver inte vara tidsenligt heller, vill bara ha en snygg kjol..x) Har en svart blus som går omlott, tänkte sy en ridkjol till den:P
 
Sv: Vilken klänningsmodell under barockperioden?

Har ett mönster på en delad kjol, men du kanske bara vill ha en omlott..?
 
Sv: Vilken klänningsmodell under barockperioden?

Tja..vad är skillnaden? Har nog lite fantasi, det är mer hur tusan jag ska få ''en 6m cirkel med ett hål i mitten'' av ett tyg som är 150cm brett..x) Alltså; hur får jag den vid? :)
 
Sv: Vilken klänningsmodell under barockperioden?

Ja antingen kan du ju sy en kjol i två stycken, som hänger ner över varje ben när du rider, eller en delad ridkjol, typ "byxkjol", som iaf jag tycker sitter mkt bättre när man rider. Fladdrar liksom mindre än den andra modellen, men det är väl en smaksak.

Det blir nog inga problem att få kjolen vid om du använder kilar. Det mönster jag har ser ut som en helt vanlig vid kjol när man står upp, och till häst är den också jättesnygg.

Buttericks har mönstret!
 
Sv: Vilken klänningsmodell under barockperioden?

jaha..näe..tänkte på en som går över hästrumpan sådär fint:P men är delad/omlott fram..
ja, vilken bra ide med kilar.. tack :D
(jätteduktig på att sy, spec. som symaskinen har glömt hur man syr raksöm, det här blir säkert sk**abra! :D XD)
 
Sv: Vilken klänningsmodell under barockperioden?

*skrattar*
Okay, jag förstår..

Blir säkert kanon! En liten fråga bara.. vad ska du ha den till?
Alltså, bara en kul grej eller rider du några uppvisningar eller ngt?
 
Sv: Vilken klänningsmodell under barockperioden?

Nä, bara som kul grej:P Kanska ta lite foton och se snygg ut för icke historiekunniga kompisar..:P
Och så ha något att syssla med medans jag väntar på att skaffa häst, få jobb etc.. x)
 
Sv: Vilken klänningsmodell under barockperioden?

Jag har precis sytt en ridkjol. Den var jätteenkel att göra, om du inte fattar min lite konstiga beskrivning så fråga:

7 meter tyg (1.45 bredd) delades upp i fem delar på vardera tygbredden (alltså 145) gånger den längd du vill ha på kjolen (alltså från midjan och ner till golvet, kanske plus lite till).
Den delen som skulle bli mitt bak gjorde jag lite längre så jag kunde få ett litet släp, kanske 15cm.

Sy ihop alla 5 delarna så du får ett tygstycke som är 5 gånger 1.45 brett och din valda kjollängd långt.

Sen veckade jag bara ihop överdelen, som ska vara i midjan. Vecken måste vara överlappande, varje 1.45-del ska bli så där 20 cm istället i veckat tillstånd. Man får vecka en del och testa, och vecka om om det inte verkar funka.

Sen är det bara att sy ihop vecken och sätta på en linning och voala, du har en fullt funktionsduglig ridkjol som funkar i de flesta ridsammanhang om man inte vill vara väldigt historiskt korrekt. Man kan kombinera med lämplig överdel bara för att få rätt tidsanda.

Det tog kanske 4 timmar.

Nu har jag bara kvar att sätta i foder och sy fast hyskor och hakar för knäppningen.
Kjolen blir alltså omlottmodell, som man kan öppna helt och knäppa i olika tjocklekar beroende på midjemåttet på den som rider. Bak ligger den över ryggen/rumpan på hästen och fram är den öppen, men så mkt omlott att det inte märks.

Kan lägga ut en bild när jag har tid!
 
Sv: Vilken klänningsmodell under barockperioden?

Nä, bara som kul grej:P Kanska ta lite foton och se snygg ut för icke historiekunniga kompisar..:P
Och så ha något att syssla med medans jag väntar på att skaffa häst, få jobb etc.. x)


Okay, var bor du då? Vad söker du för jobb?
 
Sv: Vilken klänningsmodell under barockperioden?

Oh! 7 meter? hmm..var hitta 7meter uberbilligt svart tyg? ikea skulle ha vit bomul..kan ju kolla och färga..x) *äger 500kr + noll utsikt att få mer*
Lägg ut bild! :D Låter snyggt! ^__^

Bor i skåne, nära bjuv/helsingborg...söker alla jobb..(som inte har krav på körkort..håller fortfarande på att ta det) :P
 
Sv: Vilken klänningsmodell under barockperioden?

Har ett mönster på en delad kjol, men du kanske bara vill ha en omlott..?

En delad kjol, är det en sån som hänger utmed benen så att säga?
Isåfall vill jag gärna ha mönster till en sån!

Jag tror min häst skull bli vansinnig av att ha tyg på rumpen så jag vill helst ha en sån där byx-kjols liknande grej, eller delad eller vad det nu heter.. :love:
 
Sv: Vilken klänningsmodell under barockperioden?

Det är ett sånt jag har!

Butterick har ett sånt mönster, kostar ca 80-90 kr.
 
Sv: Vilken klänningsmodell under barockperioden?

KL

Är det någon som har modell på en äldre klänning som är till för ridning.
Jag tänker medeltid...
 
Sv: Vilken klänningsmodell under barockperioden?

Såhär gör jag mina enklaste ridkjolar. Brukar räcka med 4 - 5 meter tyg.

http://web.telia.com/~u09601312/skiss.tif[/IMG]

Är du inte van så skaffa ett mönster av en "klockad" kjol och gör den vidare och ev längre.

Observera att detta bara blir snyggt om tyget inte har mönstring som avgör upp och ned, eller höger och vänster. Är tyget mönstrat får man lägga ut mönsterdelarna annorlunda.

Till linning så klipper du en längd som din midja plus 20 cm (till omlotten fram) och ca 10 cm brett. Vik dubbelt.

Allra lättast är att lägga flera veck mitt bak tills "cirkeldelarnas" överkant stämmer med linningens längd. Detta blir också väldigt snyggt då den mesta vidden behövs bak där kjolen ju kommer att ligga över hästens bak. (Lägger du stora veck så blir det ganska platt. Vill du ha mer fluff lägger du små veck eller rynkar.)

Lättast knäpper du kjolen med grova knappar och knapphål. De ska tåla en del påfrestning.

För att göra kjolen delad bak så minska vidden. Det räcker med 2 - 3 meter tyg. Gör bara två "cirkeldelar" (bara framdel och bakdel) och sy som ovan med omlott fram och bak.

Sen kan man göra de mer komplicerade om man känner att det är kul.
 
Sv: Vilken klänningsmodell under barockperioden?

Tack! :D *vet inte om det var riktat till mig men det lät bra* ;)
 

Liknande trådar

M
Western :) Då har vi så gjort det Leksak & jag! Överlevt uppvisningen på Scandinavium! ;) Kändes lite löjligt, men jag var betydligt mer nervös...
Svar
6
· Visningar
1 224
Senast: Horsespirit
·
G
Avel Är det något jag känner starkt för så är det denna lilla ponny. Förstår inte varför det inte är mer uppmärksammat, med tanke på att det...
Svar
17
· Visningar
2 340
Senast: crazy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp