Bukefalos 28 år!

Vilken klänningsmodell under barockperioden?

Sv: Vilken klänningsmodell under barockperioden?

Ursäkta att jag klämmer mig emellan. såg att du ska sy en cape. Jag vill också sy en men jag har inte hittat någon bra och enkel beskrivning. Har du det? Var i så fall?
 
Sv: Vilken klänningsmodell under barockperioden?

Jag köpte ett mönster i syaffären & sydde efter det, min har huva & det fanns även en variant utan huca. sVårt att förklara då jag använt ett färdigt mönster. Ska leta upp det & titta.
 
Sv: Vilken klänningsmodell under barockperioden?

Haha.. du kan få göra en åt mig, jag behöver inga gardiner! :D
 
Sv: Vilken klänningsmodell under barockperioden?

Ursäkta att jag klämmer mig emellan. såg att du ska sy en cape. Jag vill också sy en men jag har inte hittat någon bra och enkel beskrivning. Har du det? Var i så fall?

Butterick har ett jättebra mönster på en cape som är väldigt enkel att sy. Vilken sy/tygbytik som helst kan ta hen det åt dig, kostar ca 70 kr..
 
Sv: Vilken klänningsmodell under barockperioden?

*kl*


Finns det någon modell av klänning som har långa ärmar och inte så mycket volangaktigt? (inget fel med det men jag gilalr lite mer rent)
 
Sv: Vilken klänningsmodell under barockperioden?

*kl*


Finns det någon modell av klänning som har långa ärmar och inte så mycket volangaktigt? (inget fel med det men jag gilalr lite mer rent)

Menar du typ klockärmar då eller?
Har ett superbra mönster med sådana..
 
Sv: Vilken klänningsmodell under barockperioden?

Visar gärna ett exempel på bild.

Jag är lite osäker på alla termer.
 
Sv: Vilken klänningsmodell under barockperioden?

Jag har sytt fyra ridklänningar och enligt min erfarenhet så kan du använda vilket klänningsmönster som helst. Kjolen bör dock vara:

1. Antingen så vid att den ligger över hästens rumpa och att den kan dras upp framför sadeln utan att det stramar. (Typ 8 m fåll.)

2. Lite mindre vid så att den räcker runt rumpan på hästen men sen gör du ett sprund (eller ca 20 cm omlott - snyggast i min smak) mitt fram så att den hänger rakt ner framför knäna. (Typ 6 mfåll.)

3. Sprund (eller ca 20 cm) omlott både fram och bak: ser ut som en byxkjol. (Kan vara rätt smal.)

En annan reflektion är att om man vill ha bästa kontakt med hästen och kanske föredrar att rida i helskodda ridbyxor är det bra att inte ha en byxkjol då man får klänningens tyg mellan sadel och en själv.

Sen får man prova sig fram själv vilket man trivs bäst i.
(Man hade alltid ridbyxor under riddräkten.)

Jag har en exakt kopia på en 1730 tals riddräkt. Men med underkjol (som var obligatoriskt på den tiden) är den inte helt lätt att rida i. (Jag rider i damsadel oftast.)

Capear (hur sjutton stavas detta?) syddes ofta rundskuren: Dvs som en cirkel med hål för halsen. (Enligt Alcegas bok från 1500-t) och med en jättehuva rynkad fast på själva capen. Är man inte bra på mönsterkonstruktion (Och intresserad av exakta historiska kopior) så köp ett vanlig mönster i syaffären.

PS Kjolen är jättesnygg fodrad i en avvikande färg då det inte är ovanligt att den lyfter lite när man rider.

Lycka till med kläderna! Man känner sig så fin när man rider i klänning.
 
Sv: Vilken klänningsmodell under barockperioden?

Flera av de firmor som gor och saljer symonster tex "burda" och liknande har aven monster pa makeradklader och historiska klader.

Aven monster till tex brudklanningar kan funka att anvanda men man far lagga in kilar i kjolen for att fa den tillrackligt vid att rida i.

Sa man kan soka pa firmanamnen och da kommer man ofta till deras onlinekataloger.

Ett annat tips ar att soka lankar till historiska foreningar tex SCA eller Nordrike. Pa deras hemsidor finns ibland lanksamlingar med bla draktinformation. Dar finns ocksa en hel del monster som ar gratis, bara att kopiera av.

/KT
 
Sv: Vilken klänningsmodell under barockperioden?

Jag har sytt upp den till höger med klockärmar. Blev jättebra!

bk3552b.jpg
 
Sv: Vilken klänningsmodell under barockperioden?

Den var fin!

Kan man köpa mönstret på buttericks?
 
Sv: Vilken klänningsmodell under barockperioden?

Den var fin!

Kan man köpa mönstret på buttericks?

Nej, det är alltså inte butikskedjan Buttericks, utan ett amerikanska företag som tillverkar mönster (inte så lätt att hålla reda på).

Men vilken tygbutik som helst borde kunna hjälpa dig att beställa hem det, i annat fall så hör av dig igen så kan jag ta hem det åt dig.

Det är iofs på engelska, men väldigt lätt att förstå och en svensk guide följer med.
 
Sv: Vilken klänningsmodell under barockperioden?

Nej, det är alltså inte butikskedjan Buttericks, utan ett amerikanska företag som tillverkar mönster (inte så lätt att hålla reda på).

Men vilken tygbutik som helst borde kunna hjälpa dig att beställa hem det, i annat fall så hör av dig igen så kan jag ta hem det åt dig.

Det är iofs på engelska, men väldigt lätt att förstå och en svensk guide följer med.

Ah jag förstår.

Tack så jättemycket.

Vet du ca pris?
 
Sv: Vilken klänningsmodell under barockperioden?

Ja, det är ju inget överpris.. :D

Däremot drog det iväg rejält för mig när jag sydde upp min,

8057498.jpg


La ut totalt drygt 4000 kr innan det var klart, med tyg, band och allt det andra. Tror att det gick åt typ 9 meter tyg totalt, så det beror mycket på vilket tyg man väljer.
 
Sv: Vilken klänningsmodell under barockperioden?

Men åhhh!
Verkligen hur snyggt som helst. Och färgen klär dig verkligen. :)
*kl*
Till alla andra som har visat bilder på sina klänningar i tråden vill jag bara buga av vördnad. För en med tummen fastsydd på insidan av handen förefaller era sömnadskonster nästan overkliga. :D
Tack för titten och jag kommer att fortsätta följa den här tråden med glädje!
/Sassa_S

Ja, det är ju inget överpris.. :D

Däremot drog det iväg rejält för mig när jag sydde upp min,

8057498.jpg


La ut totalt drygt 4000 kr innan det var klart, med tyg, band och allt det andra. Tror att det gick åt typ 9 meter tyg totalt, så det beror mycket på vilket tyg man väljer.
 
Sv: Vilken klänningsmodell under barockperioden?

Men åhhh!
Verkligen hur snyggt som helst. Och färgen klär dig verkligen. :)
*kl*
Till alla andra som har visat bilder på sina klänningar i tråden vill jag bara buga av vördnad. För en med tummen fastsydd på insidan av handen förefaller era sömnadskonster nästan overkliga. :D
Tack för titten och jag kommer att fortsätta följa den här tråden med glädje!
/Sassa_S

Tack så jättemycket! :)

Håller på med en berstensfärgad nu, blir iaf lite billigare.. *ler*
Men försök göra en du med! Med ett bra mönster är det inte alls särskilt svårt..
 
Sv: Vilken klänningsmodell under barockperioden?

Coolt! :) Det blir säkert snyggt det med!
Ja vem vet? Jag kanske ska chocka min omgivning med att sy nåt själv, fast jag lär väl sy fast mig själv i tyget och då kan jag ju inte hänga på Buke. *S*
/Sassa_S

Tack så jättemycket! :)

Håller på med en berstensfärgad nu, blir iaf lite billigare.. *ler*
Men försök göra en du med! Med ett bra mönster är det inte alls särskilt svårt..
 

Liknande trådar

M
Western :) Då har vi så gjort det Leksak & jag! Överlevt uppvisningen på Scandinavium! ;) Kändes lite löjligt, men jag var betydligt mer nervös...
Svar
6
· Visningar
1 224
Senast: Horsespirit
·
G
Avel Är det något jag känner starkt för så är det denna lilla ponny. Förstår inte varför det inte är mer uppmärksammat, med tanke på att det...
Svar
17
· Visningar
2 340
Senast: crazy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp