Vilken olja är bäst att ge?

Det beror väl på vilken sorts kraftfoder eller? Tror att det kvittar vilket olja man ger, jag har gett rapsolja och det var inga problem. Olivolja brukar väl inte vara så gott så det kan man undvika men annars kvittar det. Jag tar det billigaste!
 
Var har du fått det ifrån? Och är det då själva fettmängden som motsvarar då eller? För energimässigt är det INTE i närheten. Jag har hört det förrut, men var kommer det ifrån, och vet ni vad ni säger?

1 dl olja ger ca 3,5 MJ, 1 kg havre är ca 10 MJ.
 
Men eftersom oljorna innehåller olika fettsorter, och för människor har man väl hittills ansett att fleromättade fettsyror är de mest hälossamma, vad är nyttigast för hästen?

Kan de bryta ner alla sorter, för mig är olja onaturlig hästmat, nämligen....
 
Jag ger Rapsolja och tycker det funkar bra. Det är billigt dessutom, brukar köpa 2l i taget på våran lilla lokala butik på landet och där kostar det inte mer än 23 kr. Det är nog ännu billigare om man handlar på matvaruhus.
 
Ja det är ju betydligt billigare än groddolja i alla fall!
 
Ger man groddolja är det dessutom läge att hålla koll på hur mycket e-vitaminer man råkar pula i hästen...
 
Har en häst hemma som jag ger ca 1 dl olja 2 gånger om dagen. Jag ger rapsolja, eftersom jag måste ge henne ganska mycket och rapsoljan är billigast. Hon har inga problem.
 
Det beror väl lite på vad du är ute efter..

1DL Majs olja/dag ger jag till min häst.
Och jag ger den bara för att hon ska få fin,tät och blank päls speciellt på vintern.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vi har bestämt att ge fodertillskott till vår häst som är lite väl upprymd ibland. Det står mellan magnesium eller munkpeppar, men...
Svar
2
· Visningar
787
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Kort sagt har vi katastrofvärden på hösilaget, smrp på 29… 🤦🏻‍♀️ Vad ger man en liten welshponny för proteintillskott utan att det blir...
Svar
14
· Visningar
886
Senast: Amk
·
Hundhälsa 3 år gammal bruksschäfer, hane. Äter idag 1 kg VOM Taste per dag + olja och gotte. Behöver gå upp mer i vikt. VOM kostar mig idag ca...
2
Svar
32
· Visningar
2 001
Senast: Red_Chili
·
Hemmet Jag funderar på att ge upp tanken på att släpa in gran i år. Kanske skulle saker och ting vara lite smidigare om vi bara har en gran på...
Svar
16
· Visningar
758
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp