Bukefalos 28 år!

Vilken ras är bäst lämpad?

Skuggfaxe12

Trådstartare
Tycker de lipizzanska hästar liksom P.R.E är fantastiskt vackra hästar och verkar tillsynes ha väldigt enkelt för samling. Medan många varmblod(halvblod, fullblod, han m.m) är mer långlinjerade än de kompakta andalusierna m fl.
Så kanske inte är fallet?
Om de nu har enklare för samling och bibehållandet av en korrekt form, varför är det så att de flesta toppryttarna i absoluta världsklassen ändå väljer varmbloden?
Toppryttaren Beatriz Ferrer-Salat från Spanien hade ju kommit i kontakt med P.R.E men ändå valt bort dessa med kommentaren:
"Det är fina hästar men de ger inte mig rätt känsla och varje ryttare måste ju se vad som passar honom eller henne" (citerat ur Ridsport nr 1 2005)
Är det verkligen så att det inte finns några toppryttare som går ihop med P.R.E? Eller har man i aveln av P.R.E missat den stora och viktiga egenskapen ridbarhet, som faktiskt halvbloden beröms för titt som tätt? :confused:
Eller är varmbloden bättre helt enkelt?
 
Sv: Vilken ras är bäst lämpad?

Förstår inte frågan?
Spanien hade ju PRE i sitt lag och kom bra i resultatet.
 
Sv: Vilken ras är bäst lämpad?

ElCid skrev:
Förstår inte frågan?
Spanien hade ju PRE i sitt lag och kom bra i resultatet.

Ursäkta om frågan var otydlig. Men det var precis det su skrev som jag undrade. Om dessa raserna används av toppryttare. Så spanska laget hade PRE hästar! Intressant. Finns det fler exempel? :)
 
Sv: Vilken ras är bäst lämpad?

Finns nog inget svar på frågan "vilken ras är bäst lämpad".

Din fråga utgår från att det finns ett absolut svar på frågan om vad som är samling och dressyr, men vi har alla olika uppfattningar om det, lite som religion, var och en blir salig på sitt. Hästraserna är avlade utifrån de olika idealen.

Så gör bara din egen tolkning, men vad du gör, fortsätt att ha öppet sinne.
:)
 
Sv: Vilken ras är bäst lämpad?

knasan skrev:
Finns nog inget svar på frågan "vilken ras är bäst lämpad".

Din fråga utgår från att det finns ett absolut svar på frågan om vad som är samling och dressyr, men vi har alla olika uppfattningar om det, lite som religion, var och en blir salig på sitt. Hästraserna är avlade utifrån de olika idealen.

Så gör bara din egen tolkning, men vad du gör, fortsätt att ha öppet sinne.
:)

Det är alldeles sant! Men jag tänkte att det kunde kanske bli en rolig diskussion av det hela. För- och nackdelar. Tankar och ideér. Själv är det bara "tankelekar" då valet av ras är själv klart för mig. Fjordhästen så klart. :D Men inte var det för att det är den ultimata dressyrhästen. Utan för där hjärtat finns, där finns passionen. :)
 
Sv: Vilken ras är bäst lämpad?

Min gissning till varför dressyrryttarna väljer vanliga halvbloden. De får högre poäng, dressyrsporten är anpassad till dem, domarna är ovana vid P.R.E som är annorlunda.

De flesta anser väl att P.R.E och lusitano och likande raser är de som har lättast för samling, men jag hittade en annan uppfattning i boken Hästhälsa med Helhetssyn: "Sedan har vi den andra varianten med hästar som står väldigt mycket in under sig av sig själva, travare och islandshästar är oftast mycket vinklade inåt i sitt bäcken. Dessa har lätt för att samla sig. Det behövs ju också för gångarterna tölt och pass. De kan lära sig piaff på två timmar."
 
Sv: Vilken ras är bäst lämpad?

em76 skrev:
Min gissning till varför dressyrryttarna väljer vanliga halvbloden. De får högre poäng, dressyrsporten är anpassad till dem, domarna är ovana vid P.R.E som är annorlunda.

Det förstår jag verkligen. Har hört detta för och från flera håll. Själv har jag planerat börja tävla dressyr med mitt ena fjordsto nu i år och jag räknar med ett visst motstånd. Men jag blir väldigt glad om det visar sig vara felaktigt.

De flesta anser väl att P.R.E och lusitano och likande raser är de som har lättast för samling, men jag hittade en annan uppfattning i boken Hästhälsa med Helhetssyn: "Sedan har vi den andra varianten med hästar som står väldigt mycket in under sig av sig själva, travare och islandshästar är oftast mycket vinklade inåt i sitt bäcken. Dessa har lätt för att samla sig. Det behövs ju också för gångarterna tölt och pass. De kan lära sig piaff på två timmar."

Intressant! Den boken har jag. Nu fick du mig att damma av den. :D
Men om man nu säger att dessa hästar har lätt för samling naturligt, är det inte då helt ok, t om riktigt bra att rida dressyr på dessa? Frågan är väl dock vad dressyren har för syfte, att vinna tävlingar eller se till den konst dressyr faktiskt är!?
 
Sv: Vilken ras är bäst lämpad?

Eftersom jag har ett svenskt halvblod och en PRE får jag väl försöka mig på ett svar....
Som någon skrev här så har ju spanska laget flera PRE hästar (både Ignacio Rambla och Rafael Soto har tävlat mycket framgångsrikt på superläckra PRE hingstar under ett antal år) men eftersom PRE´n rör sig på ett annat sätt än halvbloden och dessutom i allmänhet (inte alltid!) har svårare för längning så har man väl ansett att halvbloden lämpar sig bättre för dressyrtävling då de i oftast har ett större register. Dock finns det numera många uppfödare i Spanien som satsar på hästar av mera "tävlingsmodell".

PRE är en otroligt rolig och ridbar ras. Lättlärd och lyhörd, och som sagt lätt för samling, men man kan också lätt låta lura sig av deras "halsform" att de går i rätt form när de i stället bara kryper ihop och sänker ryggen. Man ska definitivt inte inbilla sig att man får något gratis bara för man har en PRE :D Men roliga är de :love:
 
Sv: Vilken ras är bäst lämpad?

Vet en ryttare som tävlade en lipizzaner ett tag. Fick alltid kommentaren "Du kunde ju få riktigt bra poäng, varför ska du rida dendär?" Underförstått: Så länge du rider en lipizzaner kommer du att bli nerdömd. Sån är livets gång... :eek:
 
Sv: Vilken ras är bäst lämpad?

Domare som uttalar sig så ska inte vara domare :mad:
Red tjejen bra kunde hon få bra poäng på en Lippizaner också, det behövs inte ett halvblod till det. Å andra sidan kanske just den hästen inte var speciellt bra och ej lämpad till dressyrtävling.
 
Sv: Vilken ras är bäst lämpad?

Jag har en bekant med PRE som en gång fick kommentaren;
-"hästen lyfter för mycket på knäna och ryttaren sitter för stilla".
Hur trött blir man? PRE ska ha höga knälyft... Hästen är dessutom en godkänd avelshingst med riktigt bra gångarter, och anledningen att ryttaren sitter stilla är att hon inte behöver sitta och driva med sitsen :smirk:
Men jag fick en gång höra av en domare att det inte var snyggt med skimmel så han skulle ha lägre poäng.... (och det var ett halvblod!) så sysslar man med bedömningssporter får man väl acceptera att det är så här.
 
Sv: Vilken ras är bäst lämpad?

strega skrev:
Jag har en bekant med PRE som en gång fick kommentaren;
-"hästen lyfter för mycket på knäna och ryttaren sitter för stilla".
Hur trött blir man? PRE ska ha höga knälyft... Hästen är dessutom en godkänd avelshingst med riktigt bra gångarter, och anledningen att ryttaren sitter stilla är att hon inte behöver sitta och driva med sitsen :smirk:
Men jag fick en gång höra av en domare att det inte var snyggt med skimmel så han skulle ha lägre poäng.... (och det var ett halvblod!) så sysslar man med bedömningssporter får man väl acceptera att det är så här.

Det är precis sådant här som gör att man ledsnar ens innan man satt sin fot på dressyrbanan.

Men jag satt och funderade på en sak. I dressyr bedöms ju hästen form, så till vida hur korrekt den är. Men kan det vara så att en korrekt form för en häst ser ut på ett vis och annorlunda på en annan. Borde inte då dessa två få lika bra poäng på formen? Jag tycker det borde vara så, men det är väl inte alls så. Dressyrdomarna vill se en korrekt form, och då ser den ut på ett visst sätt också.
 
Sv: Vilken ras är bäst lämpad?

Eftersom korrekt form kan se lite olika ut beroende på hur hästen är byggd och hur den rör sig kan det, om man inte är van att se den typen av häst, vara svårt att avgöra om det är rätt eller ej.
De flesta svenska dressyrdomare ser i stort sett inget annat än halvblod, så det är väl upp till oss med "ovanliga" raser att ge oss ut och tävla så att domarna vänjer sig ;)
Jag har faktiskt tävlat flera gånger mot en fjording som gick riktigt bra upp till LA, så det är bara att kämpa på! (det är visserligen ett antal år sedan...)
 
Sv: Vilken ras är bäst lämpad?

strega skrev:
De flesta svenska dressyrdomare ser i stort sett inget annat än halvblod, så det är väl upp till oss med "ovanliga" raser att ge oss ut och tävla så att domarna vänjer sig ;)
Jag har faktiskt tävlat flera gånger mot en fjording som gick riktigt bra upp till LA, så det är bara att kämpa på! (det är visserligen ett antal år sedan...)

Det är sant! Kanske ska man därför innan man förväntar sig bra "resultat" vara ute och tävla en del, så att domarna "vänjer sig vid en". Det ska jag gör, kämpa! Man vet ju aldrig innan man testat! :D
 
Sv: Vilken ras är bäst lämpad?

sysslar man med bedömningssporter får man väl acceptera att det är så här
Det ska man inte alls acceptera. Bedömningen ska vara objektiv och inte grundad på hästens färg eller ras. Grunderna för träningen är ju likadana för alla hästar, och domarna ska bedöma hästens träning och hur den framförs på tävlingsbanan, inget annat.
 
Sv: Vilken ras är bäst lämpad?

bobo skrev:
Det ska man inte alls acceptera. Bedömningen ska vara objektiv och inte grundad på hästens färg eller ras. Grunderna för träningen är ju likadana för alla hästar, och domarna ska bedöma hästens träning och hur den framförs på tävlingsbanan, inget annat.
Tycker inte jag heller, men dressyren idag är ju som den är. Vart kan man egentligen vända sig om man känner sig orättvist behandlad?
 
Sv: Vilken ras är bäst lämpad?

Fast domare är oxå människor :angel: :D
Oavsett vilken bedömningssport man sysslar med får man räkna med att domarens speciella preferenser påverkar (även om det inte SKA vara så)
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken ras är bäst lämpad?

Det varierar ju mycket från domare till domare hur de ställer sig till andra raser än halvblod (och vilken halvblodstyp de gillar).
Men får de aldrig se något annat så..
Någonstans är väl tanken att det är ridningen som ska bedömas, inte hästen. Visst ska de röra sig taktmässigt, balanserat men det är ju ridningen som spelar in där (och att hästen är frisk förstås).
 
Sv: Vilken ras är bäst lämpad?

Det jag har hört (men jag kan inte själv bekräfta det) är att P.R.E.-hästarna som sagt har väldigt lätt för att samla sig, men de har problemer med att länga sig och därför inte är så lämpade för just tävlingsdressyren. Halvbloden är mer "allsidiga" och därför har de blivit "standard".
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilken ras är bäst lämpad?

Peach skrev:
Det jag har hört (men jag kan inte själv bekräfta det) är att P.R.E.-hästarna som sagt har väldigt lätt för att samla sig, men de har problemer med att länga sig och därför inte är så lämpade för just tävlingsdressyren. Halvbloden är mer "allsidiga" och därför har de blivit "standard".

Jag har faktiskt hört andra som säger att de inte ha problem med att länga sig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp