Bukefalos 28 år!

Vilken ras är bäst lämpad?

Sv: Vilken ras är bäst lämpad?

Fräcke Froddrick skrev:
en som i grunden utvecklats och anpassats för rekryter vid sentida kavallerier med behov att mycket snabbt få dem att se acceptabla ut i sadeln?
...eller överleva så länge som möjligt... Kanonmat? Inga problem med framåtbjudningen på slagfältet iaf... Kan va svårare om hästen har gått samma program hundra gånger förr och det inte svischar kanonkulor runt öronen... Inte konstigt om folk får mjölksyra i benen... :devil:
 
Sv: Vilken ras är bäst lämpad?

Ditt inlägg kunde ha varit mitt för några år sen. Jag såg mig som en rätt "mjuk" ryttare. Hade en väldigt känslig och ödmjuk häst som vred sig ur skinnet för att vara till lags. Underbar individ. Och herregud vad jag gjorde honom illa... inser jag nu...
Som jag konstaterade i en annan tråd - det skulle vara mycket intressantare att diskutera ridning om tävlingsridningen inte alls skulle existera. Den måttstocken skulle liksom inte finnas alls. SÅ vill jag ha det. Tävlingar har jag sett från många olika synvinklar. Ridningen i sig har många fler synvinklar, de bara glöms bort eftersom tävlingarna anses vara den enda rätta måttstocken på kunskap. Blaha, säger jag! :mad:
 
Sv: Vilken ras är bäst lämpad?

Svar till alla: vilken fantastiskt bra diskussion. :) Tack alla som delat med sig av sina erfarenheter! Jag tycker det är så himla bra att människor med erfarenhet delar med sig. Alltför ofta får hästarna uppleva hjulets födsel men ju mer människor delar med sig av sin erfarenhet, desto snabbare kommer folk till insikt med vad de gör. Elaka människor finns överallt, men jag tror inte man kan se världen så svart och vitt. Alla försöker vi göra så bra vi kan med vår egen erfarenhet och med den kunskap vi samlat på oss. Ingen vill nog i grund och botten skada vår vän, hästen. Men den största kunskapen av allt, är kunskapen om att veta att man inte kan allt.

Jag är en novis, jag har mkt att lära. Men innan jag lär måste jag lyssna. Och genom att diskutera med kunnigt folk som på så många olika sätt kan belysa ett problem, lär jag mig ofantligt mycket. Jag har alltid velat komma ut och tävla med min lilla fjorda. Och målet med vårt tävlande skulle ha varit att ha roligt. Jag aldrig testat att tävla, så jag vet fortfarande inte om det är roligt. Men eftersom hon och jag är "ett udda ekipage" så har det varit en hel del oro i hur man kommer bli bemött och hur givande det kommer bli. Ville därför höra om andras erfarenheter med raser osv. Har fått många bra svar. De har givit både mer mod att tävla och mer insikt över att man faktiskt inte måste tävla. Tack! :bow:
 
Sv: Vilken ras är bäst lämpad?

:bow: :bow:

Precis min åsikt vad det gäller dagen tävlingsridning......
 
Sv: Vilken ras är bäst lämpad?

om jag har förstårr eller missförstått dig rätt undrar du vilken ras som har de bästa förutsättningarna för barockridningen... eftersom jag är relativt ny inom denna ridning så går jag på min tränares ord som anser att den nordsvenska travhästen har MKT bra förutsättningar. själv rider jag på min vbl valack och detta funkar bra. han som hatat gåpå banan innan älskar våra träningspass numera. :banana:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp