Bukefalos 28 år!

Vilken ras? Hoffe? Labbe? Eller annan

Kakan_

Trådstartare
Hejsan Buke!
Funderar på vad nästa ras ska bli.
Vill ha en ras som vill arbeta/samarbeta men inte kräver som tex malle, bordercollie osv.
Medelstor
Päls så de inte är alltför frusna
Vill hålla på med tävlingslydnad, agility och rally

Det första jag tänker på är Labben
Men finns det några kennlar som har DP labbar?
För jag vill inte hålla på med jakt men vill verkligen inte ha en fet utställningslabbe!
Pratade med några tjejer som födde upp/utbildade assistanshundar och de pratade om att de blandade "vanlig" med jakt för att få en lagom arbetsvillig men ändå lugn hund.

Har inte hittills kunnat hittat någon "vanlig" uppfödare som verkligen jobbar med hundarna och som är lite smalare och mer atletisk.
Och hur är det med matfixering?


Med Hoffen är jag kanske lite tveksam om den är på gränsen till att kräva lite mkt.
Och om det är lite mkt vakt?
Någon som har koll på mentaliteten? Om det finns både skärpa och osäkerhet samtidigt?


Eller har ni något annat tips på ras som jag inte har tänkt på?
 
Engelsk eller Welsh Springer Spaniel kanske? Jag gillar den Engelska bäst, men det är nog en smaksak, viktigast att välja från kennlar som prioriterar arbete för utställning.
 
Om jag hade velat ha en bra DP-labbe, så hade jag kollat upp vilka linjer som den stora leverantören av ledarhundar använder (dessa hundar har ju ett bra temprament och dresserbarhet). Jag hade sökt på avelsdata/hunddata på kullar de senaste 5 åren. Utifrån denna info borde man få fram ett antal kennlar med hundar som passar :)
 
Hoffe är mycket hund!
Jag har släktingar som haft hoffar i många år och jag upplever dem som brudusa och på många sätt mer krävande än våra bruksschäfrar. De är inte lika följsamma utan mer ifrågasättande i arbetet och samtidigt rätt flamsiga.
Jag upplever att många hoffar har svårt med samspelet med andra hundar då de kan vara buffliga och bossiga på bekostnad av de andra hundarnas trevnad.

Mina släktingar bor i villa mitt i bostadsområde och deras hundar vaktar glatt hela gatan.
Så de är väldigt olika mot labbarna.
 
Engelsk eller Welsh Springer Spaniel kanske? Jag gillar den Engelska bäst, men det är nog en smaksak, viktigast att välja från kennlar som prioriterar arbete för utställning.

Tycker de är lite på gränsen till små.
Så behöver de väll trimning och ganska mkt pälsvård?

Vet inte riktigt haft kompisar men de raserna och har aldrig riktigt gillat dom tyvärr.
 
Hoffe är mycket hund!
Jag har släktingar som haft hoffar i många år och jag upplever dem som brudusa och på många sätt mer krävande än våra bruksschäfrar. De är inte lika följsamma utan mer ifrågasättande i arbetet och samtidigt rätt flamsiga.
Jag upplever att många hoffar har svårt med samspelet med andra hundar då de kan vara buffliga och bossiga på bekostnad av de andra hundarnas trevnad.

Mina släktingar bor i villa mitt i bostadsområde och deras hundar vaktar glatt hela gatan.
Så de är väldigt olika mot labbarna.

Oj då! Intressant och bra att få höras andras åsikter.
Har bara hunnit prata med 1 uppfödare än, men hon gav bilden att de är raka motsatsen till det du beskriver!
Vill ju absolut inte ha en hund som upplevs mer krävande än schäfer.
Och inte heller allt för ifrågasättande och flamsiga när man tränar.

Något tips på annan ras?
 
Hoffe och labrador är väldigt olika. En hoffe har inte samma will too please som en labbe utan som @Voff skriver är de ifrågasättande och kräver lite lön för mödan. Sen har de vakt i sig. De flesta lär sig snabbt vad som är normalt och larmar bara när något avviker. Men de kan hävda stora områden som sina revir. Särskilt om de inte får den aktivering de behöver. Däremot upplever jag inte att de har svårt med samspelet med andra hundar utan tvärt om, att de är bra på att anpassa sig men att de kommer bäst överens med likasinnade.

Ja, det förekommer individer som är osäkra och samtidigt besitter skärpa. Men det är inte vanligt och läser man på lite så är det inte så svårt att hitta en bra hoffe.

Jag har två själv och träffar många och tycker det är en underbar ras :)
 
Om jag hade velat ha en bra DP-labbe, så hade jag kollat upp vilka linjer som den stora leverantören av ledarhundar använder (dessa hundar har ju ett bra temprament och dresserbarhet). Jag hade sökt på avelsdata/hunddata på kullar de senaste 5 åren. Utifrån denna info borde man få fram ett antal kennlar med hundar som passar :)

Vad jag har förstått vad gäller assistanshundar så verkar de allra flesta föda upp själva!

Så just därför jag undrar om det är någon som känner till en vanlig kennel som avlar på DP :)
 
Senast ändrad:
Jag skulle vilja säga att ganska många raser vill arbeta i någon form och gör det ifall de blir erbjudna.
Schnauzer (mellan) kanske hade varit något?
 
Oj då! Intressant och bra att få höras andras åsikter.
Har bara hunnit prata med 1 uppfödare än, men hon gav bilden att de är raka motsatsen till det du beskriver!
Vill ju absolut inte ha en hund som upplevs mer krävande än schäfer.
Och inte heller allt för ifrågasättande och flamsiga när man tränar.

Något tips på annan ras?

Jag har haft 5 st i släkten, bott granne med en hoffekennel (en av landets främsta) och träffar på en del i vår sport, där av har jag grundat min uppfattning. Den behöver inte vara exakt men jag har sett en del för att kunna göra en hyffsad bedömning.

Schnauzer som sagt kanske kan vara något?
Schnauzer är mellanstorleken av de tre varianterna.
 
Vad jag har förstått vad gäller assistanshundar så verkar de allra flesta föda upp själva!

Så just därför jag undrar om det är någon som känner till en vanlig kennel som gör det :)

Det stämmer. De säljer oftast inte utan lämnar ut på foder. En de flesta ska tillbaka och gå i tjänst. Några tikar går ut på vanligt foderavtal (2 kulkar)
Vi har bara 2-3 st sånna här uppfödare i sverige varav en av dem är vår tränare :)
 
Jag har haft 5 st i släkten, bott granne med en hoffekennel (en av landets främsta) och träffar på en del i vår sport, där av har jag grundat min uppfattning. Den behöver inte vara exakt men jag har sett en del för att kunna göra en hyffsad bedömning.

Schnauzer som sagt kanske kan vara något?
Schnauzer är mellanstorleken av de tre varianterna.

Ja absolut tror jag på det!
Blev bara paff att det skiljer sig så pass mkt från det den uppfödaren sa.

Det är därför jag tänkte det kunde vara bra att skriva här, för att kunna höra lite olika erfarenheter :)
 
Ja absolut tror jag på det!
Blev bara paff att det skiljer sig så pass mkt från det den uppfödaren sa.

Det är därför jag tänkte det kunde vara bra att skriva här, för att kunna höra lite olika erfarenheter :)
Du får gärna PM mig om vilken uppfödare det är du pratat med. Vill du kan jag även tipsa om uppfödare/personer som kan bara bra att kontakta.
 
Jag har haft 5 st i släkten, bott granne med en hoffekennel (en av landets främsta) och träffar på en del i vår sport, där av har jag grundat min uppfattning. Den behöver inte vara exakt men jag har sett en del för att kunna göra en hyffsad bedömning.
Hade varit intressant att veta vilken kennel du anser vara en av landets främsta :)
 
Det stämmer. De säljer oftast inte utan lämnar ut på foder. En de flesta ska tillbaka och gå i tjänst. Några tikar går ut på vanligt foderavtal (2 kulkar)
Vi har bara 2-3 st sånna här uppfödare i sverige varav en av dem är vår tränare :)


Ja det är synd man inte kan köpa där!

Håller på att leta bland vanliga uppfödare, men än verkar "vanliga" bara ha tjocka utställningslabbar tyvärr
 
Vad jag har förstått vad gäller assistanshundar så verkar de allra flesta föda upp själva!

Så just därför jag undrar om det är någon som känner till en vanlig kennel som avlar på DP :)

Vad jag menade är att dessa kennlar som föder upp assistanshundar har ju föräldradjur från andra ställen. Detta kommer du märka om du gör en sökning på avelsdata på kullarna från dessa ställen ;)

(Jag testade precis och hittade några trevliga DP-kennlar)
 
Vad jag menade är att dessa kennlar som föder upp assistanshundar har ju föräldradjur från andra ställen. Detta kommer du märka om du gör en sökning på avelsdata på kullarna från dessa ställen ;)

(Jag testade precis och hittade några trevliga DP-kennlar)

Okey vilka kennlar? :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 853
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 081
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Funderar på att ge mig ut på djupt vatten och välja en ras som jag inte alls har någon nuvarande koppling till eller kontakter inom. Så...
Svar
6
· Visningar
1 115
Senast: Fisherling
·
Hundavel & Ras Tja, ni som känner mig från AoH vet att det blivit ett antal rasvalstrådar genom åren :p (vilket faktiskt varit till stor hjälp, jag...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp