Bukefalos 28 år!

Vilken ras ska jag korsa med?

D

dannii

Hej jag har ett lippizaner sto och nu vill jag betäcka henne. Jag funderar på Welshcob hingst, vad tycker ni om det?? Har någon erfarenhet av den här korsningen?? Vad för annan ras kan man korsa lippizaner med ?? :confused:

/Daniella :)
 
Sv: Vilken ras ska jag korsa med?

Vad vill du få ut av avkomman?

Hur är stoet byggt? Det kan ju också spela roll ang val av ras, om hon är tung/ädel osv dvs.
 
Sv: Vilken ras ska jag korsa med?

varför inte betäcka med lipizzaner?

sen, samma som ovanstående sa - vad ska du ha avkomman till? Vilka egenskaper har stoet för detta ändamål och vad ska hingsten bidra med för att du ska kunna nå målet med avkomman?
 
Sv: Vilken ras ska jag korsa med?

Hon är ganska "lätt byggd". Det jag vill ha ut av avkomman är en intelligent, arbetsvillig häst som är "lätt" på steget och som har en fin kroppsbyggnad / nosprofil. Jag vill ha en häst som är ämnad för allround tävlingar :laugh:
 
Sv: Vilken ras ska jag korsa med?

Jag vill ha en korsning helt enkelt ;)
 
Sv: Vilken ras ska jag korsa med?

Jaa de finns en hel del olika raser som säkert skulle bli bra med ditt sto.
Welsh av alla storlekar gillar jag skarp, säkert skulle en cob göra sig bra.
 
Sv: Vilken ras ska jag korsa med?

Varför vill du ha just en korsning?

Att betäcka med en lipizzaner kan ge det du söker utan krux och avkomman kan dessutom bli värd en peng.
 
Sv: Vilken ras ska jag korsa med?

Därför att jag vill ha något lite annorlunda! Något litet extra, som inte så många har :laugh: Sen är jag inte heller helt hemma på Lipparnas "neråt svängda" nosprofil :crazy:
 
Sv: Vilken ras ska jag korsa med?

Isåfall är det kanske bättre att du köper en korsning som ser ut som du vill ha den? Som det är nu så kan du lika gärna få en avkomma med lippizanerns Konvexa (tror jag du menar? )nosprofil som en som ser annorlunda ut. Även om du t.ex. betäcker med en arab som har en väldigt konkav nos så måste ju inte det betyda att det är de generna som slår igenom hos avkomman. Det enda du försäkrar dig om genom att avla fram en korsning är att få en korsning som inte så många har. Om korsningen sen får det lilla extra det vet man ju inte.

nu kanske jag låter väldigt negativ men med tanke på hur svårt det verkar vara att sälja hästar idag så skulle jag försöka tänka på att avkomman ska vara hyffsat säljbar även om man tänker ha den till sig själv. Man vet aldrig vad som händer och om man skulle råka ut för en olycka eller något annat oförutsett som gör att man inte kan ha kvar hästen

Om jag var du så skulle jag köpa mig ett föl. Då skulle jag kunna leta efter någon korsning som faller mig i smaken, finns många ovanliga korsningar på marknaden som dessutom är billigare än att själv betäcka sitt sto. Då vet du ju också i förväg vilken färg hästen har om det spelar in i kriteriet "ovanlig"

Om du ändå har bestämt dig för att göra en chansning och betäcka ditt sto med en korsning så är en arab-ras det första jag tänker på om du vill få intelligens, lätta rörelser och en konkav nos. risken är dock att den får ett grövre huvud från lippizanern ihop med en nätt hals från araben.. Då kanske en welsh cob är bättre då en lite grövre avkomma kanske skulle göra sig bättre oavsett vilken huvudtyp den ärver...
 
Sv: Vilken ras ska jag korsa med?

Jag tycker du hade ett jättebra svar :D Men grejen är att jag vill ju ha en avkomma från mitt sto eftersom det är henne jag tycker så mycket om och hon kommer ju inte finnas föralltid :angel:
 
Sv: Vilken ras ska jag korsa med?

Nu vet jag inte vad du har för stam på din Lipizzaner men du kan ju börja med att titta på de nättare Lipizzanerna också. Alla har inte det extremt konvexa huvudet ;).

Sen har jag dålig koll på hur avel kan slå men om du är ute efter allround tävlingshäst skulle jag titta på Engelsk eller Arabiskt fullblod för då borde det inte kunna slå allför fel och det borde lätta upp.

De Welsh Cob jag träffat känns inte som något jag skulle vilja chansa på ihop med en Lipizzaner vare sig vad gäller huvud (sätt att vara) eller exteriör.
 
Sv: Vilken ras ska jag korsa med?

Jag har träffat några korsningar lipizzan/arab. Alla såg ut som ädlare lipizzaner med typiska lipizzanerhuvuden.
 
Sv: Vilken ras ska jag korsa med?

Vad glad jag blir när alla har så bra svar ! :D aa, jag vill ju gärna ha en lite "högrest" häst ut av avkomman och en som har ett stabilt och inte allt för "nervigt" psyke eftersom den ska var lätt att få med på tävlingar på nya platser osv :)
 
Sv: Vilken ras ska jag korsa med?

Vad glad jag blir när alla har så bra svar ! :D aa, jag vill ju gärna ha en lite "högrest" häst ut av avkomman och en som har ett stabilt och inte allt för "nervigt" psyke eftersom den ska var lätt att få med på tävlingar på nya platser osv :)

Jag tror faktiskt på den korsningen som nån nämnde här med arab/lipp.
 
Sv: Vilken ras ska jag korsa med?

Jag betäckte mitt hbl sto med Maestoso Romida. Fick ett mycket trevligt stoföl!!! Hon rörde sig med mycket fina lätta gångarter, luftig trav och en stor bra galopp. Fick hbl huvud, långbent högrest och stooor. Tyvärr drabbades hon av ataxi vid 3 års ålder och fick avlivas, men det var en enormt trevlig, cool häst som hade blivit en alldeles utmärkt allroundhäst. Kanske en hbl hingst med mycket fbl inslag kunde vara något?
 
Sv: Vilken ras ska jag korsa med?

Därför att jag vill ha något lite annorlunda! Något litet extra, som inte så många har :laugh: Sen är jag inte heller helt hemma på Lipparnas "neråt svängda" nosprofil :crazy:

Om du nu ska korsa in något hade jag valt ett fullblod eller halvblodshingst tror jag(med ädelt huvud)!! Men varför skaffa en Lippizanare från början om du inte var 100% nöjd med dess utseende??:) Finns ingen garanti att avkomman inte ärver detta av sin mamma!!
 
Sv: Vilken ras ska jag korsa med?

Finns ju flera Lippizaner-russ-korsningar (ridskolan i min kommun har en sådan), fast då är ju risken/chansen stor att det blir ponnystorlek på avkomman.
 
Sv: Vilken ras ska jag korsa med?

PRE kanske kunde passa, lipizzaner kommer väl från PRE ursprungligen..? Annars tror jag på ox, x, eller xx.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
1 746
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 563
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 116
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
741
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp