Vilken ras?

Lajke

Trådstartare
Med risk för att bli dumförklarad så kan jag inte lista ut vilken hästras en häst på min ridskola har. Hon är imp. Tyskland och e. Lapaz L, u. Casandra, ue. Calido. Tillhör stamboken RHEIN. Räknas hon som tyskt halvblod då? Hjälp en okunnig :crazy:

Vad jag förstår är Lapaz L av rasen westphalian (baserat på denna infon), men det säger ju mig ingenting! :angel:
 
Sv: Vilken ras?

Det finns en massa olika tyska varmblodiga ridhästraser. Westfalare och rheinländare är två av dem. Holsteinare och Hannoveranare som finns i stammen du länkar till är två andra. I dagsläget skiljer de sig inte så mycket från varandra utan är mer lika än olika. De baseras på var hästen har sin grundregistrering. T ex om du bor i Sverige och använder en hannoveranerhingst på ditt holsteinersto och grundregistrerar avkomman i ASVH så räknas den som en renrasig SWB.
 
Sv: Vilken ras?

Ok, tack för svar. Men hon är alltså uppfödd i Tyskland. Så vad säger man då att hon är för ras?

Edit: Alltså säger man korsning, eller säger man Tyskt varmblod, eller...?
 
Sv: Vilken ras?

I princip har varje tysk delstat sin egen stambok. De senaste åren har en del av de mindre stamböckerna slagit sig samman. Framstående hingstar i en stambok godkänns ofta i andra stamböcker. Hästen är den ras i vilken ursprungspasset är utställt, i detta fall Rheinland.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken ras?

*kl

Kan man någonstans på svenska läsa om de tyska hingstarna vad gäller egenskaper och allmän info tex. Kanske var fel tråd men jag kan ju alltid prova :o
 
Sv: Vilken ras?

Hingstar som ägs av de olika tyska förbunden finns oftast listade på resp förbunds hemsida med div information. Privatägda se ägarnas/stuteriers hemsidor. Sidorna har vanligen engelska versioner dock mer kortfattade än det tyska originalet. Faktainfo om alla förbunds hingstar finns på tyska ridsportförbundets hemsida, avelsfliken:
http://www.pferd-aktuell.de/pferdezucht/pferdezucht
t ex indexlistor (alldeles nya fr 2012) och resultatarkiv från tyska bruksprov. (På tyska)
 

Liknande trådar

Avel Red ett jättefint och välutbildat sto idag :laugh: Hon är (enligt mitt ögonmått!) ca. 152 cm i mkh och enligt uppgift född 1995 i...
Svar
4
· Visningar
1 568

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp