Vilken sadel till rund arabhäst?

Jag hade en Prestige Hippo Dressage bomvidd 38 till min förra häst som var en arab som låter som din i ryggen. Han var svängd i ryggen men blev efter ett tag rakare och då funkade den inte längre.
 
Jag har iof bara testat en prestige som var för smal och en santa cruz men sadelprovaren sa att det var kört typ.

De flesta sadelmärken gör oftast bara sadlar upp till 100-105 grader. Hamnar din häst under detta intervall så finns det stort utbud. Hamnar den över, så börjar det roliga :crazy:

De sadlar du nämner, är inte särskilt breda. Prestiges vidaste bom, 37, är runt 100 grader. Santa Cruz xxw hamnar runt 105 grader. Octavian är mer öppen i bommen och sväljer bredare manke, Malmön har paneler framtill utformade för att rymma köttig manke och bog.

Överbyggd, kort, ingen manke. Bred.
Hur bred? (Har du försökt göra en mankmall och mäta ryggen i grader? - googla "mäta manke grader" för tips hur man gör).
Hur överbyggd? Hur kort? (Har du bild på hästen? )
Vilken budget?


Jag skulle nog ta en titt på Lavinias lista, era hästars ryggar låter lite snarlika.

En Passier med rundbossor kan också funka, om du hittar någon med tillräckligt bred kanal (de nyare är breda men har oftast kilbossor, de äldre har rundbossor men smal kanal).

Har du provat sådana sadlar med koppjärn såsom Thorowgood, Wintec, Tekna osv? Albion K2. Barnsby. Crown! Hubertus flatback. Är hästen överbyggd, leta efter en sadel med cc-bossor (alltså lite tunnare, ej kilbossa).

Men mät först! Och kom ihåg att vi älskar bilder :)
 
Erreplus, priset lite i överkant för en sadel man inte kommer använda "seriöst".

När kommer såna sadlar komma i billigare format?

/L

Troligen aldrig. Om inte Santa Cruz/Toulouse gör en kopia på den :o

Eller så gör de som Equipe Emporio - jäkligt bra pris, men finns bara i EN enda bomvidd...
 
Hej!

Du har ju inte testat särskilt mycket. Jag testade diverse sadlar som alla var för smala, finns gamla trådar du kan söka på så kan du se vad som inte funkade.

När vi ändå är igång (jag letar sadel igen, behöver en hoppsadel nu men vill helst inte måtta en sadel till just nu, vore skönt att hitta nåt annat); nån som har koll på sadlar som är riktigt breda i kanalen. Min tjej behöver minst 5 fingrars mellanrum hela vägen...

/Lavinia
Santa Cruz/Toulouse nyare har iallafall bred kanal - fem fingrars mätte jag på både Malmö och Vicenzan. Sistnämnda passar platta överbyggda pållar men kommer nog knappt ens upp till 100- ish grader i vidaste GenTec. Vad drar din donna för size?
 
Santa Cruz/Toulouse nyare har iallafall bred kanal - fem fingrars mätte jag på både Malmö och Vicenzan. Sistnämnda passar platta överbyggda pållar men kommer nog knappt ens upp till 100- ish grader i vidaste GenTec. Vad drar din donna för size?

Jag vet inte längre vad hon har för storlek. När hon var yngre var hon tokbred, men allt stillastående och mindre mat har smalnat av henne, men fortfarande bred- bara lite lika... Testade en Arthur de lux för några år sen- alldeles för lång för min pålla, men de verkar ju ha en hel bunt så man kanske skulle kolla upp dom lite noggrannare :-

/L
 
Förutom de tips som redan har nämnts så kan Globus också vara värt att testa, beroende på hur svängd ryggen är. Visserligen är bossorna kilbossor men vissa modeller och exemplar har väldigt korta och runda sådana. De är rejält vida och mer öppna i bommen som gör att de sväljer mer manke, finns exemplar upp mot 125 gr. De har även kort anläggningsyta och relativt rymliga i sitsen vilket gör att man kan gå ner i storlek. I en 16,5" närmare 40 cm i anläggningsyta och 17" ca 43 cm.
Gäller dressyrmodellerna, hoppsadlarna har jag ingen koll på.
 
Hallå alla :) va snälla ni är som öser på med tips ( det behöver jag)
Jag ska försöka kolla upp de sadelmärken ni har föreslagit!

Enklast måste ju ändå vara att åka till någon som säljer begagnade sadlar och har ett superstort lager?
Men någon sån finns väl inte i närheten av mig ;) varför måste det vara så krångligt?! Haha!
 
Är den överbyggd ska du INTE ha en rak sadel, den kommer brygga och trycka ner i ländryggen. De flesta extra breda sadlar är tyvärr väldigt raka. Vilket är konstigt med tanke på att de raser som är väldigt breda och runda oftare har en svängd än rak rygg! Dessutom är de i regel korta och behöver en sadel med rundbossor.

Min arab hade en Prestige Top Dressage 37 som var specialstoppad för honom med extra mjuk stoppning. Den låg perfekt. Vad var det för bomvidd på Prestigen du provade?

Childeric låg också bra på honom (det gör de på de flesta) men de är dyra. Amerigo kan du få upp till +4. Jaguar kan du ha turen att hitta i xw eller så går det att bredda dem. Nya Jaguar CC monoflap är väldigt bra för hästar där allt glider fram.

Låna hem sadlar från de stora begagnat åf och prova dig fram om du inte vill/kan köpa en ny sadel i rätt vidd och form.


Jag kommer inte riktigt ihåg vilken vidd det var på prestigen, 34 kanske. Men Sadelutprovaren mätte henne och skulle jag värma om den till det bredaste (är väl 37?) så skulle det ändå vara på gränsen till för smal.
Och ja, hon är tjock men vi jobbar på det ;)
 
Följer med i den här tråden istället för att starta en ny.
Har hört av mig till Glada hästen i spiltan, Sadelndoktorn nån i örsundsbro och Mustang. Men ingnen tycker det är nån ide att komma ut med sin häst om man inte är villig att lägga mer är 5000-7000 på en hopp/allround sadel :meh:

Har oxå en arab med bred rygg (inte tjock) väldva revben och breeed manke. Varit borde fårn en "vanliga ridningen" länge utan varit på westernsidan men vill börja hoppträna lite nu :D

Fått flera som rekommenderat Santa cruz celine, men passar de verkligen bred manke? Vad finns därmer?
Eftersom "ingen" sadelutprovare med lite alger tycker att jag borde komma till dem så söker jag märken som är lätta att få tag på begagnatmarknaden så att chansen ökar i att få tag på en säljare som kan tänka sig öppetköp/alt komma ut och prova den mot bensinpengar. Så mottar allt vad tips o förlsag heter :)
 
Följer med i den här tråden istället för att starta en ny.
Har hört av mig till Glada hästen i spiltan, Sadelndoktorn nån i örsundsbro och Mustang. Men ingnen tycker det är nån ide att komma ut med sin häst om man inte är villig att lägga mer är 5000-7000 på en hopp/allround sadel :meh:

Har oxå en arab med bred rygg (inte tjock) väldva revben och breeed manke. Varit borde fårn en "vanliga ridningen" länge utan varit på westernsidan men vill börja hoppträna lite nu :D

Fått flera som rekommenderat Santa cruz celine, men passar de verkligen bred manke? Vad finns därmer?
Eftersom "ingen" sadelutprovare med lite alger tycker att jag borde komma till dem så söker jag märken som är lätta att få tag på begagnatmarknaden så att chansen ökar i att få tag på en säljare som kan tänka sig öppetköp/alt komma ut och prova den mot bensinpengar. Så mottar allt vad tips o förlsag heter :)

Skulle inte säga att Celine funkar på de som behöver mer öppen bom, om det är det du menar. De är dessutom inte direkt korta i anläggningsytan heller. De enda billigare sadlar jag har provat som funkade på min tunna var glubus dressyrsadlar i vidaste bomvidd. Hoppsadlarna är tyvärr inte lika vida.

Ingen aning om hur Thorowgood kan stå sig? Men kan ju vara värt att undersöka kanske.
 
Har en bred arab, på henne passar wintec wide. Även globus dressyrsadlar har funkat på henne. Vet dock inte hur hoppsadlarna är uppbyggda, om de är liknande. Har även provat en modell av Lippos hoppsadlar (kommer inte ihåg vilken modell, men en av de billigare) och den låg bra. (priser där jag kollat är upp till 7'000)
 
Följer med i den här tråden istället för att starta en ny.
Har hört av mig till Glada hästen i spiltan, Sadelndoktorn nån i örsundsbro och Mustang. Men ingnen tycker det är nån ide att komma ut med sin häst om man inte är villig att lägga mer är 5000-7000 på en hopp/allround sadel :meh:

Har oxå en arab med bred rygg (inte tjock) väldva revben och breeed manke. Varit borde fårn en "vanliga ridningen" länge utan varit på westernsidan men vill börja hoppträna lite nu :D

Fått flera som rekommenderat Santa cruz celine, men passar de verkligen bred manke? Vad finns därmer?
Eftersom "ingen" sadelutprovare med lite alger tycker att jag borde komma till dem så söker jag märken som är lätta att få tag på begagnatmarknaden så att chansen ökar i att få tag på en säljare som kan tänka sig öppetköp/alt komma ut och prova den mot bensinpengar. Så mottar allt vad tips o förlsag heter :)
För att kunna ge bra tips, så är frågan egentligen HUR BRED är hästen?

Araber har ofta en bred, köttig manke såväl som en välvd, bred bröstkorg. Detta ställer specifika krav på sadeln. Sen kan de vara såväl rakare som mer svängda i ryggen, överbyggda ibland, nästan regel korta i anläggningsytan.

De vanligaste sadelmärkena tillverkas upp till 100-105 grader. Och även de sadlarna är rätt knepiga att få tag på. Är hästen bredare än så, ja då blir det skralt och dyrt utbud.

Så fråga nummer ett... Har du gjort en mankprofil så du vet hur bred hästen är (i grader?)

Fråga nummer två - har du bilder på hästens rygg? Med eller utan sadlar. Vi gillar bilder. ;)
 
Har ni (pratar allmänt till er som letar sadel) provat globus?
Hade det till min haflinger utan manke, rund och bred rygg

Kompisen har wintec till sin arab annars
 
För att kunna ge bra tips, så är frågan egentligen HUR BRED är hästen?

Araber har ofta en bred, köttig manke såväl som en välvd, bred bröstkorg. Detta ställer specifika krav på sadeln. Sen kan de vara såväl rakare som mer svängda i ryggen, överbyggda ibland, nästan regel korta i anläggningsytan.

De vanligaste sadelmärkena tillverkas upp till 100-105 grader. Och även de sadlarna är rätt knepiga att få tag på. Är hästen bredare än så, ja då blir det skralt och dyrt utbud.

Så fråga nummer ett... Har du gjort en mankprofil så du vet hur bred hästen är (i grader?)

Fråga nummer två - har du bilder på hästens rygg? Med eller utan sadlar. Vi gillar bilder. ;)

Inte mätt på senaste, kan klart göra det - fått olika bud på hur hjälpsamt det är dock ;)
Hon är "normal bred" för att vara arab sas :p
Kan bjuda på lite bilder, men sadel bilder är ju med westernsadel på så atte

10348201_10203390056498234_8998612641625623138_n.jpg


den bruna på den här ;):p
954716_10200165168518050_1258675752_n.jpg


Tror jag får ta o knäppa nån bild på henne från sidan idag stillastående - hittade inga sånna på mitt FB konto :banghead:
 
Har du provat Tekna? Min arab har kort rygg, lite överbyggd och och rätt bred ca 105-110 grader. På honom har jag en Tekna dressyr S-line. Den ligger riktigt bra på hästen, men jag tycker den är hemsk.. Tur att dottern älskar den.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 127
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
284
Utrustning Har en hoppsadel som glider fram på hästen, märks främst just när vi hoppar. Sadeln är utprovad av sadelprovare med bra rykte. Har ni...
Svar
6
· Visningar
555
Senast: Silje
·
Utrustning Fast i träsket med att hitta sadel till vår nyinköpta häst. Han har svängd och kort rygg och hög manke. Sadlarna som följde med honom...
Svar
3
· Visningar
716
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp