Vilken sadel till rund arabhäst?

Har du provat Tekna? Min arab har kort rygg, lite överbyggd och och rätt bred ca 105-110 grader. På honom har jag en Tekna dressyr S-line. Den ligger riktigt bra på hästen, men jag tycker den är hemsk.. Tur att dottern älskar den.

Går de vida järnen fortfarande att få tag i till Teknan? Alltså de som är över XW, eftersom XW inte är speciellt vid.
 
Har du provat Tekna? Min arab har kort rygg, lite överbyggd och och rätt bred ca 105-110 grader. På honom har jag en Tekna dressyr S-line. Den ligger riktigt bra på hästen, men jag tycker den är hemsk.. Tur att dottern älskar den.
@Io Den finns nog tyvärr bara i x-vid. Kollade deras hemsida och det står att den x-vida bara är ca 100 grader. Då kan jag ju inte ha mätt min häst korrekt eftersom jag fick honom till mellan 105-110.
 
@Io Den finns nog tyvärr bara i x-vid. Kollade deras hemsida och det står att den x-vida bara är ca 100 grader. Då kan jag ju inte ha mätt min häst korrekt eftersom jag fick honom till mellan 105-110.

Plocka ut järnet och jämför :)
Vet inte varför de tog bort dem och har inte sett några på beg.marknaden heller. Provade Teknan på min tunna och jag tror den hade kunnat passa om det hade funnits vidare järn att få tag i.
 
Inte mätt på senaste, kan klart göra det - fått olika bud på hur hjälpsamt det är dock ;)
Hon är "normal bred" för att vara arab sas :p

Finns inget som heter "normalbred" när det kommer till just araber :)
Har sett smäckra sådana som drar MW och såna med robusta platta ryggar som drar XXW. :)
Den gemensamma nämnaren har varit välvd revbensbåge och köttig manke. Har man mätt hästen ger det en fingervisning om vad man kan stryka direkt, och vad det är för size man ska leta efter. Alla de andra många attributen man behöver ta hänsyn till gör det svårt nog ändå.

Det man kan gissa sig till utirån bilderna är att det är en mer robust häst med rejäl bröstkorg, liten men bred manke. Rak till normal rygg. Bomvidden är omöjlig att gissafrån bild men jag skulle satsat på att prova en sadel som håller minst 105 grader - xw/xxw. Det utesluter iaf en hel del sadlar.

Globus var ett bra tips, de Äldre 36-38 är breda men inte de nyare. Esperanzan hade jag strukit direkt. Clic kan möjligen vara för takformad. Tekna S-line hade jag också provat i så vida järn som går att få tag på. Thorowgood blir möjligen för svängd i så vida järn. Passier nyare med 4-fingrars kanal och kilbossa går att få breda nog, men är svåra att hitta så breda, man får ofta själv skicka dem på vidgning, och möjligen för långa. Albion k2 xw. Falcon F1 xw. Crown haflingerbom har jag sett extremt xxxw - och det ÄR de. Kentaurs vidaste bom. Hubertus flatback.
 
Oj så härligt med massa förslag!
Trodde vinkelmåttet låg i stallet men var nog hemma så blir att mäta imorgon, men sido bilder o "fågelbilden" jag sett vissa bifoga kommer här =)


11115574_10152949916601461_1540145021117498714_n.jpg


11102937_10152949910331461_4110758296404727794_n.jpg


Ursäkta all lera, var tvungen att skynd alite om jag skulle få hjälp med bild :/
 
Har du kollat på islandshästsadlar. De är gjorda för breda korta ryggar. Numer så finns en mängd varianter att välja på. kollar man på begagnade får dom inte vara äldre modell, dom nya är bredare och kortare. Sella, Top riter, lippo, finns mycket märken att välja på. Annars är bomlösa ett bra alternativ om man köper en av de bättre modellerna Typ sensation.
 
Har du kollat på islandshästsadlar. De är gjorda för breda korta ryggar. Numer så finns en mängd varianter att välja på. kollar man på begagnade får dom inte vara äldre modell, dom nya är bredare och kortare. Sella, Top riter, lippo, finns mycket märken att välja på. Annars är bomlösa ett bra alternativ om man köper en av de bättre modellerna Typ sensation.

Är det till mig eller TS?
SJälv vill jag ha en hoppsadel för att kunna hoppa :) då passar varken dressyer eller islandssadel för syftet
 
Det man kan gissa sig till utirån bilderna är att det är en mer robust häst med rejäl bröstkorg, liten men bred manke. Rak till normal rygg. Bomvidden är omöjlig att gissafrån bild men jag skulle satsat på att prova en sadel som håller minst 105 grader - xw/xxw. Det utesluter iaf en hel del sadlar.
.

Nu fick jag ändan ur och gick ner i förrådet o hittade vinkelmåttet!
Fick henne till 110 isch, kanske lite mindre men inte mkt
 
@busigdemon
110ish utesluter en hel del.

Gamla griffin cob haflinger xw är runt 105-110. Wintec wides mellanjärn, men de båda finns bara i allround, ej hopp. Crown h&c tree. Tekna S-line. Passier 32-33. Albion, frank baines, cliff barnsby, morris nolan - samtliga äldre än 2005 (då bomstorlekarna gjordes om på alla engelska sadlar och då blev avsevärt smalare).
 
@busigdemon
110ish utesluter en hel del.

Gamla griffin cob haflinger xw är runt 105-110. Wintec wides mellanjärn, men de båda finns bara i allround, ej hopp. Crown h&c tree. Tekna S-line. Passier 32-33. Albion, frank baines, cliff barnsby, morris nolan - samtliga äldre än 2005 (då bomstorlekarna gjordes om på alla engelska sadlar och då blev avsevärt smalare).

Åh! :love: Löve tipsen! :bow:

Kompletterar med lite frågor ;)
Hur gammal Griffin tänker du när du säger gamla?
På Albinon mfl är det ww bom som gäller då eller vilken beteckning ska jag hålla ögonen efter?
:bow:
 
Åh! :love: Löve tipsen! :bow:

Kompletterar med lite frågor ;)
Hur gammal Griffin tänker du när du säger gamla?
På Albinon mfl är det ww bom som gäller då eller vilken beteckning ska jag hålla ögonen efter?
:bow:
När jag säger gamla Griffin modell Haflinger Cob så är det innan koppjärnen blev utbytbara. Viddmässigt så kan jag tänka mig att även de nya Thorowgoodsadlarna kan passa utmärkt, tyvärr blir de rätt svängda med så vida koppjärn.

Albion XW och då tillverkad före 2005.
 
Jag har haft ett himla sjå att hitta passande sadel till min som har något svängd lite överbyggd samt bred rygg. Har haft Thorowgood men den hamnar i brygga pga kilbossorna och att den är för rak. Har därför växlat med bomlös.
Har nu provat en Lippo XL, allround och det känns som vi äntligen efter flera års letande har hittat rätt. Tekna och Globus har vi provat men de är för raka och dressyrsadlar i allmänhet åker gärna fram. Så mitt förslag är att prova en Lippo XL:)
 
Hejsan! Kanske du fått svar på din undran redan, men kollade Teknas hemsida nyss och det ska tydligen finnas en Tekna Haflinger som går att få upp till xxxx-vid bom.
 
Jag letar sadel till min väldigt runda arab och jag har kört fast. Sadelutprovaren har gett upp och nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra så jag frågar här och ser om ni har några tips på sadlar jag kan testa.

Hon är som sagt rund. Ryggen är platt och kort, ingen manke och väldigt överbyggd. Allt glider fram och är för trångt.

Så ni som har erfarenhet av detta, dela gärna med er :)

Vi hade en ponny, där vi var iväg till flera sadelutprovare som provade allt de hade och sen, tyvärr!

Vände mig då till en sadelmakare, "kom in med barnet och prova ut en sadel" VA???? "Sen ser jag till att den passar på ponnyn"
Sen dess köper vi ALLA sadlar därifrån, och återkommer med jämna mellanrum när häst/ponny ändrat sig, och så ändrar han sadel så den passar igen.
 
Är inte så insatt i RS-sadlarna men sett några exemplar och de är faktiskt rätt vida i bommen, något svängda. Har sett en nöjd haflinger med soffbordsrygg i en sådan, så vidden borde räcka.

Han ser till att de passar, tar in eller ut.
Och kan ändra sen om hästen ändrar sig.
Vi är iaf supernöjda, både med kvalitet och service.
 
Han ser till att de passar, tar in eller ut.
Och kan ändra sen om hästen ändrar sig.
Vi är iaf supernöjda, både med kvalitet och service.

Priset ligger väl därefter oxå kan jag tänka mig. Had eju varit ett alternativ annars. Söker dock "bara" kompletteringssael då jag redan har en i 20k klassen.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 128
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
288
Utrustning Har en hoppsadel som glider fram på hästen, märks främst just när vi hoppar. Sadeln är utprovad av sadelprovare med bra rykte. Har ni...
Svar
6
· Visningar
557
Senast: Silje
·
Utrustning Fast i träsket med att hitta sadel till vår nyinköpta häst. Han har svängd och kort rygg och hög manke. Sadlarna som följde med honom...
Svar
3
· Visningar
716
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp