Vilken sadel till rund arabhäst?

Tack för alla tips. Fick hem fem sadalr att prova. Men två som sål hyfsat. En Frank Baines äldre modell och en Henri de Rivel.
FBn satt fint under ryttare under två tillfällen o sen gav den lite rugg, longerade och fick då fina rugg märken och såg att den bryggade lite väl mkt.

Henri de Rivel har inte glivit fram m hoppgjordeller gett rugg. Så nu har jag en Henri de Rivel med hoppgjord (utan hoppgjorden glev de båda fram). Hoppas den passar ett tag.
:bow:
 
Jag letar sadel till min väldigt runda arab och jag har kört fast. Sadelutprovaren har gett upp och nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra så jag frågar här och ser om ni har några tips på sadlar jag kan testa.

Hon är som sagt rund. Ryggen är platt och kort, ingen manke och väldigt överbyggd. Allt glider fram och är för trångt.

Så ni som har erfarenhet av detta, dela gärna med er :)
Du har nog löst det :-) vi provade o provade. Lippo XL med gjord cair m luft verkar vara det som duger o inte klämmer eller skaver.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 123
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
282
Utrustning Har en hoppsadel som glider fram på hästen, märks främst just när vi hoppar. Sadeln är utprovad av sadelprovare med bra rykte. Har ni...
Svar
6
· Visningar
555
Senast: Silje
·
Utrustning Fast i träsket med att hitta sadel till vår nyinköpta häst. Han har svängd och kort rygg och hög manke. Sadlarna som följde med honom...
Svar
3
· Visningar
715
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp