Vilken säng efter spjälsäng?

Timsetim

Trådstartare
Vi funderar på att hoppa över barnsäng och köpa en stor säng direkt istället.

Någon som gjort likadant? Tankar och åsikter tack! :)

/Timsetim
 
Sv: Vilken säng efter spjälsäng?

med barnsäng menar du vaddå?

Mina barn har haft lite olika alternativ - vi har en gammal "juniorsäng" (70x180) som tjejerna har haft. Vi har en loftsäng, som tyvärr är lite kort (hemmabygge, som vi fått ärva) och ett av barnen sover i "botten" av en gammal kökssoffa (sonen ÄLSKAR sin soffsäng!).
 
Sv: Vilken säng efter spjälsäng?

Med barnsäng menar jag en mindre som de bara kan ha ett visst antal år för att sen byta till en stor säng.

/Timsetim
 
Sv: Vilken säng efter spjälsäng?

Jag tänker att det måste vara bekvämare om man vill ligga och läsa en saga med barnet? Man kan ju göra det mysigt ändå med kuddar och så så att det inte känns så jättestort, om det skulle vara ett problem? Annars vet jag inte, har inte kommit så långt än!
 
Sv: Vilken säng efter spjälsäng?

Vi köpte en stor säng ( 200*90) till vår 2,5-åring för ca 1 månad sen. Den har tyggavel och matchar hans rum.
Han gillar att ligga i den och titta i böcker och vi brukar ligga i den när vi är med han i rummet på kvällen. Ganska skönt :)
Men han vill inte sova i den än. Vi testade att ta ut hans spjälsäng härom kvällen och det var inte populärt :)
Så det får bli spjälsäng ett tag till..
 
Sv: Vilken säng efter spjälsäng?

Jag tänker att det måste vara bekvämare om man vill ligga och läsa en saga med barnet? Man kan ju göra det mysigt ändå med kuddar och så så att det inte känns så jättestort, om det skulle vara ett problem? Annars vet jag inte, har inte kommit så långt än!

Ja, så tänker vi också. :) Plus att det är en kostnadsfråga. Ska man köpa allt nytt så blir det ett par tusenlappar och då måste man byta om några år. Vi planerar inte några syskon så det blir inget arvegods heller.

/Timsetim
 
Sv: Vilken säng efter spjälsäng?

Dottern flyttade från spjälsäng till 120 cm bred säng, det var toppen! Man fick plats att ligga brevid henne utan problem och vi hade stora kuddar så att man kunde sitta skönt i den oxå. Men det var våran gamla säng och ganska så ner legad, så när svägerska undrade om vi ville ha deras växasäng så hade vi den ett tag, men jag tyckte att det var svårt att få plats och lite trång.

Sonen hoppade vi över det där med spjälsäng, eller rättare sagt, han vägrade och när han flyttade in till syrrans rum fick de en våningsäng, fullstora 90 bredd. Det enda som var felet med den var att vi aldrig hitta någon gavel som passade så han ramlade ut sängen ett par gånger, men med en rejäl madrass på golvet under så var inte det heller något större problem.
 
Sv: Vilken säng efter spjälsäng?

Har jag gjort till båda mina barn!

Direkt från spjälsäng till 120 cm bred säng modell Ikeas Sultan. Dessa har jag placerat direkt på golvet de första åren för att de inte skall slå sig så mkt om de trillar ur sängen.
Sätter på en överdragsklädsel som är lätt att tvätta bara.

Helt idealiskt när man har sjuka små som behäver assistans på natten, eller är rädda. Eller har svårt att somna. Man får gott och väl plats att sova brevid barnet.

Sedan när de blir större ryms kompisen bra när det skall sovas över.

//Waern
 
Sv: Vilken säng efter spjälsäng?

Vi gjorde olika.

Döttrarna fick såna växa-sängar - deras rum var såpass litet att det hade blivit så trångt med vanliga sängar, dessutom så sov de väldigt bra i sina sängar och behövde aldrig sällskap.

Sonen fick en 105*200 säng från början som han har än idag, han sov oroligt och ofta sov en av oss med honom.
 
Sv: Vilken säng efter spjälsäng?

Dottern är så pass liten än att hon har spjälsäng, men nu när vi ska flytta och hon får eget rum så vill vi ha en säng därinne som vi kan sova någon natt om det skulle behövas. Så vi kommer köpa en 120 säng och separata ben att sätta på. När sedan dottern vuxit ur sin spjälsäng så kommer vi köpa en sängram och även en stödbräda och i med den madrassen där. Känns mycket mysigare att kunna ligga ner bredvid henne i sängen utan att ligga helskevt :)
 
Sv: Vilken säng efter spjälsäng?

Vi har en resårmadrass till dottern som nu är snart 3, hon flyttade till den på allvar när hon var 2. Från början hade vi inga ben på, nu har vi satt ikeas lägsta ben som är typ 10 cm för att den ska komma upp lite mer från golvet. Det är skönt att ha en säng som rymmer en vuxen vid sagoläsning och nattning samt om det blir för trångt i dubbelsängen. Jag har inte märkt av några direkta nackdelar med att ha en stor säng.
 
Sv: Vilken säng efter spjälsäng?

Sedan när de blir större ryms kompisen bra när det skall sovas över.//Waern

Den aspekten har jag inte ens tänkt på, men smart! :)

*kl*

Tack för alla bra svar! Vad bra att det har fungerat. Blir mer och mer övertygad om att det är såhär vi kommer att göra! :)

Jag har en annan fråga när vi ändå pratar sovrum osv.

Våra barn har sovit i vårat rum pga renovering. Nu är vi snart klara med sovrummet som vi ska ha och barnen kommer att få vårt nuvarande sovrum. Frågan är om vi ska behålla de gamla sängarna en tid eller om vi ska "chocka" helt med nya sängar och att ha dem själva i rummet?

/Timsetim
 
Sv: Vilken säng efter spjälsäng?

Jag tror ni kan köpa nya sängar och ha från början och uppmuntra att de kan ju sova i samma säng om de blir lite rädda och inte vill gå in till er. De har ju varandra som trygghet också :love:
 
Sv: Vilken säng efter spjälsäng?

Vi pratade om det här hemma, Elin ville sedan själv gå och sova i sitt nya rum, hon var ju fortfarande välkommen till oss, men hon sov som en stock. Med lillebror hade vi det lite mer kämpigt, han är och förblir en mammagris med stort kontakt behov, han skulle nog helst fortfarande sova i våran säng, men det fungerar inte för då är det bara han som sover. :crazy:
Men han gillar sin säng, och det var mycket viktigt att det var hans säng när vi köpte våningssängen, han var med och monterade och bäddade, sen fick vi ta en diskussion vid sängdags, han gick med på att somna där och sedan kom han in till våran säng under natten. Numera sover han oftast i sin säng hela natten om det inte är något speciellt, just nu är han sjuk så då växlar vi lite mellan att ligga i hans säng, han i våran säng osv..;)
 
Sv: Vilken säng efter spjälsäng?

Jag tycker nog att du kan köpa nya sängar. Låt barnen följa med och "välja själv". Min yngsta har alltid haft svårt att sova själv. Men sen hon fick välja sin nya säng så sover hon oftast i sitt eget rum. Det är bara när både jag och pappan är borta som hon sover i våran säng (där kan hon ligga och se på tv :) ). När ni sen monterar/ställer in sängarna så låt barnen välja var de ska stå (på ett ungefär i alla fall), det gör att de känner sig delaktiga och det blir lite spännande också.
 
Sv: Vilken säng efter spjälsäng?

Vi funderar på att hoppa över barnsäng och köpa en stor säng direkt istället.

Någon som gjort likadant? Tankar och åsikter tack! :)

/Timsetim

Felicia flyttade från spjälsängen när hon var ett år, då hade vi köpt en växasäng. Men efter ha insett att det var trångt att natta henne i den så ställde vi ut den på max. bortkastade pengar, jag ångrar att vi inte köpte en "riktig" säng på en gång.
så jag tycker ni gör rätt i att hoppa över barnsängen.
 
Sv: Vilken säng efter spjälsäng?

Vi valde att skaffa en vanlig stor säng direkt. Fick ändå en resårmadrass av en kompis så den ställde vi in på sonen rum. Ibland ville han sova där och ibland bara busa. Han var runt 2 år när vi bytade. Vi bydde en sorts ram runt själva sängen så han inte kan ramla ur men ändå kan komma ur lätt när han vill och klädde denna ram med ett fint tyg.
Spjälsängen stod sen kvar på rummet några veckor så han blev helt säker i nya sängen. Är rätt smidigt att man ibland kan lägga sig hos honom om det behövs.
 
Sv: Vilken säng efter spjälsäng?

Har man som vi en unge som går (inte mycket längre han är i tonåren) i sömnen kan jag säga att det inte är aktuellt med annat än spjälsäng, detta börjar tidigt, även före de går (trots namnet). Och om man inte vill ha dem i sin egen säng (som jag ogillar) där man kan ha koll, så får det bli nån form av skydd, typ spjälsäng.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Precis varit hos barnpsykolog och pratat om sonens sömn. Hon tycker att vi ska lära honom att somna själv. Vi kan sitta bredvid...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 205
Senast: CaisaCax
·
Småbarn Jag och maken har börjat fundera på hur vi vill inreda dotterns framtida rum. Vi har ett gästrum som ska bli hennes och vi tänkte i...
2
Svar
39
· Visningar
2 945
Senast: Marty
·
Övr. Hund Jag är trött på att behöva snurra runt min egen axel för att det helt enkelt inte finns plats för mer. Idag har vi en 180 cm bred säng...
2
Svar
32
· Visningar
1 981
Senast: SiZo
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 046

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp