Bukefalos 28 år!

Vilken stigbygel?

A

ArabianGirl

Vilken stigbygel ska man ha mer tyngd i för att hästen ska landa i rätt galopp? Ytter eller inner?
 
Sv: Vilken stigbygel?

Det beror ju på vart du ska i landningen.
 
Sv: Vilken stigbygel?

Om du vill landa i höger galopp trampar du i höger stigbygel. Och om du vill landa i vänster galopp trampar du i vänster stigbygel! :) Hoppas du fattar :D
 
Sv: Vilken stigbygel?

Om du vill att hästen ska landa i Höger galopp efter hindret, (dvs. om du ska svänga till höger) Så tänk på 1. Kolla åt det hållet du ska (det gör att du vrider "omedvetet" kroppen ditåt och då hjälper du hästen att landa i rätt galopp) 2. Ta ut handen lite åt det hållet du ska åt. 3. Trampa ner i höger skänkel

Detta är om du ska landa i höger galopp. Tvärtom om du vill landa i vänster. Börja först med att kolla åt rätt håll dit du ska och nogranna vägar
 
Sv: Vilken stigbygel?

Okej, ni gör mig förvirrad!
Tittade just på en film med Peter eriksson, och han sa "de flesta ryttare kastar sig åt det hållet som de vill att hästen ska landa i galopp, men i själva verket ska man ha tyngden i ytter stigygel"


hm?
 
Sv: Vilken stigbygel?

Det tycker jag låter logiskt, men har han då fortfarande blicken vänd åt det hållet han vill åt?
Att avlasta innerbog i den nya galoppen känns som bästa sättet att få en trevlig galopp efter hindret.
Lägger man vikten inåt bör man ju hindra hästen från att lyfta bogen åt det hållet även om det så klat blir rätt galopp ändå eftersom hästen vet att man ska svänga åt det hållet.

Kan säga att jag gör som de övriga som svarat i tråden just nu, men det där tål helt klart att tänkas på. Misstänker att han lägger något sorts tryck för ytterskänkel så att hästen vet att den ska åt motsatt håll?
 
Sv: Vilken stigbygel?

Jag skulle kunna tänka mig att man lägger vikten lite på ytter för att avlasta, men styr och tittar åt det hållet man ska?
 
Sv: Vilken stigbygel?

Om hästen landar i höger galopp sätter den ner vänster lite före höger, dvs du avlastar inte om du lägger vikten på ytter. Dessutom hamnar tyngdpunket fel då och ni riskerar hamna i obalans. Bättre att lägga vikten lite lite åt höger om det är höger galopp ni ska landa i , och tvärt om. Sitta mitt över hästen men lägga om rätt sida till innerisda liksom:)
 
Sv: Vilken stigbygel?

Okej, ni gör mig förvirrad!
Tittade just på en film med Peter eriksson, och han sa "de flesta ryttare kastar sig åt det hållet som de vill att hästen ska landa i galopp, men i själva verket ska man ha tyngden i ytter stigygel"


hm?

Om man kastar sig åt tex höger efter hindret är det vanligt att man samtidigt viker sig i midjan i stället för att föra fram höger höft. Då förskjuts hela vikten åt vänster och hästen kommer ur balans. I en galoppfattning ska man inte luta sig framåt, bara flytta om bäcken och skänklar. Annars försvårar man för hästen.
 
Sv: Vilken stigbygel?

Okej, ni gör mig förvirrad!
Tittade just på en film med Peter eriksson, och han sa "de flesta ryttare kastar sig åt det hållet som de vill att hästen ska landa i galopp, men i själva verket ska man ha tyngden i ytter stigygel"


hm?

Nu blir jag också förvirrad. :confused:

Kasta sig ska man förstås inte göra, men man kan ju ge en galopphjälp för den galopp man kandra i, och det behöver ifs inte innefatta nån förslyttning av tyngdpunketn till inner... hm..
 
Sv: Vilken stigbygel?

Men bara för att man lägger vikten i ytterstigbygel behöver man ju inte lägga tyngdpunkten utåt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter För mer än tio år sedan började Sanna-Marie Pettersson klura på en stigbygel som skulle göra skillnad både för ryttarens sits och...
Svar
0
· Visningar
276
Senast: Gunnar
·
Dressyr Frågan ser ni ovan: Om du fick skapa ett dressyrprogram, hur skulle det se ut? Vore roligt om ni skulle skriva några generella krav ni...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 823
Senast: Habina
·
Dressyr Någon mer än jag som följer tävlingarna? Jag hejar ju lite extra på Hollands Fergusonavkommor, får hoppas på min största favorit...
Svar
12
· Visningar
1 327
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 247
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp