Vilken systemkamera?

Som jag förstått det så kan man använda raw om man bara ska typ ta en bra bild, och vill sitta och bearbeta den efteråt? Har aldrig använt det själv, men ska testa sen tänkte jag och se hur pass stor skillnad det blir. Men vill jag ta en massa bilder under en dag så är det lite väl meckigt att sitta och redigera alla i efterhand.. även fast jag älskar bildredigering ;)
Jag använder alltid raw och tar många bilder. Det är inte särskilt meckigt att redigera dem i Lightroom, Men jo bilderna kräver viss redigering för att bli riktigt bra men efter att ha börjat så vill jag inte vara utan möjlighet.

Bara importen i lightroom justerar bilderna en del. Rawformatet kräver konvertering till annat format för att kunna användas i annat än bildhanteringsprogram.
 
Suttit ett tag nu och ställt in inställningar enligt en guide jag hittade, som ska göra så det blir bättre bilder inne i innebandyhallen ;)
Heeelt andra inställningar än de som var förinställda... Så på söndag får vi se om det ger resultat hehe.

Ni som kört med canon o kanse 1000d till och med: vilka inställningar skulle ni testat i en idrottshall med rätt dunkel lysrörsbelysning? Och springande 6 åringar ;)
Jag hade satt kameran på tidsautomatik med 1/800 i slutartid och testat några olika ISO. Jag vet inte vad din kamera har för smärtgräns på ISO (eller vad du tycker blir för grynigt), men jag hade testat ett antal värden mellan 400 och 1600 för att se hur resultatet blir och lära för framtiden. Sen kollar du vilken bländare kameran själv ställer in. Blinkar bländarvärdet så betyder det att den inte kan ställa in den tillräckligt lågt, då kommer bilden bli för mörk. Då får du höja ISO eller förlänga tiden - men eftersom det är springande 6-åringar kan du inte förlänga tiden särskilt mycket.
 
Jag hade satt kameran på tidsautomatik med 1/800 i slutartid och testat några olika ISO. Jag vet inte vad din kamera har för smärtgräns på ISO (eller vad du tycker blir för grynigt), men jag hade testat ett antal värden mellan 400 och 1600 för att se hur resultatet blir och lära för framtiden. Sen kollar du vilken bländare kameran själv ställer in. Blinkar bländarvärdet så betyder det att den inte kan ställa in den tillräckligt lågt, då kommer bilden bli för mörk. Då får du höja ISO eller förlänga tiden - men eftersom det är springande 6-åringar kan du inte förlänga tiden särskilt mycket.
Jag drog smärtgränsen vid 400 (samma kameramodell som TS), den här bilden avslöjar varför. Kanske kan funka med 800 om man inte är lika känslig som mig.
iso_ratings_by_theredlightning.jpg
 
Suttit ett tag nu och ställt in inställningar enligt en guide jag hittade, som ska göra så det blir bättre bilder inne i innebandyhallen ;)
Heeelt andra inställningar än de som var förinställda... Så på söndag får vi se om det ger resultat hehe.

Ni som kört med canon o kanse 1000d till och med: vilka inställningar skulle ni testat i en idrottshall med rätt dunkel lysrörsbelysning? Och springande 6 åringar ;)
Jag skulle helst vilja ha så stor bländare som möjligt för att få ner slutartiden, så den blir så snabb som möjligt, för att minimera risken för suddiga bilder. Samtidigt hade jag nog inte velat gå över ISO400 allra helst.
Så hade jag nog gjort och om det inte går att få ner slutartiden utan att få suddiga bilder hade jag fått panorera efter motivet medan jag tar bilden.

Den här bilden är tagen med panorering, det syns eftersom bakgrunden blivit suddig (fick inte fokus där jag ville, men tyckte bilden blev häftig ändå):
10535690_788260584538123_6629324940752991956_o.jpg

Den här bilden är tagen med samma teknik:
11289558_963378003693046_6280187909053186773_o.jpg


Om jag inte minns helt fel så tyckte jag att min 1000D med standardobjektivet var kass på att ta bilder inomhus, men det var nog mest för att man inte kunde få ner bländaren. Annars är en blixt som man sätter på kameran och kan vinkla ett annat alternativ.
 
Jag har ju en 50D och där kan jag gå upp till 1600 utan problem. Om ljuset är svagt i sporthallen kan det vara så att objektiven helt enkelt inte räcker till. Panorering kan ge kul effekter, här har jag lekt lite med ganska lång exponeringstid:
287741_4102829142692_1233682528_o.jpg

Är inte riktigt hemma med skärpan på hästen där, men tror effekten syns iaf!
 
Det viktigaste är nog redan skrivet, av bl a @labb. :)

Jag kompletterar med att flika in att ett nyare kamerahus så gott som alltid är bättre än ett äldre när det handlar om brus vid hög ISO-känslighet. Den skillnaden kan vara tillräcklig i sig självt för att överväga byte, om man ofta fotograferar rörliga motiv i dåligt ljus. I övrigt är skillnaderna mellan 700D/1000D jämförelsevis små.

I valet mellan fast brännvidd eller zoom får man iofs genomgående bättre prestanda för pengarna med fasta objektiv men i praktiken - och i synnerhet ifråga om t ex hästar i ridhus - är den fasta brännvidden jäkligt begränsande. Vid regisserade och uppställda bilder - absolut! Men i alla mer spontana eller händelsestyrda fotosituationer är zoom värt oerhört mycket. Det spelar ingen roll hur skarp bilden är om hästens huvud inte är med på bilden...

Något man också behöver komma ihåg är att ytterligt få objektiv är lika skarpa vid fullt öppen bländare som vid något eller några steg nedbländat. Det betyder att man kanske i praktiken helst vill använda sitt 2.8 objektiv vid bländare 4.0 eller 5.6 för att nå hela vägen ifråga om skärpa. Samtidigt gäller det i ännu högre grad billigare objektiv, och det är betydligt roligare att använda ett 2.8-objektiv vid bländare 4 än att använda ett 5.6-objektiv vid bländare 8.

Vill man ha ett vettigt allroundobjektiv med bra skärpa och ljusstyrka föreslår jag t ex ett begagnat Sigma 17-50 2.8 EX DC OS HSM. (EX står för modellserien, DC står för att objektivet enbart fungerar med kameror med s k APS-C sensor - alltså inte "fullformat" vilket inte spelar någon roll i det här fallet, OS står för Optisk Stabilisering och HSM står för att fokusmotorn är av en snabb och tyst typ.) De ligger ofta runt 2000 kr och är väl värda pengarna.
 
Jag hade satt kameran på tidsautomatik med 1/800 i slutartid och testat några olika ISO. Jag vet inte vad din kamera har för smärtgräns på ISO (eller vad du tycker blir för grynigt), men jag hade testat ett antal värden mellan 400 och 1600 för att se hur resultatet blir och lära för framtiden. Sen kollar du vilken bländare kameran själv ställer in. Blinkar bländarvärdet så betyder det att den inte kan ställa in den tillräckligt lågt, då kommer bilden bli för mörk. Då får du höja ISO eller förlänga tiden - men eftersom det är springande 6-åringar kan du inte förlänga tiden särskilt mycket.
I ett sådant läge så hjälper det en del att ta foto i RAW-format och redigera i Lightroom/Photo Shop i efterhand. Man kan då medvetet ta ganska mörka bilder och snabbt lätta upp dem utan att de förlorar alltför mycket i kvalitet. Har man hög ISO på en äldre kamera blir det lätt grynigt. Det är inte optimalt men kan funka.
 
Om du vill ha ett objektiv med mycket zoom men som ändå är ljusstarkt, så är det bra att veta om att det blir TUNGT! Och stort... men Sigma har ett som motsvarar Canons egna som redan nämnts, 70-200 f/2,8. Det går att hitta till bättre pris begagnat om en är lite ihärdig. Jag köpte ett till min Nikon (men finns som sagt med Canon-fattning också) för 3000 kr på blocket. Men tänk då på att antingen köpa i närområdet eller med blocketpaketet så du kan se att objektivet är helt innan du betalar.
 
@voltis - jag rekommenderar att gå en kurs! Antingen online eller typ studiefrämjandet. Det gav mig massor!
Vill du låna och prova objektiv så har jag ett 24-105 och ett 70-200, Canons L-serie. Det finns en hel del köp och sälj grupper på fb, kolla in dem när du bestämt dig! :)
 
Sååå mkt bra svar! Hinner ej svara alla separat just nu men bara så ni vet att jag läst och är tacksam!
Fortsätt gärna! :D
 
För att fota rörelse i dåligt ljus (i läge M):
1. Ställ in största möjliga bländare (som tidigare skrivits får man ofta lite bättre skärpa om man bländar ner något steg, men vidöppet brukar funka tillräckligt bra.)
2. Ställ in det högsta ISO där bilderna fortfarande blir ok. På min är 400 bra, 800 funkar i nödfall. På nyare kameror kan man gå högre vilket ger mer ljus.
3. Anpassa slutartiden. Blir bilderna suddiga när de är lagom ljusa får man antingen korta ner tiden (vilket ger mörkare men skarpare bilder), höja ISO (vilket ger brus) eller köpa ljusstarkare optik.
Som ovan skrivet kan man också utnyttja den långa slutartiden till att panorera, vilket är rätt svårt men kan bli riktigt bra om man får till det.

Ställ också in följande autofokus och prova dig fram till lämplig vitbalans. Sen är det bara att öva!
 
För att fota rörelse i dåligt ljus (i läge M):
1. Ställ in största möjliga bländare (som tidigare skrivits får man ofta lite bättre skärpa om man bländar ner något steg, men vidöppet brukar funka tillräckligt bra.)
2. Ställ in det högsta ISO där bilderna fortfarande blir ok. På min är 400 bra, 800 funkar i nödfall. På nyare kameror kan man gå högre vilket ger mer ljus.
3. Anpassa slutartiden. Blir bilderna suddiga när de är lagom ljusa får man antingen korta ner tiden (vilket ger mörkare men skarpare bilder), höja ISO (vilket ger brus) eller köpa ljusstarkare optik.
Som ovan skrivet kan man också utnyttja den långa slutartiden till att panorera, vilket är rätt svårt men kan bli riktigt bra om man får till det.

Ställ också in följande autofokus och prova dig fram till lämplig vitbalans. Sen är det bara att öva!


Ska testa!

Vill för övrigt undvika blixt när jag fotar macher... påverkar detta ngt?

Sen märkte jag att instälningarna jag gjorde i M läget ändrades av sig själv efter att jag testfotat lite, ska det vara så?? Testade hemma i vardagsrummet bara lite snabbt på kvällen, dåligt ljus. Utan blixt vart det helt svarta bilder, men blixt bra! ?
 
Ska testa!

Vill för övrigt undvika blixt när jag fotar macher... påverkar detta ngt?

Sen märkte jag att instälningarna jag gjorde i M läget ändrades av sig själv efter att jag testfotat lite, ska det vara så?? Testade hemma i vardagsrummet bara lite snabbt på kvällen, dåligt ljus. Utan blixt vart det helt svarta bilder, men blixt bra! ?
Jag använder Nikon så förhoppningsvis kan någon annan svara mer exakt om varför din kamera beter sig som den gör! Generellt sett är dock poängen med M att kameran inte ska ha en massa egna idéer, utan göra precis som man säger åt den.
Är det dåligt med ljus och man har inställningar som begränsar ljusinsläppet (högt bländartal, kort slutartid) är det rimligt att bilderna blir svarta. Tillför man ljus i form av blixt gör det absolut skillnad!
På längre avstånd fungerar blixt inte så bra. Dels är ljuset inte så starkt att det når ett barn på andra sidan idrottshallen, dels kommer eventuella objekt i förgrunden att bli mycket kraftigare upplysta vilket kan vara rätt störande.
 
Jag har INTE glömt er och era fantastiska tips! Har bara inte haft så mkt tid över till att pilla på kameran senaste tiden :)

Idag är det innebandy igen och jag ska testa lite andra inställningar på kameran och se hur det blir :D Tror jag tar med båda objektiven också och ser hur skillnaden blir.
 
Har ställt in följande, och tänkte justera efter hand sen om det behövs.

1/1600
F5.0 (kommer ej lägre?)
Iso 800 (testar 400 annars)

AI servo
Både raw och L

Om ngn hinner m sista minuten tips så kör ;)
 
Kunde nu ändra till F4.5
Vad beror det på, är det vilken miljö man befinner sig i? Märker att efter jag tagit en bild så ändras inställningarna i läge M? Ska de det?
 
Och kan jag använda ovanstående inställningar utan blixt?? Testat här hemma och då blir det svart.
(har valt inställningen: ljusrör, gissar att det är närmast ljuset inne i hallen).
 
Kunde nu ändra till F4.5
Vad beror det på, är det vilken miljö man befinner sig i? Märker att efter jag tagit en bild så ändras inställningarna i läge M? Ska de det?
Ditt objektiv har olika största bländare beroende på brännvidden i zoomen. Det är därför den anges som ett intervall. Så ju mer du zoomar in, desto sämre bländare får du.
 
Och kan jag använda ovanstående inställningar utan blixt?? Testat här hemma och då blir det svart.
(har valt inställningen: ljusrör, gissar att det är närmast ljuset inne i hallen).
Det beror ju på ljusförhållandena i hallen - men med så "dålig" bländare som du har på dina objektiv är det nog svårt att fota inomhus på kort tid. Jag använder aldrig blixt i t ex ridhus men har då objektiv som går ner till 2,8 eller lägre.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Har börjat bli sugen på att skaffa en systemkamera igen efter att ha varit utan i ca 5 år, hade tidigare en canon eos 1000d med ett...
Svar
0
· Visningar
366
IT & mobiler Har funderat ett tag på att köpa en riktig kamera men det har inte blivit av pga många anledningar, bl.a. då vissa anger att...
Svar
8
· Visningar
1 033
Senast: Lii
·
Fritid Nu har jag bestämt mig för att när jag sålt av en hel del saker som jag inte använder så ska jag investera i en bra kamera! Jag har just...
Svar
11
· Visningar
1 117
Senast: Flixon
·
Övr. Hund Jag har sett väldigt vackra foton på hundar i diverse trådar här på Hund.:love: Och jag kommer inte ens i närheten med att lyckas fota...
Svar
11
· Visningar
918
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp